Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011


Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Hei.

 

Kan du gjøre et oppslag i Aftenposten fra 1950 Alf Randers Jørgensen f. 12/06/1902 d. 12/09/1950 sin dødsannonse. Og gjerne hans kones også Jenny Andrea Jørgensen f. 15/06/1906 d. 26/06/1984.

 

Du kan sende de til bgordo at online dott no

 

På forhånd tusen takk.

 

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Kan noen sjekke om det tilfeldigvis står noe om et dødsfall for en Herman Sveen (Kvernsveen) en gang mellom 1926 og 1935?

 

mvh

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Kan du gjøre et oppslag i Aftenposten fra 1950 Alf Randers Jørgensen f. 12/06/1902 d. 12/09/1950 sin dødsannonse. Og gjerne hans kones også Jenny Andrea Jørgensen f. 15/06/1906 d. 26/06/1984.

 

Du kan sende de til bgordo at online dott no

 

På forhånd tusen takk.

 

Mvh

Birgit Gordon

 

mail sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen sjekke om det tilfeldigvis står noe om et dødsfall for en Herman Sveen (Kvernsveen) en gang mellom 1926 og 1935?

Jeg fant ingen relevante treff på "Herman Sveen" eller "Herman Kversveen." Heller ikke på "Sveen"+dødsfall de aktuelle årene. Jeg sjekket også bare "Sveen" en del av årene, men det var veldig mange irrelevante treff å gå gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ingen relevante treff på "Herman Sveen" eller "Herman Kversveen." Heller ikke på "Sveen"+dødsfall de aktuelle årene. Jeg sjekket også bare "Sveen" en del av årene, men det var veldig mange irrelevante treff å gå gjennom.

Tusen takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge dødsfallprotokollregisteret døde enkefru Anna Hansen i Oslo 21/4-1935. Men selve dødsfallsprotkollen er visst ikke tilgjengeli i scannet versjon.

 

Dette kan ha vært min oldemors tante.

 

Finnes det en dødsannonse etter henne i Aftenposten fra 1935?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge dødsfallprotokollregisteret døde enkefru Anna Hansen i Oslo 21/4-1935. Men selve dødsfallsprotkollen er visst ikke tilgjengeli i scannet versjon.

 

Dette kan ha vært min oldemors tante.

 

Finnes det en dødsannonse etter henne i Aftenposten fra 1935?

Jeg finner henne i alle fall i anmeldte dødsfall den 25/4-1935. Der står det "Enkefrue Anna Hansen, 75 år 9 måneder." Er det riktig person tror du? Skal kikke etter annonsen i utgaver rundt disse datoene.

 

Denne personen ble begravet dagen etter fra det gamle krematoriet.

 

Edit: Her kommer dødsannonsen

 

http://glasoe.org/div/aviser/annahansen24041935.jpg

 

Teksten i annonsen viser jo til en annen alder enn det anmeldte dødsfall gjorde. Enten så var det to Anna Hansen som døde rundt samme tid, eller så er alder i enten dødsannonse eller anmeldt dødsfall feil. For øvrig var første påskedag, som det står i annonsen, den 21. april i 1935.

Endret av Alexander Glasø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fint hvis du i Aftenposten kan se om det finnes noe på Nils Jahnsen. Han startet kolonial i 1894 i Kongsveien på Bekkelagshøgda nær Holtet. Senere i 1900 bygger han seg hus og flytter butikken dit (Eiendom Framnæs i Bekkelagsveien/Solveien) Jeg er spesielt på jakt etter eventuelle annonser eller noe om butikkvirksomhet.

 

På forhård takk

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dessverre ikke noe relevant for Nils Jahnsen. Kanskje noen andre kan prøve?

 

For øvrig kan man søke i Aftenposten fram til 1920 på nb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg har forstått dette rett, så bestod tysklandsbrigadane av avdelingar frå ulike landsdelar (f. eks. "Vestlandsbataljonen"). Var alle desse avdelingane av 482 med og paraderte, og skjedde dette evt. på den same dagen?

 

Så vidt jeg husker, var det bare 1. bataljon som deltok i defileringen den dagen jeg deltok. Jeg mener det må ha vært litt før eller litt etter 1. mars. 1. Bataljon besto hovedsakelig av gutter fra Akershus og Hedemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan du se om der står noe ved dødsfallet til Ida S. Toftner, gravlagt 23.06.1942 eller Karl J. Toftner, død 26.feb 1964 og gravlagt 06.06.1964 ?

 

Eventuelt andre nyheter om sistnevnte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan du se om der står noe ved dødsfallet til Ida S. Toftner, gravlagt 23.06.1942 eller Karl J. Toftner, død 26.feb 1964 og gravlagt 06.06.1964 ?

 

Eventuelt andre nyheter om sistnevnte ?

 

Aftenposten 28/2 1964: "Anmeldte dødsfall (...) Pølsemaker Karl Toftner f. 1881"

 

Aftenposten 4/3 1964:

 

post-77-0-67622300-1392067214_thumb.jpg

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle spørre de andre hjelperne her om de har hatt noen problemer med Aftenpostens arkiv i det siste?

 

Jeg driver nå og leter etter en dødsannonse etterlyst på DIS slektsforum. Jeg sjekker da datoene 10/6 til 15/6 1998. Men det som kommer opp er ikke Aftenpostens utgave for de aktuelle datoene, men Altaposten og Asker & Bærums Budstikke. Har noen av dere opplevd dette? Kan en av dere sjekke om dette forekommer når dere går til disse datoene? Det er mulig at det er "knute på tråden" for noen få datoer.

 

Jeg har også erfart at Aftenpostens Arkiv funker dårlig med Google Chrome. Hvis jeg har søkt på noe og vært inne på en arkiv-utgave, og så prøver å gå til en annen utgave ved å spesifisere en ny dato, så blir jeg bare tatt med tilbake til utgaven jeg allerede har sett på. Det er akkurat som arkivet henger seg opp i det første søkeresultatet og nekter å gå videre, uannsett hvilken ny dato eller søk jeg prøver. Utrolig nok funker arkivet bra i Internet Explorer, så det kan være relatert til nettleseren på et eller annet vis. Noen lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Firefox og ved søk på f.eks. 09.06.1998 er det kun Altaposten som kommer opp her også.

Altaposten ved bruk av IE11 også....

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har det same problemet ved datosøk. Eg brukar Opera 18, og eg trur det fungerte ei lita stund etter at eg tømde internettcachen, men problemet var diverre raskt tilbake. Enten må ein tømme cachen/mellomlageret i nettlesaren, eller så kan ein prøve å søkje på ein tilfeldig bokstav i aviser der dato frå = dato til = rett dato. I resultatlista vil ein då få opp lenker som inneheld enten "catalog=xxxxx" eller "catalog=yyyyy", der den eine viser til morgonnummeret og den andre til aftennummeret. Så må ein klikke seg inn og bla for å finne ut kva som er kva. Dette er utruleg tungvindt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan elles stadfeste at det ser ut som om "morgonutgåvene" på denne tida stort sett ser ut til å vere Budstikka eller Altaposten. Derimot ser det ut som om aftenutgåvene er OK. Då Aftenposten skulle skannast var vel dette eit samarbeid med Nasjonalbiblioteket, så då har dei vel kanskje fått feil filer tilbake? Skal tru korleis dette ser ut dersom ein leitar fram dei same Aftenpostenutgåvene på nb.no/aviser hos eit bibliotek med nb-avtale?

 

Redigert: Det virkar vel som om teksten i trefflista ikkje passar saman med bileta frå Budstikka, så teksten høyrer vel til Aftenposten medan bileta altså er feil.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.