Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011


Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Bra å høre at jeg ikke er alene i problemet med datosøk i alle fall. Jeg har vært utrolig frustrert over dette i det siste fordi det gjør oppslag mye mer tungvindt enn tidligere. Kanskje det er på tide å klage til Aftenposten. Jeg har også lagt merke til at datoen resettes i feltene hvor den spesifiseres etter å ha sett på en utgave, sånn at alle feltene må fylles ut igjen. Tidligere var det mulig å navigere tilbake og fks kun forandre datoen til neste dag hvis man var på leting etter noe.

 

Det eneste jeg syntes har blitt bedre siden forandringene i Aftenpostens systemer i høst har vært filtrering av datoer/tidsperioder for treff. Men det er fortsatt ganske underlig at Aftenpostsens søk ikke kan gi treff på avdødes navn i dødsannonsen, eller faktisk markere aktuelle treff i teksten/utgaven, når andre nettsteder som Budstikka og NB.no - som tilsynelatende benytter noe av det samme arkivsystemet - klarer det med glans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei :rolleyes:

 

Jeg lurte på om du hadde en mulighet til å se om du kan finne en dødsannonse på Frithjof Adolf Berg f. 22.november 1859. Han skal være død ca 1928.

I adressebok for Oslo 1927 er han oppført med adresse Lakkegaten 44 i Oslo og i 1929 står hans kone (Milla) Wilhelmine Wilhelmsen oppført som enke på denne adressen.

Jeg har lett etter hans dødsfall i forskjellige kirker, men har ikke klart å finne det, så det hadde vært veldig fint om det fantes en dødsannonse på han.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :rolleyes:

 

Jeg lurte på om du hadde en mulighet til å se om du kan finne en dødsannonse på Frithjof Adolf Berg f. 22.november 1859. Han skal være død ca 1928.

I adressebok for Oslo 1927 er han oppført med adresse Lakkegaten 44 i Oslo og i 1929 står hans kone (Milla) Wilhelmine Wilhelmsen oppført som enke på denne adressen.

Jeg har lett etter hans dødsfall i forskjellige kirker, men har ikke klart å finne det, så det hadde vært veldig fint om det fantes en dødsannonse på han.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Finner ingen dødsannonse, men fant denne under anmeldte dødsfall.

Begraves fra Sofienberg Gravlund 12.01.1928.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 17:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. I, Dødsfallsprotokoll B 15 , 1927-1929, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27280/62/

Tusen hjertelig takk for det du har funnet for meg Torbjørn   :rolleyes:

Det satte jeg pris på. Jeg hadde håpet jeg skulle finne ut noe mer vedrørende barna hans ved en eventuell dødsannonse (han fikk 9 barn i sitt 1.ekreskap og 11 i sitt 2.)

Ser at dødsfallprotokollen viser totalt 16 barn når han dør, men ingen nevnt ved navn.

 

Tusen takk for at du tok deg tid :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Finner ingen dødsannonse, men fant denne under anmeldte dødsfall.

Begraves fra Sofienberg Gravlund 12.01.1928.

 

Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å se etter for meg, det setter jeg stor pris på :rolleyes:  

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen tyder på at det er "rett" enkefru Wilhelmine Berg som døyr i 1935:

 

post-77-0-62937000-1394912693_thumb.jpg

 

Diverre får ein ikkje vite så mykje meir frå dødsannonsa.

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister 35 , 1935-1935, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27246/9/

 

Sjølve dødsfallprotokollen er vel ikkje digitalt tilgjengeleg for 1935 eller seinare pga. mogelegheit for at det kan finnast adopsjonsopplysningar, men Statsarkivet i Oslo er nok velvillige og slår opp dersom du ber dei om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk enda en gang til dere begge to og for dødsfallet til Wilhelmine. Dette er ikke noen familie av meg, men jeg undersøker for en venn av meg.

Frithjof Adolf Berg var 1.gang g. 27.juni 1880 i Paulus kirke m. Anna Olufine Eriksen f. 16.juni 1857 Øen, Brevik, Telemark. De fikk 9 barn og det synes som om de flyttet mye rundt.

Når Anna Olufine døde i 1896, synes det som om barna kom til forskjellige steder, da faren inngikk nytt ekteskap hos byfogden i Oslo 3.februar 1897. 1 sønn og 1 datter (ble senere gift der) kom til sin mormor i Brevik, 1 datter ble adoptert av morens søster og tok navnet Strøm, 1 sønn til Larvik og 1 til Tjølling (han emigrerte forøvrig 22.mars 1907 til Minnesota) Kun to sønner fra 1. ekteskap bodde hos faren og hans nye kone ved tellingen 1900 i  Norderhovsgaden 38.

Barn av 1.ekteskap:

1. Evald Kristian Artur Berg dpt. 27.juni 1880 Paulus kirke (b.sted Markveien 34) gift i Sagene kirke 22.april 1904 m. Signe Johanne Rosa Rud

2. Anders Olaf Eugen Berg dpt. 10.april 1882 Paulus kirke (b.sted Markveien 34)

3. Gulborg Kristine Olava Berg dpt. 14.april 1884 Trefoldighetskirken (b.sted Grubbegaden 5)

4. Søren Johan Trygve Berg dpt. 26.desember 1885 Trefoldighetskirken (b.sted Grubbegaden 5) - FT 1900 hos faren - FT 1910 i Skjeberg

5. Johan Marius Elias Berg dpt. 6.november 1887 Oslo Domkirke (b.sted Vognmandsgt.19) - FT 1900 hos faren.

6. Sara Erika Margit Berg dpt. 26.desember 1889 Johannes kirke (b.sted Øvre Slottsgate 15b) FT 1900 og 1910 hos mormoren på Øen, Brevik, Telemark - Gift i Brevik 19.april 1922.

7. Karl Rudolf Emanuel Berg. Konfirmert i Tjølling 1.oktober 1905. Født 28.mai 1891 og døpt 12.juli 1891 Kristiania. (Ikke funnet hvor) Han emigrerte 22.mars 1907. FT 1900 på Bjerke, Tjølling

8. Frithjof Otto Bjarne Berg dpt. 11.juni 1893 Sagene kirke (b.sted Maridalen 56) Konfirmert i Tjølling kirke 4.oktober 1908. FT 1900 Nanset 9, (Børnehjem) - Pleiehjem for Børn, Larvik

9. Nini Marie Berg dpt. 28.april 1895 Grønland kirke (b.sted Kirkegt.22, 3 etg) FT 1900 på Foss Øvre, Aker hos sin fetter Alf  Strøm og hans familie. - FT 1910 Kongsberggaten 12 med sin tante Maren Sørine Strøm f. Eriksen.

 

Tellingen 1923 hadde jeg glemt, så takk for den også  :rolleyes:

 

Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Frode

Jeg forsker i slekten Sem, spesielt etterkommere av Gabriel Egedius Johan Henrik Sem, sorenskriver i Mandal (1824-1900)

Flere av barna hans har fått omtaler i Aftenposten gjennom årene.

 

Ett av disse var:

(Ole) Arne van Erpekum Sem (1873-1951) som var en kjent sangpedagog og operasanger i Oslo fra 1916-1951. Det finnes flere rosende omtaler om ham i Aftenposten.
Men da han døde i august 1951 er avisen taus. Ingen omtale, ikke ens bisettelsen finner jeg referert i den avisen. Dette til tross for at han i årevis hadde vært musikk anmelder for Aftenposten.
Han ble gravlagt på Vår Frelsers Gravlund, som den kjendis han var. Jeg fant heller ikke noen dødsannonse.

Har du bedre muligheter å skumme gjennom Aftenposten's arkiv, enn det jeg har via mitt digitale abonnement?

Takk på forhånd

Jan M Keus

janm@keus.no


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. februar og 30. april 1952 er det henvisning til "Sangpedagog Arne Ole van Erpekum Sems dodsbo" under skiftesamlinger. Skal prøve å lete litt mer.

 

Edit:

 

Dødsannonse fra 17/8-1951: http://glasoe.org/div/aviser/sem17081951.jpg

Dødsannonse fra 18/8-1951: http://glasoe.org/div/aviser/sem18081951.jpg

 

Siden Aftenpostens søkesystem ikke alltid er like nøyaktig benyttet meg med av NB.no i dette tilfellet. Jeg søkte på "van Erpekum" og begrenset søket fra 1950 til 1952, sorterte "alt materiale" og ikke bare "digitalt tilgjengelig" i avis-kategorien, samt sorterte etter dato fra eldste til nyeste.

 

Da ser man at det også var treff på han i Dagbladet og andre aviser de samme dagene som dødsannonsene sto på trykk i Aftenposten. Det ser ut som dødsannonsen sto på trykk tre ganger i Aftenposten. De to første har jeg lenket til over. Den siste var lik den siste jeg lenket til. Jeg bruker treffene fra NB.no som en pekepinn på datoer jeg burde slå opp i selve Aftenposten-abonnementet. Siden du har abonnement kan du benytte deg av den samme framgangsmåten, selv om det er noe tungvindt.

 

"van Erpekum" ble nevnt også i noen utgaver noe senere. 15, 18, og 25 Oktober 1951. Jeg tenkte kanskje dette var en forsinket omtale, men fant ikke noe ved et skummet overblikk over de aktuelle utgavene.

 

Jeg vil nok foreslå at du tar deg en tur til et bibliotek og benytter deg av NB.no sitt søkesystem, så kan du slå opp og få markert hvor i avisen han ble omtalt disse andre datoene, og også slå opp i de andre avisene han ble nevnt rundt tiden for dødsfallet. Det kan hende at de hadde mer utfyllende informasjon, fks en nekrolog eller omtale, som kan være nyttig for deg. :)

Endret av Alexander Glasø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jan Frode. Takk for fint tilbud du har her.

 

Jeg er ute etter nekrologen etter Finn Bader, tidl. sogneprest i Kampen menighet. Den skal ha stått i Aftenposten 11. mars 1971. Ønsker å lese hele, kun et lite utdrag er  å finne på nett. 

 

På forhånd takk!

 

Laila Skau Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Det var fort ekspedert.

Hadde håpet at det skulle stå litt mer om hans virke på Svanviken.arbeidskoloni.

 

Takk igjen.

 

Laila S. Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svanviken arbeidskoloni er omtalt i noen utgaver av Aftenposten, selv om det kanskje ikke nevner Bader spesifikt. Hvis du er interessert så kan jeg legge ved skjermdump av noen av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Dette er spennende! Sikkert ikke bare for meg.

 

Bader kom som sogneprest til Botne i 1934. Tidligere hadde Jacob Walnum vært sogneprest i Botne. Siden jeg har slektninger som ble bortsatt, så er dette veldig interessant.

Ønsker så mye jeg kan få.

 

Tusen takk.

Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. februar og 30. april 1952 er det henvisning til "Sangpedagog Arne Ole van Erpekum Sems dodsbo" under skiftesamlinger. Skal prøve å lete litt mer.

 

Edit:

 

Dødsannonse fra 17/8-1951: http://glasoe.org/div/aviser/sem17081951.jpg

Dødsannonse fra 18/8-1951: http://glasoe.org/div/aviser/sem18081951.jpg

 

Siden Aftenpostens søkesystem ikke alltid er like nøyaktig benyttet meg med av NB.no i dette tilfellet. Jeg søkte på "van Erpekum" og begrenset søket fra 1950 til 1952, sorterte "alt materiale" og ikke bare "digitalt tilgjengelig" i avis-kategorien, samt sorterte etter dato fra eldste til nyeste.

 

Da ser man at det også var treff på han i Dagbladet og andre aviser de samme dagene som dødsannonsene sto på trykk i Aftenposten. Det ser ut som dødsannonsen sto på trykk tre ganger i Aftenposten. De to første har jeg lenket til over. Den siste var lik den siste jeg lenket til. Jeg bruker treffene fra NB.no som en pekepinn på datoer jeg burde slå opp i selve Aftenposten-abonnementet. Siden du har abonnement kan du benytte deg av den samme framgangsmåten, selv om det er noe tungvindt.

 

"van Erpekum" ble nevnt også i noen utgaver noe senere. 15, 18, og 25 Oktober 1951. Jeg tenkte kanskje dette var en forsinket omtale, men fant ikke noe ved et skummet overblikk over de aktuelle utgavene.

 

Jeg vil nok foreslå at du tar deg en tur til et bibliotek og benytter deg av NB.no sitt søkesystem, så kan du slå opp og få markert hvor i avisen han ble omtalt disse andre datoene, og også slå opp i de andre avisene han ble nevnt rundt tiden for dødsfallet. Det kan hende at de hadde mer utfyllende informasjon, fks en nekrolog eller omtale, som kan være nyttig for deg. :)

 

Takk Alexander, se mitt svar direkte til deg.

Jan

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er det noen som kan slå opp i Aftenposten da jeg gjerne skulle sett en eventuell dødsannonse for Agnes Josefa Stordalen død 04.11.1973 og gravlagt på Grefsen kirkegård.

 

Mvh.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg! Forstår jeg det riktig at du kan hjelpe med å søke på Aftenposten?

Lurer på om du kan finne noe på Alf Guttormsen evt Ruth Elisabeth Guttormsen. Kanskje mellom 1934-1988? Evt Gustav og Elisabeth Guttormsen?

Mvh Adele Marie Moe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mulig å få dødsannonsen til Caroline Randine Johnsen, født Andersen? Den skal ha stått i Aftenposten 14.04.1914.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mulig å få dødsannonsen til Caroline Randine Johnsen, født Andersen? Den skal ha stått i Aftenposten 14.04.1914.

Det står ingen for Caroline Randine Johnsen, men en for Dina Johnsen. Er dette samme person? For øvrig kan du se søke i Aftenpostens arkiver fram til 1921 på http://www.NB.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.