Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011

Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Dette er jo en helt fantastisk ordning.

Jeg har en hel familie jeg gjerne skulle ha litt hjelp med, som bodde i Oslo-området.

Otto Hjalmar Ludvigsen 1885-jun.1975 og Olga Emilie (hans kone) 1891-feb.1971

Karl Ludvigsen 1915-okt.1990 og hans sønn Finn Ludvigsen 1949-feb.2000.

Else Olga Ludvigsen 1917-jan.1963

Erling Ludvigsen 1919-des.1997 og Anne-Marie (hans kone) 1921-des.2003

Per Ludvigsen 1923-sep.1985 og Gerda Ovidia (hans kone) 1913-aug.1998

Karen Ludvigsen (f. Holtet) 1923-feb.2011

Tusen takk for hjelpen.

hege.dapan@outlook.com

Hege

Hei, har sendt deg mail.

/Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Min Tipptippoldefar Helge Opsahl Sande fylte 100 år i oktober 1939. I den forbindelse var det flere oppslag i Aftenposten den høsten. Er det noen som kan gjøre oppslag for meg i denne anledning? Vet det i hvert fall skal ha vært to artikler. 

På forhånd takk :)

Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg søker dødsannonsen for:   Haakon Gunnar Hansen   født  28/5-1908.  Usikker på dødsdato muligens i 1961 eller 1962. Død i Oslo.

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg skulle gjerne visst om det er mulig å finne en evtl. dødsannonse i Aftenposten for denne personen:

Ragnhild Gustava Atmer, født Johnsen i 1860 i Kristiania.

Hun døde antageligvis i tiden 1891 til første halvår 1894 i Amerika (Brooklyn). Da hun selv annonserte at hennes lille sønn Thorleif Hermann, døde i Brooklyn i 23.02.1891, annonse i Aftenposten 13.03.1891, er det jo mulig at hennes mor, Caroline Randine (Dina) Johnsen, som døde 24. april 1914, satte inn en dødsdannonse. I sønnens annonse sto hun med pikenavnet Ragnhild Gustava Johnsen.

Takknemlig for hjelp.

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, Sven. Den annonsen overrasket meg veldig.  Ragnhild Gustava Atmer, født Johnsen, ser ut til å giftet seg for 2. gang i Amerika. Hennes mann Hermann Atmers foreldre hadde et firmajubileum i Lübeck/Tyskland i 1894, og i forbindelse med dette jubileet står det at Ragnhild Gustava var død. Hennes tidligere mann giftet seg igjen i januar 1896. Hvis det er den riktige Ragnhild som ble annonsert, alder stemmer jo, må de jo begge ha begått bigami hvis de ikke var skilt. Det var jo ikke så enkelt den gangen. Man fikk jo egentlig bare skilsmisse hvis det var vold i ekteskapet. Jeg var nemlig på Riksarkivet for en tid tilbake for å se om jeg kunne finne noen skilsmisse.

Jeg tror nok at jeg må forske litt videre om det er den riktige Ragnhild. Men takk i alle fall.

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, Sven. Den annonsen overrasket meg veldig.  Ragnhild Gustava Atmer, født Johnsen, ser ut til å giftet seg for 2. gang i Amerika. Hennes mann Hermann Atmers foreldre hadde et firmajubileum i Lübeck/Tyskland i 1894, og i forbindelse med dette jubileet står det at Ragnhild Gustava var død. Hennes tidligere mann giftet seg igjen i januar 1896. Hvis det er den riktige Ragnhild som ble annonsert, alder stemmer jo, må de jo begge ha begått bigami hvis de ikke var skilt. Det var jo ikke så enkelt den gangen. Man fikk jo egentlig bare skilsmisse hvis det var vold i ekteskapet. Jeg var nemlig på Riksarkivet for en tid tilbake for å se om jeg kunne finne noen skilsmisse.

Jeg tror nok at jeg må forske litt videre om det er den riktige Ragnhild. Men takk i alle fall.

Mvh Christel Rasmussen

Fant denne på myheritage:  http://www.myheritage.no/research/collection-1/myheritage-familietraer?s=211364211&itemId=195943931-161-11088&action=showRecord

Legger med en skjermdump hvis linken ikke virker for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til både Torbjørn og Sven for mer informasjon. Jeg har prøvd å finne vielsen til Meltzer og Johnsen på den linken du ga meg, Torbjørn, men klarte ikke å få noe opp. På det bildet med Ragnhilds dødsfall står det: R Augusta Meltzer (født Johnsen). Hun het Ragnhild Gustava, men det er ikke sikkert at  hun alltid brukte Gustava. 

Finnes det noen folketellinger hvor man kan finne Ragnhild Meltzer og evtl. også hennes sønn Ragnvald. Hvis Ragnvald finnes i en folketelling sammen med Ragnhild Meltzer, da er det i alle fall den riktige Ragnhild.

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til både Torbjørn og Sven for mer informasjon. Jeg har prøvd å finne vielsen til Meltzer og Johnsen på den linken du ga meg, Torbjørn, men klarte ikke å få noe opp. På det bildet med Ragnhilds dødsfall står det: R Augusta Meltzer (født Johnsen). Hun het Ragnhild Gustava, men det er ikke sikkert at  hun alltid brukte Gustava. 

Finnes det noen folketellinger hvor man kan finne Ragnhild Meltzer og evtl. også hennes sønn Ragnvald. Hvis Ragnvald finnes i en folketelling sammen med Ragnhild Meltzer, da er det i alle fall den riktige Ragnhild.

Mvh Christel Rasmussen

Skjermdump av linken i innlegg #641:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg akkurat på familysearch og fant Ragnhild Meltzer ankommet 10.10.1892 i New York med skipet "Thingvall" fra Christiania. Forsøkte så å finne henne under Emigranter over Kristiania 1871-1930 og fant henne også der, men med Familiestilling: Frk. Da lurer jeg virkelig på om det er den rette personen. Det kan jo også være en skrivefeil.

Da blir det egentlig bare å prøve å finne henne med familien i Censusene i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei.

Leter etter ekteparet Oscar Olsen f. 1909. Han døde 11 april 1981 i Oslo, begravet på Nordstrand.

Og hans hustru Agnes Emilie Olsen f. 1910. Hun døde 24 november 1990 i Oslo. Begravet på Nordstrand

Takk for hjelpen.

Mvh Fredrik E. R. Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Finnes det dødsannonse på denne mannen ?

Seremonier

Gravnr Navn Gravlund Fødsel Død

07.032

Peder Johannes Johansen Grefsen kirkegård 1900-06-19

1981-12-27

Mvh

Inger F

Lenke til kommentar
Del på andre sider