Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011

Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Bergliot opptrer som "Bergljot Wischmann" blant pårørende i en dødsannonse publisert 26. mars 1953 for en Alfhild Finbo. De pårørende er omtalt som søsken, nieser og nevøer, samt svigerinne.

Men det gir et hint om mulig opphav til Bergljot. Hun er å finne i folketellingen 1923 for Kristiania som Bergljot Finbo, bosatt i Løkkeveien 5 i Johannes menighet som ugift hushjelp.  Fødested er Kragerø. Dette visste du antageligvis, men det gir oss mer å gå på med hensyn til navn ved vielsen.

Etter å ha undersøkt litt i kirkebøkene til Kragerø finnet jeg en Bergljot født 10. juni 1900 ( http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4806&idx_id=4806&uid=ny&idx_side=-158 ) , men hun heter Hedvig Bergliot, så det var kanskje feil spor med denne personen. Her har du henne med familien i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036510005213

Det kan vel se ut folketellingen 1910 bekrefter at Bergljot Finbo er samme Bergljot Wischmann fra dødsannonsen i 1953. Men det er da antageligvis en annen person hvis du er sikker på at "din" heter Bergljot Hjørdis. Den Bergljot Wischmann som døde 23. oktober 1987 har dog en søster, Ruth Finnbo Olsen, som tyder på at det er samme person som er fra Kragerø.

Bra du passer på meg, det var Herdis Bergljot som du fant jeg mente (Hjørdis var en "notatrest").

Hadde vært greiere om jeg hadde fått meddelt deg Fin(n)bo navnet, husket ikke alt i farta, ble jo ivrig.

Det går an å søke etter vielse bare på Bergljot (fornavn) og/eller Fin(n)bo samt Wischmann (hans slektsnavn), eventuelt prøve med Hedvig, og se om det gir napp. Og dødsannonse for barnet?

god aften eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver "Herdis" innlednigsvis i siste innlegg antar jeg det var en skrivefeil, eller er det en annen variasjon du har sett brukt?

Jeg har forsøkt en rekke kombinasjoner, både tidligere i dag og nå som vi fikk mer klarhet, i håp om å finne både vielsenotis eller dødsannonse for barnet. Har dessverre ikke funnet noe. Har blant annet søkt bare Wishmann/Wischmann og sjekket mange utgaver før 1945, bare sånn for å snevre inn. Jeg tenkte å sjekke individuelle utgaver for å se om dødsannonsen på Berit kunne finnes, men denne funksjonen er for tiden utilgjengelig via PC-versjonen av Aftenpostens arkiv i alle fall. Sannsynligvis ville barnet opptre med kun fornavn i dødsannonsen (det er i alle fall det jeg har vært vant til å se med barn) men foreldrene burde stått med etternavn og dermed gi treff på generelle søk.

Jeg tror kanskje Torbjørn eller Sven er nødt til å bidra med friskt pågangsmot og innfallsvinkel, da jeg begynner å låse meg fast og slite med å finne på måter som kanskje kanskje kan gi relevante treff.

Hvis vi ikke finner noe kan det være en idé å spørre statsarkivet i dette tilfellet.

Endret av Alexander Glasø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innsatsen. Jeg regnet med at det var et skudd i natten, men foreløpig eneste mulighet. Nå må jeg rydde opp i notatene mine om dette, som var en løs samling klipp av diverse funn, men hukommelsen er skrall, så det er best å få orden på dem så jeg raskt klarer å ta det opp igjen uten feil..

med takk, eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg til mine tidl. spørsmål:  På bakgrunn av ledetråder her fant jeg nå følgende:  min farmors tremenning Thorgny Rasch Ege (1884-1962) høstet nypoteter i desember 1952, hadde huggorm til kjæledyr i mai 1962 og døde før 12.11.1962, da det er 1. gangs proklama i avisen, død på Søm gamlehjem pr. Grimstad.  Så igjen:  Takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit Wischmann

SUPERT og takk!

Det betyr at den Bergljot Wischmann jeg også har bedt om hjelp til ikke har med dette barnet å gjøre og kan ha vært gift Wischmann "når som helst" ....

eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mulig, kunne jeg gjerne tenke meg en skjermdump av Debora Eggers' dødsannonse. Hun døde 9 juli 1987 i Oslo. (Takk til Ann-Mary Engum).

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mulig, kunne jeg gjerne tenke meg en skjermdump av Debora Eggers' dødsannonse. Hun døde 9 juli 1987 i Oslo. (Takk til Ann-Mary Engum).

Stian

Aftenposten 15.07.1987

post-4833-0-20186200-1422476271_thumb.png

Endret av Trond Mølmen Tollefsrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Aftenposten 1922.08.30 skal det være nekrolog etter bogholder Victor Swane som jeg gjerne skulle hatt. Ser dere en dødsannonse så tar jeg gjerne med den, en vet aldri om en kan bli overrasket!

På forhånd takk, eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Aftenposten 1930.05.19 skal det være nekrolog etter Apoteker Øslebye. Den og event dødsannonse ville jeg være takknemlig for å se. mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mulig har jeg 3 dødsanonser jeg skulle likt å se : Tore Camillo Vedam , død 25-12 1971. Mette Vedam ,død 7-11 2002 og Marit Vedam ,død 28-4 2003 .Hilsen Gunn Kallekleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget...:-) Kunne en se om en finner noe om hans kone Tora Fleischer, som jeg ikke visste han var gift med før nå.... Hun skal i følge gravminner ha dødd 18/12-1983, og blitt begravd 18/8-1984....

Har du også datoene for når dødsannonsen og nekrologen var i avisen...?

Endret av Arne B. Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget...:-) Kunne en se om en finner noe om hans kone Tora Fleischer, som jeg ikke visste han var gift med før nå.... Hun skal i følge gravminner ha dødd 18/12-1983, og blitt begravd 18/8-1984....

Har du også datoene for når dødsannonsen og nekrologen var i avisen...?

Dødsannonsen sto på trykk 22.01.1981 og nekrologen 26.01.1981.

Tora Fleischer (Aftenposten 22.12.1983)

Fant også denne notisen fra 1937; - samme paret?

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok det....:-) Begge var malere, og hun begynte som pianist... Så da er et det kun et spørsmål som jeg neppe får svar her, og det er om/eller når de ble gift....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er mulig å finne noe om dødsfallet til Alfhild Hafel, f. Olsen 23. mai 1887. Jeg vet ikke nøyaktig når hun døde, men hun står i adresseboka for Oslo i 1965 (Hegdehaugveien 9), men ikke i 1970, så jeg antar at hun døde i perioden mellom disse årene.

Er også interessert i informasjon om hennes sønn, Hroar Howard Sinding Hafel, født 7. mars 1914, død 1. august 2002. Kanskje er det også en nekrolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider