Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør oppslag i Aftenposten fra 1860 - 2011


Jan Frode Johansen

Recommended Posts

Hei igjen,

 

Sjekket 10 dager framover fra dødsdato, ingen dødsannonser fra noen av de. Kun anmeldt dødsfall + oversikt over begravelser. Anders var oppført som skredder.

 

Hej och tackar ändå att du tog dig tid.  Jättefint att hjälpa andra på detta sättet. 

Är anmälningar om dödsfall och översikten över begravelser fina så blir jag inte ledsen om du skickar dessa :)

 

Står det när och var de begravdes så är det upplysningar jag inte har.

 

 

/Evert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du finne artiklene i Aftenposten ved min fars död: Conrad (Möller) Falsen 19 mai 1946 ?

På forhånd takk !

 

MVH

 

<enevold@falsen.se>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takker og bukker, en siste forespørsel om denne familien, før jeg avslutter for denne gang.

En del av deres barn vet jeg bodde i Oslo. og tror de dør på 50- 60 tallet en gang.

på forhånd tusen hjertelig takk for en fin innsats dere gjør.

 

Bjørn

 

Elise Pauline Pettersen Født: Fredrikshald, 22.februar.1882

Fanny Nathalie Pettersen , Født: Fredrikshald, 17.januar.1888

Jobber ved statens jernbaner i 1929

3. Harald Arthur Pettersen , Født: Fredrikshald, 18.mars.1890

5. Randi-Eugenie Pettersen , Født: Fr. Hald, 11.januar.1898

6. Thorvald Georg Pettersen , Født: Fredrikshald, 19.april.1892

7. Valborg Constanse Pettersen 26/11-1885

 Anna Pettersen , Født: Halden, 16.desember.1883

Hei igjen er det ingen funn på disse navnene i Aftenposten, jeg vet at minst 4 av barna bodde i Oslo.

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej och tackar ändå att du tog dig tid.  Jättefint att hjälpa andra på detta sättet. 

Är anmälningar om dödsfall och översikten över begravelser fina så blir jag inte ledsen om du skickar dessa :)

 

Står det när och var de begravdes så är det upplysningar jag inte har.

 

 

/Evert

 

Beklager forsinkelsen. Tall i filnavn er dato de sto på trykk.

post-3599-0-70553400-1426356307_thumb.jpg

post-3599-0-42971900-1426356308_thumb.jpg

post-3599-0-49192300-1426356309_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen er det ingen funn på disse navnene i Aftenposten, jeg vet at minst 4 av barna bodde i Oslo.

 

Bjørn

 

Nå vet ikke jeg hva de andre tenker, men det er jo litt overveldende med så mange navn så det kan hende at man har kviet seg for å sette igang. :)

 

Det jeg ser når jeg gjør enkle søk på en del av disse navnene er at ingen resultater kommer opp, i alle fall når jeg inkluderer mellomnavn. Hvis man fjerner mellomnavn fra søk kommer det jo opp en rekke kandidater over årenes løp, men dette er såpass generiske navn at det er snakk om titalls, om ikke hundretalls resultater for hvert enkelt navn. Det blir veldig mye å gå gjennom og mye famling i blinde og hjelperen blir nødt til å gjøre en del research og kanskje "følge" treff på kandidater over årenes løp for å finne ut om det er rett person eller ikke.

 

Det hadde vært greit å vite nøyaktig hvem av dem som bodde i Oslo for det øker sjansene for å finne fram til dem. Eventuelle yrker osv kan også være nyttig.

 

Har du sjekket DISNorges gravminne database og lignende for å finne ut cirka når de døde? 

 

Spesielt med hensyn til damene er dette nyttig da eventuelt etternavn etter giftemål vil være noe annet og pikenavn ikke alltid dukker opp i dødsannonsen. Det er heller ikke gitt at mellomnavn er med i en dødsannonse, og i noen tilfeller opptrer folk med bare fornavn eller kanskje til og med et kallenavn. Med andre ord er det mange variabler i bildet som tidvis vanskeligjør slike søk for oss, spesielt når man ikke har omtrentlig dato å peile seg inn på.

 

Dette er ikke ment som kritikk, bare vil forklare hva som gjør ting vanskelig for oss og hvordan de som ønsker oppslag kan gjøre vår oppgave lettere! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva de andre tenker, men det er jo litt overveldende med så mange navn så det kan hende at man har kviet seg for å sette igang. :)

 

Det jeg ser når jeg gjør enkle søk på en del av disse navnene er at ingen resultater kommer opp, i alle fall når jeg inkluderer mellomnavn. Hvis man fjerner mellomnavn fra søk kommer det jo opp en rekke kandidater over årenes løp, men dette er såpass generiske navn at det er snakk om titalls, om ikke hundretalls resultater for hvert enkelt navn. Det blir veldig mye å gå gjennom og mye famling i blinde og hjelperen blir nødt til å gjøre en del research og kanskje "følge" treff på kandidater over årenes løp for å finne ut om det er rett person eller ikke.

 

Det hadde vært greit å vite nøyaktig hvem av dem som bodde i Oslo for det øker sjansene for å finne fram til dem. Eventuelle yrker osv kan også være nyttig.

 

Har du sjekket DISNorges gravminne database og lignende for å finne ut cirka når de døde? 

 

Spesielt med hensyn til damene er dette nyttig da eventuelt etternavn etter giftemål vil være noe annet og pikenavn ikke alltid dukker opp i dødsannonsen. Det er heller ikke gitt at mellomnavn er med i en dødsannonse, og i noen tilfeller opptrer folk med bare fornavn eller kanskje til og med et kallenavn. Med andre ord er det mange variabler i bildet som tidvis vanskeligjør slike søk for oss, spesielt når man ikke har omtrentlig dato å peile seg inn på.

 

Dette er ikke ment som kritikk, bare vil forklare hva som gjør ting vanskelig for oss og hvordan de som ønsker oppslag kan gjøre vår oppgave lettere! :)

 

Hei igjen Alexander, det er sant som du skriver at det kan være mye og gape over dette her, jeg tenkte ikke så langt og navnet Pettersen er jo et ganske vanlig navn,

Har tatt noen søk på DIS siden og gravferds etaten sine sider og der traff jeg på noen.

1 Fanny Kollerød Pettersen d. 17/12-1981 

2.Georg T. Kollerøy 26.8-1973

Ser de har brukt navnet Kollerød og Kollerøy som mellomnavn.

 

Jeg får så videre og se om det dukker opp noe mer

 

 

Mvh.

Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Alexander, det er sant som du skriver at det kan være mye og gape over dette her, jeg tenkte ikke så langt og navnet Pettersen er jo et ganske vanlig navn,

Har tatt noen søk på DIS siden og gravferds etaten sine sider og der traff jeg på noen.

1 Fanny Kollerød Pettersen d. 17/12-1981 

2.Georg T. Kollerøy 26.8-1973

Ser de har brukt navnet Kollerød og Kollerøy som mellomnavn.

 

Jeg får så videre og se om det dukker opp noe mer

 

 

Mvh.

Bjørn Pettersen

 

Her kommer de to.

 

Jeg vil gjøre deg obs på at i tilfellet Fanny stemmer eksakt fødselsdato, men under anmeldte dødsfall dukker hun opp med navnet "Fanny Mathilde" ikke "Fanny Nathalie".

post-3599-0-00404000-1426361290_thumb.jpg

post-3599-0-78848500-1426361290_thumb.jpg

post-3599-0-12751600-1426361611_thumb.jpg

post-3599-0-33749500-1426361700_thumb.jpg

Endret av Alexander Glasø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager forsinkelsen. Tall i filnavn er dato de sto på trykk.

 

Hej och tackar för hjälpen. 

Fick blodat tand.  Kanske kommer med flera önskemål för flera dödsannonser senare :).

 

 

/Evert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.  Kan du lete efter en nekrolog eller bilde fra bisettelsen ?

 

Finner ingen nekrolog eller bilde fra bisettelsen. Fant derimot dette fra 1935: En presentasjon av studentene fra 1910.

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :rolleyes:

 

For en god stund tilbake fikk jeg hjelp på side 20 i tråden, innlegg 395 og 396, vedrørende mine barns oldefar på farssiden: Karl Engen. Linkene i innlegg får jeg ikke åpner nå, men utklippene i innlegg 396, skulle jeg så gjerne fått lagt til i bildealbumet jeg har, men jeg vet ikke hvordan jeg går videre for å få det til. Er det noen tips til meg, eller lar det seg gjøre å sende det til meg på min e post adresse, som er rig med bindestrek mor, alfrakrøll, online, punktum no. (altså rig-mor) 

Det jeg har fått til blir så lie og helt uleselig :wub:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lastet dem ned til din egen maskin? Om du åpner hvert av bildene i f. eks. Paint, som ligger i mappen Tilbehør i Windows, kan du endre størrelse på dem i prosent eller pixler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lastet dem ned til din egen maskin? Om du åpner hvert av bildene i f. eks. Paint, som ligger i mappen Tilbehør i Windows, kan du endre størrelse på dem i prosent eller pixler.

Da får jeg prøve meg fram Anne-Lise og se om jeg får det til :rolleyes: Det virker så enkelt når dere som er mestere på dette forklarer og jeg knoter og knoter. Fulgte dine andre råd tidligere og fikk det til å virke etter masse prøving, men etter at jeg gjorde det var det mye annet som ikke ble som før :wub: Må visst liksom alltid be om hjelp :huh:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg henter fram de to innleggene.)

.

Aftenposten og ein del andre aviser er fritt tilgjengelege fram til ca 1920 på www.nb.no/aviser , der eg har funne dette:

.

Aftenposten morgonnummer 26/3 1914 s. 2: Lenke

.

Aftenposten aftennummer 27/3 s. 3: Lenke (nemnd i den andre tråden)

.

Indherred 28/3 1914 s. 2: Lenke

.

Aftenposten aften 28/3 s. 1 og 4: Lenke

.

Aftenposten aften 31/3 1914 s. 8 (innhaldsliste med henvisning til nummer der saka er omtalt). Lenke

.

Aftenposten morgon 9/8 1914 s. 4: Lenke (notisen som er nemnd ovanfor).

.

 

16/11 57 morgon:

attachicon.gifUten navn.JPG

attachicon.gifUten navn2.JPG

16/11 57 aften:

attachicon.gifUten navn3.JPG

18/11 57 morgon:

attachicon.gifUten navn4.JPG

9/12 57 aften:

attachicon.gifUten navn5.JPG

23/4 58 aften:

attachicon.gifUten navn9.JPG

24/4 58 aften:

attachicon.gifUten navn7.JPG

attachicon.gifUten navn8.JPG

attachicon.gifUten navn6.JPG

25/4 58 morgon:

attachicon.gifUten navn10.JPG

.

Ps. Lenkene lar seg åpne på min maskin?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er så underlig Anne-Lise. Jeg får ikke åpnet noen av de i innlegg 395. Innleggene i 396 får jeg åpnet og har trykket på Save og får de over til der hvor jeg har bildene mine, men det blir ikke på langt nær leselig slik som det ble lagt inn :wub: Jeg får kanskje vente til en av barna kommer hjemom på besøk, så jeg ikke får ødelagt denne fine tråden med mine problemer. Men mange tusen takk for at du prøver å hjelpe en enkel sjel som meg ;)

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Er på jakt etter dødsannonse fra 1999 eller 2000 - tror det kan være 18. mars (dvs. i dag) for en John Jacobsen - født 9.4.1970. Takknemlig hvis du har tilgang til å finne denne :-)

tone.kjeldset@hotmail.no

John Christian Jakobsen Klemetsrud kirkegård 1970-04-09

 
2000-03-18

 

Eg har sendt dødsannonsa på epost.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er så underlig Anne-Lise. Jeg får ikke åpnet noen av de i innlegg 395. Innleggene i 396 får jeg åpnet og har trykket på Save og får de over til der hvor jeg har bildene mine, men det blir ikke på langt nær leselig slik som det ble lagt inn :wub: Jeg får kanskje vente til en av barna kommer hjemom på besøk, så jeg ikke får ødelagt denne fine tråden med mine problemer. Men mange tusen takk for at du prøver å hjelpe en enkel sjel som meg ;)

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Lenkene i det fyrste innlegget går til Nasjonalbiblioteket, og skal laste ned .pdf-utskrifter av avissidene. Eg har Opera som nettlesar, og når eg klikkar på ei av lenkene kjem det opp ein liten boks oppe i hjørnet til høgre om at Opera har lasta ned filene. Filene i det siste innlegget er .jpg bilete. Eg (evt. andre) kan sende dei til deg, men då treng eg ei epostadresse å sende dei til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenkene i det fyrste innlegget går til Nasjonalbiblioteket, og skal laste ned .pdf-utskrifter av avissidene. Eg har Opera som nettlesar, og når eg klikkar på ei av lenkene kjem det opp ein liten boks oppe i hjørnet til høgre om at Opera har lasta ned filene. Filene i det siste innlegget er .jpg bilete. Eg (evt. andre) kan sende dei til deg, men då treng eg ei epostadresse å sende dei til. :)

 

Det er kjempesnilt gjort, for jeg er ikke noe flink med dette :rolleyes:

Adressen er da rig (bindestrek) mor alfakrøll online punktum no

 

Stor takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempesnilt gjort, for jeg er ikke noe flink med dette :rolleyes:

 

Stor takk og *Smil* fra Rigmor

 

Då har eg sendt ein epost. Håpar at vedlegget er med og lar seg opne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Eg skulle gjerne hatt dødsdato til Ågot Elfrida Alsgård (evt. -gaard), fødd 1890, død ca. 1975), truleg død i Oslo. 

 

Eg greier diverre ikkje å finne ho verken i begravdeioslo.no, gravminner eller nb.no/aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.