Gå til innhold
Arkivverket

Finsk / Svenske innvandrerbarn først på 1800 tal


erkki
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vil hjelpe litt med et spørsmål?

 

Jeg har søkt i fra midt på 1970 tallet etter en person født i Sverige i tiden 1820 - 1825.

 

Vi vet igjennom fortellinger og berettninger at det fra sist på 1700 tall og fram til godt innpå 1900 tallet kom barn til Nordnorge,

som foreldrene hadde sendt over grensen fra Nordfinland og Nordsverige, for og unngå sult og omsorgsvikt i tider med missvekst, uår og stor fattigdom. I mitt søkende har jeg sett at mange oäkta barn er avmerket i husforhørslengdene som "flytt till Norje". Det vites også at noen av slike barn fikk ta nye navn hos sine nye Norske fosterforeldre, hvor de måtte vokse opp og gjøre nytte for seg til de ble

voksne nok.

 

Hvordan løste myndigheten registreringen av disse barna når de kom inn i en Norsk familie? Når en familie ble utvidet med barn som de

ikke selv hadde født, hvilken dokumenter krevdes for bevisførsel at det var innenfor lovlig folkeskikk, å ta til seg et barn?

 

Hvor kan jeg eventuellt finne noen form for slik nedtegnelse / registrering?

 

Jeg leter etter en Ole som kom tilLyngen i Troms ca. 1829 - 1830. I året 1847 konfirmeres han i Lyngen krk. han oppgir morens navn og

at han er 23 år, født i Sverige. Ved giftemål oppies bare alder og foreldrenes navn, og født i Sverige. Ved død skrives født i 1829

i Sverige, men det stmmer ikke med andre opplysninger, det er trorligt ankomståret til Norge.

 

I den tid var navnet Ole ikke brukt i Sverige, så nu har jeg tro på at han kom over hit som sendt barn.

I senere tid har jeg søkt i Sverige etter morens navn som har født barn i aktuell tid.

Jeg har funnet 1 stk kvinne som kan stemme med det jeg leter.

Kvinnen er enke, føder 1 o.ä. son med navn Johan Fredrik, 18.03.1821

I husforhørslengden 1828 - 1838 forsvinner barnet, siste notat er 26/12 1828 Noje, veldig utydelig, så jeg leter fortsatt.

 

Ved eventuell ankomst til Norge, så er det 2 ulike navn som skal matsje til 1 person. Hvis jeg har rett, i min tro.

Er det noen som vet hva prest og lensmann gjorde for å få sin vilje til å skje?

 

Jeg håper noen kan fortelle meg noe om hva jeg bør gjøre, og hvor jeg kan lete i event.arkiver.

Alle svar taes imot med takk - for jeg har brukt enormt med tid for å finne en løsning.

 

Med vennlig hilsen

Eric Hermod Eriksson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg slik at du vet navnet på mor og på far ? Da kan du vel legge ut navnene her, så gir det litt mer å gå på. Og hvis du vet noe annet om han.

 

Legg gjerne også ut lenker/henvisninger tild er du har funnet info, som konf/vielse osv.

 

MVH Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i et større perspektiv på disse forholdene, bør du lese Eivind Torp: "Momenter omkring den kvænske "Barnehandelen" med særlig vekt på kildeproblemer.", Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bd. 33 (1991), s.12-24. Her omtales personer i samme område og i noenlunde samme tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen,

 

Det gjelder, Ole Johannessen 45 år i 1865 folketellingen.

Fra og med konfirmasjonen i 1847 har jeg klar identitet på han, gift 1850, F.t.1865 og 1875. død okt.1889

 

Hans mor er oppgitt, Lena Adamsdtr. og far Johanes Jacobsson, begge i Sverige. (Finnes overhode ikke i Norske kirkebøker)

Hverken Ole eller hans foreldre finnes kirkelig registrert i Norge før 1847.

 

 

Kan han ha hatt navnet , Johan Fredrik, f. 18.03.1821 Kengis, Pajala i Sverige, før han kom til Norge ca. 1829 - 1830, 7 - 8 - 9 år gml.

 

I Kengis, Pajala får enkan, Magdlena (Lena) Adamsdtr. f.1784, o.ä. sonen Johan Fredrik, 18.03.1821 som i h.h. til

husforhørslengden 1828 - 1838 for Kengis Bruk er avmerket (som antakelig flyttet til Norge) 26/12 1828.

 

I og med moren er nevnt som enke vet jeg ikke om faren er, Johan Thomasson Gaard som hun var gift med eller om det er en annen.

I NordSverige Norrbotten län finnes ikke andre Lena Adamsdtr. som har født barn i tidsrummet 1820 - 1829, som er jevnførbare.

 

 

Da begge disse barna angivelig havner i Norge, uten å ha blitt registrert av kirken ved dåp eller annet,(finnes ikke) da spør jeg

 

Kunne Norske fosterfoeldre bare ta et navn som passet dem på barn som de mottok, ankommet fra Sverige? - Hva hendte så?

 

I hvilket register ble disse barna ført i? - tydeligvis ikke i kirkebøkene for kongeriket Norge.

 

Med vennlig hilsen

Eric Hermod

 

Jeg pressiserer, det er ingen sammenblandinger her,

jeg har brukt også "yrkesgranskere" til hjelp, og

og søket etter dette probl. startet jeg i 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vil hjelpe litt med et spørsmål?

 

Jeg har søkt i fra midt på 1970 tallet etter en person født i Sverige i tiden 1820 - 1825.

 

Vi vet igjennom fortellinger og berettninger at det fra sist på 1700 tall og fram til godt innpå 1900 tallet kom barn til Nordnorge,

som foreldrene hadde sendt over grensen fra Nordfinland og Nordsverige, for og unngå sult og omsorgsvikt i tider med missvekst, uår og stor fattigdom. I mitt søkende har jeg sett at mange oäkta barn er avmerket i husforhørslengdene som "flytt till Norje". Det vites også at noen av slike barn fikk ta nye navn hos sine nye Norske fosterforeldre, hvor de måtte vokse opp og gjøre nytte for seg til de ble

voksne nok.

 

Hvordan løste myndigheten registreringen av disse barna når de kom inn i en Norsk familie? Når en familie ble utvidet med barn som de

ikke selv hadde født, hvilken dokumenter krevdes for bevisførsel at det var innenfor lovlig folkeskikk, å ta til seg et barn?

 

Hvor kan jeg eventuellt finne noen form for slik nedtegnelse / registrering?

 

Jeg leter etter en Ole som kom tilLyngen i Troms ca. 1829 - 1830. I året 1847 konfirmeres han i Lyngen krk. han oppgir morens navn og

at han er 23 år, født i Sverige. Ved giftemål oppies bare alder og foreldrenes navn, og født i Sverige. Ved død skrives født i 1829

i Sverige, men det stmmer ikke med andre opplysninger, det er trorligt ankomståret til Norge.

 

I den tid var navnet Ole ikke brukt i Sverige, så nu har jeg tro på at han kom over hit som sendt barn.

I senere tid har jeg søkt i Sverige etter morens navn som har født barn i aktuell tid.

Jeg har funnet 1 stk kvinne som kan stemme med det jeg leter.

Kvinnen er enke, føder 1 o.ä. son med navn Johan Fredrik, 18.03.1821

I husforhørslengden 1828 - 1838 forsvinner barnet, siste notat er 26/12 1828 Noje, veldig utydelig, så jeg leter fortsatt.

 

Ved eventuell ankomst til Norge, så er det 2 ulike navn som skal matsje til 1 person. Hvis jeg har rett, i min tro.

Er det noen som vet hva prest og lensmann gjorde for å få sin vilje til å skje?

 

Jeg håper noen kan fortelle meg noe om hva jeg bør gjøre, og hvor jeg kan lete i event.arkiver.

Alle svar taes imot med takk - for jeg har brukt enormt med tid for å finne en løsning.

 

Med vennlig hilsen

Eric Hermod Eriksson

 

hei

Jeg har støtt på samme problem, og fant min oldemor tilslutt i konfirmasjonsprotokoll med et fornorsket navn.

 

Altså Britta Kaisa Mustikka ble til Brita Katrine johannsdatter, og registreres første gang når hun konfirmeres i alta noen år senere( det er alt jeg finner)

 

Men jeg antar det finnes et invandrer arkiv et sted.

Eva Mostika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt...den Ole Johannesen fra Sverige, som gifter seg med Elen Hansdatter 1850 i Lyngen er oppgitt med far : Johannes Johannesen ,og f. ca. 1823 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2898&idx_id=2898&uid=ny&idx_side=-241 eller,er dette feil Ole ??

 

 

 

Takk for hevendelsen

Problemet er; Glem alt som er ettet 1847.

 

Hvor finner jeg Ole Johannessen født, og eksakt fødselsdata?

 

Det kom kanskje 2 stk. gutter fra Sverige til Norge ca. 1829, hvor er ankomsten til Norge skrevet og registrert?

 

M.v.h.

Eric Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan alle engasjerte,

 

Takk for utvist interesse og tips.

 

Jeg hadde håpet at noen kunne henvise til hvor myndighetene registrerte menneskene som kom til landet, og spesielt de som

ble omhendertatt av norrmenn som fosterbarn, hvis det overhode finnes noen registreringer.

 

Jeg tenker da; 2 stk. gutter 7 - 8 år gammle, den ene sendes fra Sverige, ble han aldri reg. i Norge?

Gutt nr. 2 er født i Sverige (finnes ikke der), dukker opp i Norge som konfirmant (kanskje de har gitt han nytt navn, men Hvor?)

 

M.v.h.

Eric Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.