Gå til innhold
Arkivverket

Kan samme person opptre flere ganger i samme telling?


Tor Arne Lundquist
 Del

Recommended Posts

Har funnet ei Ellen Thorbjørnsen født 11. mai 1894 i både Skien og Kragerø.

Er dette to forskjellige personer, eller har hun blitt registrert to ganger?

 

Det ser ut til å være samme person, da Melleby-navnet går igjen i begge husstander, og da fødselsdato og fødested for Ellen Thorbjørnsen samsvarer. I utgangspunktet - etter instruksene - skulle man ikke kunne registreres på to steder, men vi må regne med at det forekom avvik. (Og når noen har blitt registrert to ganger, er det sikkert også noen som ikke har blitt registrert i det hele tatt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at "f" betyr fraværende, og "b" bosatt, under "bostatus". Les alle feltene. Det er nok samme person. I Skien er hennes antatte oppholdsted Kragerø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at "f" betyr fraværende, og "b" bosatt, under "bostatus". Les alle feltene. Det er nok samme person. I Skien er hennes antatte oppholdsted Kragerø.

 

Det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til Riksarkivet i denne forbindelse:

 

Mine besteforeldre her i Stavanger var i FT 1910 også registert to ganger, den ene på sin bostedsardresse, den andre på byens sykehus, der de og noen av barna var innlagt under en epidemi.

 

Ønsker Riksarkivet at slike dobbeltregistreringer skal meldes inn til en eller annen arkivenhet under Riksarkivet??

Mvh

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker Riksarkivet at slike dobbeltregistreringer skal meldes inn til en eller annen arkivenhet under Riksarkivet??

 

Nei, registrering av dobbeltregistreringer og andre avvik i folketellingene eller annet publisert materiale vil normalt gå ut over det arbeidet Arkivverket kan påta seg. Kildene skal gjengis slik de foreligger, og så blir det opp til brukerne å fortolke og bruke kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette to forskjellige personer, eller har hun blitt registrert to ganger?

Jeg har funnet det samme med en bror av min farmor. Han ble registrert i to ulike kommuner i FT 1910. Han tilhørte den ene, men bodde midlertidig i den andre.

På en av oppføringene hadde han feil fødselsår (men riktig dato), noe som kanskje er forklaringen på at dobbeltregistreringen ikke har blitt oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Verdal har jeg registret 38 som er dobbeltalt ved tellinga 1910, og dette er noe vi må leve med, og er ikke noe stort problem. Vi får jo litt flere oppl. om personene med dette. Verre er det med alle differansene på fødselsdato/år i forhold til kirkeboka. Her kan jo årsakene være fleire, men jeg er redd for at mange feil skyldes avskrivinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Verdal har jeg registret 38 som er dobbeltalt ved tellinga 1910, og dette er noe vi må leve med, og er ikke noe stort problem. Vi får jo litt flere oppl. om personene med dette. Verre er det med alle differansene på fødselsdato/år i forhold til kirkeboka. Her kan jo årsakene være fleire, men jeg er redd for at mange feil skyldes avskrivinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det at både de som var midlertidig fraværende og de som var midlertidig tilstede skulle føres i listene, og da må jo nødvendigvis personen bli ført to ganger i 1910-tellingen:

 

http://www.rhd.uit.no/histform/f1910.html

 

Sedvanlig bosted

Dette feltet tilsvarer rubrikk 5 i Huslisten, som skal være utfylt for dem som var midlertidig tilstedeværende, og som var ventet å ville reise innen kort tid. Rubrikkens innhold registreres kildetro. Se punkt 3d i de felles registreringsinstruksene. Sjøfolk: Innholdet i rubrikk 7 i Skipslisten ("Bosted") registreres kildetro her.

 

Antatt oppholdssted

Dette feltet tilsvarer rubrikk 6 i Huslisten, som skal være utfylt for dem som var midlertidig fraværende fra bostedet, men som var ventet å ville vende tilbake innen kort tid. Rubrikkens innhold registreres kildetro. Se punkt 3d i de felles registreringsinstruksene.

 

Jeg har funnet mange slike eksempler som Dag Aage beskriver. Vil ikke de fleste dobbeltregistrerte ha status f eller mt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.