Gå til innhold
Arkivverket

Petter Wessel Tordenskjold

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Til indlæg 25:

Ifølge Ovenstad var denne Maren Wright Bruun gift med Peter Schnittler Wessel Tordenskjold.

Jeg skriver denne Maren Wright Bruun, fordi der tilsyneladende er flere med samme navn og stadig uvished om, hvem der hører til hvor.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det var andre opplysninger enn de jeg hadde.

Men Ovenstad er hvem? Og hvilke kilder sier at det var Peter som var gift med Maren? hmm..

-Må sjekke de notatene jeg har, har vært litt usikker selv.

Vielsen står vel i en eller annen kirkebok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden er Olai Ovenstads militærbiografier, som du finder på Norsk Slektshistorisk Forenings hjemmeside.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved folketællingen i 1801 var Maren Bruun 21 år gl. og fosterdatter hos saugbruger Andreas Chrystie i Storgaden i Moss.

Den 27 marts 1803 blev "Lieutnant Peder Schnitler Tordenschiold ægteviet med Jomfrue Maren Wright Brun" i Moss.

Cautionister var Capitain Sundt og Andreas Chrystie.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved folketællingen i 1801 var Maren Bruun 21 år gl. og fosterdatter hos saugbruger Andreas Chrystie i Storgaden i Moss.

Den 27 marts 1803 blev "Lieutnant Peder Schnitler Tordenschiold ægteviet med Jomfrue Maren Wright Brun" i Moss.

Cautionister var Capitain Sundt og Andreas Chrystie.

Vh,

Berit Pagh.

Hei! Takker så mye for opplysningene. Skal prøve å sjekke hvor jeg fant at hun giftet seg med den andre broren..

Hva sier de sikre kildene om barna til Johan Christopher Wessel Tordenskjold 1717-1793.

Har funnet nevnt disse barna:

a.Karen Sebina Wessel Tordenskjold (1751-)

b.Johan Henrich Wessel Tordenskjold (1758-1820)

c.Peter Schnitler Tordenskjold. (1764-)

d.Anna Margrethe Schnitler Wessel Tordenskjold. (1776-1793)

e.Johan Christian Tordenskiold (1778-1826)

f.Anna Brun Wessel Tordenskjold. (1781-)

g.Anna Holck Tordenskjold (1789-1854)

Han skal ha vært gift tre ganger:

1g.1750: Karen Sophie Påsche.

2g.1767: Anne Margrethe Scnitler.

3g.1773: Christine Brun Kåsbøll

Peter må vel være fra andre ekteskap, så enten kan fødselsåret være feil eller datoen for ekteskapet?

Anna Margrethe som ble født i 1776 er helt klart en oppkalling etter farens avdøde kone.

Men da var Peter den eneste som ble født i annet ekteskap?

Kan noen av disse verifiseres? Takker så langt for gode innspill ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge denne nettsiden: http://heim.ifi.uio.no/~jensj/Slekt/Family/4270.html

Hadde han flere barn:

Anne Petronelle Tordenskiold (1788-)

Helena Frederika Tordenskiold (-1793)

Peter Tordenskiold (1760-)

Og ifølge denne nettsiden ble Peter Schnitler Tordenskiold født 1767, så da stemmer nok årstallene bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stviler sterkt på de 8 barna i første ekteskapet. 8 navn ramsa opp med ett barn født hvert år fra 1750-1757, og det står at alle er født i Vestby AK: Danker, Karen Sabine, Christopher, Danker Paaske, Helene Friederikke, Christopher, Peder Casper og Johan Henrik.

Jeg har sjekket Vestby fra 1750 og oppover etter understrekede foreldres navn. Jeg har ikke gått nøyere gjennom bøkene. Jeg har ikke funnet noen ting.

Videre skal J.C.W.T. i andre ekteskap bare ha fått Peter S f.1767 i Rygge, men ikke funnet han der.

I tredje ektskap fikk han 9 barn. Her er det oppgitt datoer og år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desværre ikke styr på denne Tordenskjold-familie.

Min interesse for Peter Schnitler Tordenskjolds kone Maren Wright Bruun skyldes, at hun er navnesøster til Eiler Bruun og Elisabeth Kielmans datter.

Johan Christopher Wessel Tordenskjold er også omtalt i Ovenstad: http://www.genealogi.no/content/olai-ovenstad

Og sønnen Johan Henrich her: http://ddd.dda.dk/dop/visning_billed.asp?id=6143&sort=e

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins kyrkjeboka der Peter Wessels dåp er innført? Han var vel fødd i Trondheim. Eg las for mange år sidan ei stad at han var døypt Pitter, som var vanleg uttale for Peter i Bergen og i Nordfjord, og kanskje andre stader på Vestlandet òg, før i tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stviler sterkt på de 8 barna i første ekteskapet. 8 navn ramsa opp med ett barn født hvert år fra 1750-1757, og det står at alle er født i Vestby AK: Danker, Karen Sabine, Christopher, Danker Paaske, Helene Friederikke, Christopher, Peder Casper og Johan Henrik.

Jeg har sjekket Vestby fra 1750 og oppover etter understrekede foreldres navn. Jeg har ikke gått nøyere gjennom bøkene. Jeg har ikke funnet noen ting.

Videre skal J.C.W.T. i andre ekteskap bare ha fått Peter S f.1767 i Rygge, men ikke funnet han der.

I tredje ektskap fikk han 9 barn. Her er det oppgitt datoer og år.

Hei Berit ;) Hvor fant du navna på de åtte barn av første ekteskap?

Er sikkert mye rykter og folk som ville skryte på seg en Tordenskjold i slekta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desværre ikke styr på denne Tordenskjold-familie.

Min interesse for Peter Schnitler Tordenskjolds kone Maren Wright Bruun skyldes, at hun er navnesøster til Eiler Bruun og Elisabeth Kielmans datter.

Johan Christopher Wessel Tordenskjold er også omtalt i Ovenstad: http://www.genealogi.no/content/olai-ovenstad

Og sønnen Johan Henrich her: http://ddd.dda.dk/dop/visning_billed.asp?id=6143&sort=e

Vh,

Berit Pagh.

Hei Berit!

Har du noen opplysninger om Eiler Bruun og hans kone?

Og var han av samme slekt som Marens far som het Christian Eiler Bruun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nogle data om Eiler Bruun og hans børn, men de hører jo ikke rigtig hjemme her.

De bør vel komme i et eget tema. Der er tilsyneladende en del at tage fat på, når det gælder den Bruun-familie.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins kyrkjeboka der Peter Wessels dåp er innført? Han var vel fødd i Trondheim. Eg las for mange år sidan ei stad at han var døypt Pitter, som var vanleg uttale for Peter i Bergen og i Nordfjord, og kanskje andre stader på Vestlandet òg, før i tida.

Nei, kirkeboken finnes ikke, men faren rådmann Jan Wessel har i familiebibelen skrevet:

Anno 1690 d. 28 Octobr Min K.te forløst med Een Søn och bleff Christnet Pitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider