Gå til innhold
Arkivverket

Utflytting til Christiania


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Tolker jeg riktig at Martha Elisa Rasmusdotter Thue dro til Christiania 13 juni 1874?

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6463&idx_id=6463&uid=ny&idx_side=-238

 

I følge mine opplysninger skulle hun da nemlig ha vært gift i et halvt år, og dette bryluppet foregikk i Christiania. Stolte dog ikke på at dette var riktig dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg var usikker på da det ser ut som en av de andre dro i 1871? Men det står 1874 over så jeg regna med at det var mest sannsynlig? Hun er i Oslo i 1875 i alle fall, men det hjelper ikke så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at datoene i utflytningslistene ikke er datoen for selve utflyttingen, men snarere datoen for utstedelsen av prestens utflytningsattest. Attesten kunne gjerne bli skrevet lenge etterat personen faktisk hadde flyttet ut av sognet, og da var det gjerne en spesiell grunn til at vedkommende hadde behov for den, f.eks. inngåelse av ekteskap. Av attesten fremgikk det bl.a. om personen var konfirmert eller ikke og om han/hun var gift eller ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så du mener hun kan ha skrevet fra Oslo og bedt om den? Hmmm, det gjør ikke ting særlig lettere, men det er greit å ha alee alternativer klart for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan ho står under 1874, må attesten vere skriven dette året. "Oppgiven dato" er for flyttinga (jf. dei i innførslene over og under, som skal ha reist i 1871); når årstal manglar, må vi gå ut frå at det er 1874.

Dette kan naturlegvis vere feil, men det er slik det står.

 

Dersom du er sikker på at Martha gifta seg eit halvår før, er det noko som ikkje stemmer. Ho måtte ha attest for å gifte seg - altså bør ho ha fått denne attesten før vigsla. Det står også "pige", som ikkje kan stemme dersom ho alt var gift.

 

Har du sett etter om det er notert noko om attest ved vigsla? Innflytting til sokn i Kristiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker jeg riktig at Martha Elisa Rasmusdotter Thue dro til Christiania 13 juni 1874?

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6463&idx_id=6463&uid=ny&idx_side=-238

 

I følge mine opplysninger skulle hun da nemlig ha vært gift i et halvt år, og dette bryluppet foregikk i Christiania. Stolte dog ikke på at dette var riktig dato.

 

Jeg tror hun flyttet 13. juni 1871 (men at det ble meldt fra om til presten i 1874). Det stemmer da også med at hun var "pige" da hun flyttet og at hun senere giftet seg i hovedstaden.

Min oldefar meldte en flytting i 1868 fire år for sent i 1872, så det var sikkert ikke helt uvanlig å melde fra for sent. Ofte meldte man først fra når man likevel hadde et annet ærend hos presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.