Gå til innhold
Arkivverket

Jeg kan hjelpe med enkle søk i danske kilder.

Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

Kommer du over dansk slekt og synes det er vanskelig å starte med danske kilder, så kan jeg gjerne hjelpe med enkle søk i folketellinger og kirkebøker.

Legg inn en forespørsel her eller send meg en mail :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta!

Jeg vet ikke hvor langt tilbake du kan sjekke, men jeg har en Amund Waarum gullsmed som fikk en datter Randine Waarum ca.1785-1786, dette er et uløst problem for å sjekke ut navnet Waarum i Danmark, så om du evt. kunne sjekke om navnet Waarum finnes i danske kilder ville det ha vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta.

Jeg har en uløst dansk utfordring, og tar deg på ordet.

Anthon Heinrich Breidenbech, Bergen, f. 1728 – d. 1776 i Bergen.

Anthon ble født i København i 1728, mer er ikke klart. Han var gullsmedsvend i Bergen i 1757, og etablerte senere egen forretning i Bergen. Anthon tok borgerskap i Bergen i 1759.

Anthon Heinrich Breidenbech ble gift 26/7 1757 i Domkirken i Bergen med. Janiche Sophie Kiøn. Janiche var født i Bergen og døpt i Nykirken 10/6 1737. Hun var datter til Jochum Jochumsen Kiøn og Anne Margrethe Brynning.

Skulle gjerne hatt en tråd til Anthon's opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin:

Vet du om begge født i DK eller bare en av dem ?

Werner:

København er et vanskeligt område, med så mange sogne og dette er langt tilbake. Men jeg skal forsøke......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karin:

Vet du om begge født i DK eller bare en av dem ?

Litta!

Jeg forsøker å finne ut av denne Randine Waarum som vies her til Lucas Lütken, jeg har en Randine døpt i Slottskirken i 1785 med foreldre Amund Michelsen Waarum, mestersmed som døde i 1800 her er enken og Randine i 1801

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f1801&gardpostnr=7778&personpostnr=107617#nedre

Problemet er at jeg ikke finner ut av hennes foreldre som i Lütkens slektsbok står nevnt som dansk gullsmed Amund Waarum, men dette er kun "info" fra en i slekten som mener å vite! så da er jeg uviss på om det er "min" Randine som gifter seg med Lucas Lütken?

får tra med lenken til vielsen også

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 6 (1807-1817), Ekteviede 1808, side 60-61.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7235&idx_id=7235&uid=ny&idx_side=-31

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061005020600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å finne ut av denne Randine Waarum som vies her til Lucas Lütken, jeg har en Randine døpt i Slottskirken i 1785 med foreldre Amund Michelsen Waarum, mestersmed som døde i 1800 her er enken og Randine i 1801

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f1801&gardpostnr=7778&personpostnr=107617#nedre

Problemet er at jeg ikke finner ut av hennes foreldre som i Lütkens slektsbok står nevnt som dansk gullsmed Amund Waarum, men dette er kun "info" fra en i slekten som mener å vite! så da er jeg uviss på om det er "min" Randine som gifter seg med Lucas Lütken?

I kirkeboken står det Ragnild, så hun har nok endret navnet litt. Her på FS: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.2/MJ34-CY1/p1 (NB Har sjekket originalen og der står Ragnild)

At den Randine som vies til Lucas Lütken skal være en annen en 'din' Ragnhild/Randine er vel lite sannsynligt. I så fall må Amund Michelsen Waarum ha fått enda en datter i samme tidsrom, slik at det både finnes en Ragnild og en Randine :D

Navnet Waarum finner jeg kun sporadisk i Danmark og ikke i det hele tatt i 1787 og 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel mange takk for at du sjekket dette Litta, jeg tror også at det er min Randine/Ranhild men har ikke fått sjekket mot danske kilder, men nå er det gjort så det var fint, det som også tilsier at det kan være min Randine er at enken Elisabeth Margaretha er fadder ved Randines sønn Randin Fredrik Lütken dåp i 1812, så da tror jeg at det er så mange tegn som tyder på at det er "min" Randine, som forøvrig døde ved sønnens fødsel i 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel mange takk for at du sjekket dette Litta, jeg tror også at det er min Randine/Ranhild men har ikke fått sjekket mot danske kilder, men nå er det gjort så det var fint, det som også tilsier at det kan være min Randine er at enken Elisabeth Margaretha er fadder ved Randines sønn Randin Fredrik Lütken dåp i 1812, så da tror jeg at det er så mange tegn som tyder på at det er "min" Randine, som forøvrig døde ved sønnens fødsel i 1812.

Ingen årsak !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta :-)

Mogeleg du har sett denne gåta mi før, men prøver iallfall:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=70730&sok=mikal&nr=20&antinnlegg=22&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Eg har ikkje funne noko meir enn det som temaet startar med, dåpen...

Fleire gode idear, men ikkje nokon som førte fram.

Det hadde vore fint med landssøk til FT 1911 eller 1916 :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anthon Heinrich Breidenbech, Bergen, f. 1728 – d. 1776 i Bergen.

Anthon ble født i København i 1728, mer er ikke klart. Han var gullsmedsvend i Bergen i 1757, og etablerte senere egen forretning i Bergen. Anthon tok borgerskap i Bergen i 1759.

Hei

Desverre så er der ikke mye å hente om denne karen. Navnet er nok tysk, så kanskje foreldrene kom derfra. En mulighet kan da være å legge inn en forespørsel i et tysk forum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg hugsar rett var det på Tysnes (Reksteren) han vart døypt, trur det var i 1921.

Eg ser at krk.bøken ikkje er samarbeidsviljuge idag, prøvde å gå innpå der men det går ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei lita grein på familietreet som eg ikkje har funne.

Syskenparet Kristian, f.16.05.1855, og Anne Malene, f.28.09.1862, etternamn Larsen, frå Bergen, er oppgjevne busette i København ved skiftet etter mora i 1885.

Kristian / Christian har eg for ein del år sidan funne ved hjelp av ein leigd granskar i Danmark; han gifte seg med Emilie Frederikke Casse i 1880, ho døydde i 1908 og han i 1933, utan born. Han brukte mora sitt etternamn Soltvedt i litt varierande skriftbilde.

Anne Malene Larsen er vel eit håplaust namn å leite etter, men kanskje - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Desverre så er der ikke mye å hente om denne karen. Navnet er nok tysk, så kanskje foreldrene kom derfra. En mulighet kan da være å legge inn en forespørsel i et tysk forum ?

Takk for tilbakemeldinga, det er alltid godt å få hjelp uansett resultat.

Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke linkene til KB til å virke idag. Kan du si når og hvor denne dåpen var ?

Fant den, Reksteren 1921, ja :)

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes i Tysnes, Ministerialbok nr. B 2 (1907-1925), Fødte og døpte 1921, side 64.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3010&idx_id=3010&uid=ny&idx_side=-68

Men jeg synes der står Hertof, ikke Herluf - litt rart......

Jeg har funnet flere ved navn Herluf Jørgensen, den ene i Odense i 1901, men han er født i 1898. De andre har helt feil alder. Så jeg kommer nok også til kort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Litta!

Når du skriv at du finn ein i 1898, så synst eg å hugsa at eg hadde noko om det frå før! Beklagar at eg hadde gløymt at eg hadde eit innlegg på Dis-Danmark også!!

Her er det:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,559748,696136#msg-696136

Som du ser her har eg (og ei som forsøkte å hjelpa meg) prøvt å finna meir ut om han, det klarte me ikkje og der stopte det, men kanskje du kan?

Dessutan lurar eg på om det var "vanleg" at Odenseinnbyggjarar var sjøfartsfolk, veit du noko om det?

Trur ikkje det treng vera feil sjølv om det står f.1898, det stod ofte feil f.år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei lita grein på familietreet som eg ikkje har funne.

Syskenparet Kristian, f.16.05.1855, og Anne Malene, f.28.09.1862, etternamn Larsen, frå Bergen, er oppgjevne busette i København ved skiftet etter mora i 1885.

Kristian / Christian har eg for ein del år sidan funne ved hjelp av ein leigd granskar i Danmark; han gifte seg med Emilie Frederikke Casse i 1880, ho døydde i 1908 og han i 1933, utan born. Han brukte mora sitt etternamn Soltvedt i litt varierande skriftbilde.

Anne Malene Larsen er vel eit håplaust namn å leite etter, men kanskje - ?

Jeg kan ikke finne henne i København, så dersom hun var i DK på den tiden, så tror jeg at hun var et annet sted:

To gode kilder for den perioden er:

1) Politiets registerblade (1890-1923) er meget bra og omfattende: http://www.politietsregisterblade.dk/

Her fant jeg broren: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=71064&limitstart=0

2) Dødebladene, ikke så omfattende og med en del feil, men like fullt et godt supplement: http://www.fogsgaard.org/

Jeg skal gjøre litt søk i andre områder, men det blir nok vanskelig, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta

jeg lurte på om du kunne hjelpe meg med å finne rytter Nils Sørensen fra Skanderborg len i Jylland, f. ca. 1640 gm. Maren Andersdtr. (trolig norsk). Han flyttet til Holt, Eidsvoll, Norge.

Mvh

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta

jeg lurte på om du kunne hjelpe meg med å finne rytter Nils Sørensen fra Skanderborg len i Jylland, f. ca. 1640 gm. Maren Andersdtr. (trolig norsk). Han flyttet til Holt, Eidsvoll, Norge.

Mvh

Sindre

Det skulle jeg gjerne gjort, men her må jeg nok melde pass. Å søke gjennom alle sogn i Skanderborg amt blir for mye og dessuten er det nesten ikke tilgjengelige kirkebøker på nettet fra den perioden.

Jeg ser at du har forsøkt å finne ham før, så det er nok mange før meg som har forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta,

Er det mulig å finne noe i Danske kilder om Johan Benjamin Liliedahl/ Liliendahl/ Lilliedahl/ Liljedahl. Skal visstnok ha vært gartner i København og hatt ett stort gartneri der. Han kan være født rundt 1700 eller litt før. Kona var Benthe Mattisdatter Draabye (frå Sjælland). Skal ha tilhørt borgerstanden. Hadde flere sønner, m.a. Apollonius (Apolonius) f.23. januar 1734. Han kom til Bergen frå Helsingør i 1750 - åra og til Vik i Sogn i 1755. En Bror til Apollonius var Eberhard, han døde i Bergen i 1773. Kommer du over noe om Johan eller kona sine foreldre ved søk eller tilfeldig, ville dette vært svært interessant.

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gir meg nok litt vanskelige oppdrag og kanskje jeg skulle ha spesifisert, hva jeg tenkte å bidra med, da jeg startet tråden.

Tanken var at mange er velbevandret i de norske kildene, men kommer litt til kort når en gren av familien pludselig kommer fra Danmark og man må lete i folketellinger og kirkebøker dernede.

Derav formuleringen 'enkle' søk. (Ikke 'enkelte' søk). Jeg har samme type tilbud i DIS-Danmark og tilbyr hjelp til å lete i norske kilder. Da som en permanent lenke.

Tilbake til 1700-tallet og før det krever det innsats fra danske slektsforskere som er mye flinkere enn meg og da vil jeg anbefale å spørre i DIS-DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider