Gå til innhold
Arkivverket

Jeg kan hjelpe med enkle søk i danske kilder.

Litta
 Del

Recommended Posts

Friderich Christian Holgersen

Denmark, Baptisms, 1618-1923

christening: 10 Jul 1763 København, København, Denmark

parents: Holger Friderichsen, Anne Maria Christiansdatter

Klarer du å finne noe om de foreldra her hadde jeg vært kjempeglad. De flyttet senere til Norge. Skulle vært så moro å finne ut hvor de kom fra. Mvh Unni

Hei Unni

Jeg ser at de flyttet til Norge før 1776 og er dermed ikke med i tellingen i DK i 1787. Der er veldig mange sogn i København, så det er vanskelig å finne dem der. Og der er ikke så mange kilder på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Jeg skulle gjerne hatt dåpen da jeg jo har nøyaktig fødselsdato. Jeg prøvde å komme meg inn i kirkebøkene, men min datamaskin nektet å åpne sidene. :( Men jeg tror nok dette er riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Jeg skulle gjerne hatt dåpen da jeg jo har nøyaktig fødselsdato. Jeg prøvde å komme meg inn i kirkebøkene, men min datamaskin nektet å åpne sidene. :( Men jeg tror nok dette er riktig person.

Her har du den. Året er 1865, ikke 1864, Kongens Lyngby, Københavns amt.

post-28-0-82647700-1364078564_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karsten og Litta !

Tusen takk for den hjelpa de ytte meg i innlegg nr 143 og nr 144 om systrene Aase og Brita !

God Påske

Jon Sværen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karsten og Litta !

Tusen takk for den hjelpa de ytte meg i innlegg nr 143 og nr 144 om systrene Aase og Brita !

God Påske

Jon Sværen

God påske til deg og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyssgjerrig på om det ikke gikk å finne noe om Kristian og Johanne i innlegget mitt av den 22. 03 ?

Jeg har ikke klart det selv heller, så forstår at det gjerne er håpløst :)

God påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyssgjerrig på om det ikke gikk å finne noe om Kristian og Johanne i innlegget mitt av den 22. 03 ?

Jeg har ikke klart det selv heller, så forstår at det gjerne er håpløst :)

God påske :)

Helt håpløst er det nå ikke :D

Vedlegger klipp fra flere folketellinger. Jeg fant først Marie Kathrine i 1880, deretter sypige Johanne Marie i 1870. Hun er født i Avlum sogn, Ringkøbing amt. I 1860 finner jeg henne så i Avlum med sin mor som er skilt. Her er bekreftelsen på at det er de rette personene, for moren er den samme som i 1880 tar seg av Johannes datter.

I 1850 er faren fremdeles endmed familien, så da har du også ham.

Kirkeboken med dåpen til Johanne og den videre historie finner du vel selv ? :rolleyes:

Med hensyn til Kristian er det en annen sak. De var jo ikke gift og selvom han het Kristian Smed Kristiansen (Kristensen), så er det ikke enkelt. Jeg har funnet en med dette navnet, men han var gift før 1872.

post-28-0-70139600-1364456910_thumb.jpg

post-28-0-59389500-1364456922_thumb.jpg

post-28-0-39861900-1364456930_thumb.jpg

post-28-0-21381200-1364457016_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt håpløst er det nå ikke :D

Vedlegger klipp fra flere folketellinger. Jeg fant først Marie Kathrine i 1880, deretter sypige Johanne Marie i 1870. Hun er født i Avlum sogn, Ringkøbing amt. I 1860 finner jeg henne så i Avlum med sin mor som er skilt. Her er bekreftelsen på at det er de rette personene, for moren er den samme som i 1880 tar seg av Johannes datter.

I 1850 er faren fremdeles endmed familien, så da har du også ham.

Kirkeboken med dåpen til Johanne og den videre historie finner du vel selv ? :rolleyes:

Med hensyn til Kristian er det en annen sak. De var jo ikke gift og selvom han het Kristian Smed Kristiansen (Kristensen), så er det ikke enkelt. Jeg har funnet en med dette navnet, men han var gift før 1872.

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg går inn i denne debatten et år etter forrige innlegg og det gjelder skipper i Bergen Jacob Ibsen og hans hustru nr. 2 Karen Sandbye.

Iflg de transkriberte kb for Bergen fikk skipper Jacob Ibsen og hustru Elsebe Stoltz en sønn Peter, f.  07.10.1781 I Bergen. Jeg antar derfor at Elsebe Stolz var Jacobs første hustru, og at Jacob bodde i Bergen da han giftet seg med Karen Sandbye. Jeg har ikke funnet vielsene til Jacob i kb. for Bergen. og vet heller ikke når Jacob kom til Norge. Han kan ha vært gift med Elsebe før han kom til Norge, og han kan også ha reist tilbake til Danmark for å hente sin kone nr. 2.

Har noen kommet lenger med dette "puslespillet" ?

Mvh

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Olav Aasmundrud

Han kan ha vært gift med Elsebe før han kom til Norge

Du har vel læst om Stoltz i Delgobes samlinger (pakke 37) ?

Her finder man oplysninger om Jacob Ibsen og Elsebe Stoltz; hun var datter af købmand Johan Stoltz i Bergen.

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43533/459/

Som jeg ser det blev Jacob også født i Bergen.  Forældrene var skipper Peter Ibsen og Barbara Danielsdatter Schmidt.  Han blev døbt i NK 9. Marts 1753.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8717&idx_id=8717&uid=ny&idx_side=-268

Elsebe Stoltz begraves 26. Oktober 1781 fra Nykirken.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8732&idx_id=8732&uid=ny&idx_side=-16

Jacob Ibsen og Elsebe(th) Stoltz copulerer 19. December 1780 i Domkirken.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4560&idx_id=4560&uid=ny&idx_side=-87

hilsen

Karsten

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta - Undres på om du kan hjelpe meg med dette problemet,kommer ikke videre på"Family search"

Det gjelder Johanne Christine Brodersen,som gifter seg med Johan Peter Dietzel 5 juni 1863,i Vor frues kirke i København.Han født 9 aug 1835,trolig i Prøysen.Johanne står nevnt med fødsel 1840.Har funnet noen barn av paret,og de er nevnt med fødsel i Hellig ånds kirke i København,og Holmens sogn.Det jeg primært

søker etter er Johanne Christines fødsel og foreldre,om mulig enda lenger tilbake (ønsketenking!)

Takknemlig for all bistand,med vennlig hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta - Undres på om du kan hjelpe meg med dette problemet,kommer ikke videre på"Family search"

Det gjelder Johanne Christine Brodersen,som gifter seg med Johan Peter Dietzel 5 juni 1863,i Vor frues kirke i København.Han født 9 aug 1835,trolig i Prøysen.Johanne står nevnt med fødsel 1840.Har funnet noen barn av paret,og de er nevnt med fødsel i Hellig ånds kirke i København,og Holmens sogn.Det jeg primært

søker etter er Johanne Christines fødsel og foreldre,om mulig enda lenger tilbake (ønsketenking!)

Takknemlig for all bistand,med vennlig hilsen Karl Johnny Sommer

Hei

Ved vielsen står han som enkemann og med navnet Peter Wilhelm Ditzel, blikkenslager, 28 år.

Han giftet seg også i 1860:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FK7G-L6X

Barn (kanskje de samme som du har funnet):

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYFR-ZP1

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYDR-CQS

Jeg forsøker å finne familien i folketellinger, men har ikke lyktes ennå. Jeg prøver videre ;-)

Her er sønnen Carl Alexanders vielse:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N7B3-JTF

- og nå har jeg antakelig kanskje funnet ham og hans mor i København i 1880. Men hun er gift med en annen mann, så Alexanders far må være død

København, København (Staden), Studiestræde, Studiestræde 27, Kollektør J. Perlstein, 64, 100, FT-1880, D4836 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Hannson Olsen 30 Gift Husfader Forgylder Norge Johanne Kirstine Olsen 39 Gift Husmoder   Flensborg Alexander Ditzel 12 Ugift Deres Søn   København Augusta Julie Olsen 5 Ugift Deres Datter   København Udøbt pigebarn Under 1 Ugift Deres Datter   København Julius Warming 27 Ugift   Snedkersvend Fensmark, Sorø Amt !!

Jeg vil se om jeg finner dem senere :-)

Alexander i Norge i 1900:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036995004240

Måske er det din ane ?

Halvsøsteren Augusta:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1431322&searchname=polit_adv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Olav Aasmundrud

Vedrørende Karen Sandbye:

Hans Rasmussen Sandbye (Styrmand) & Birthe Maria Jonasdatter bliver viet i Nykirken, Bergen, 24. JAN 1758.

De er de mest sandsynlige forældre til Karen, hvis man ser på børnenes navne i ægteskabet Jacob Ibsen ~ Karen Sandbye:

FT 1801 Bergen                                       Født/Døbt                            Opkaldt efter

Jacob Ibsen                        50                  1751

Karen Sanbye                     41                  1760

Elsebe                                 17                  1784 27 OCT                      1. hustru Elsebe Stoltz

Barbara                               13                  1788 26 OCT                      Jacobs moder

Bergitha Marie                    12                  1790 05 DEC                      Karens moder

Karen                                  10                  1792 20 JAN                       Karen

Petter                                  4                    1797 05 MAY                      Jacobs fader

Hans                                   2                    1799 11 AUG                      Karens fader

------------

Der er et barn mere:

Bergitha Marie (død før 1790)                  1786 09 JUL                       Karens moder

Jeg mener derfor, at Jacob Ibsens 2. hustru må være Karen Sandbye, datter af Hans Rasmussen Sandbye og Birthe Maria Jonasdatter.

Karen Sandbye blev født i København og døbt i Nikolaj Kirke 25 SEP 1760.  Forældre: Skipper Hans Rasmusen Sandbye og Birthe Marie Jonasdatter.

Ifølge “Dødsfald i Bergen 1765-1850“ skulle Birgitte/Birthe Maria Sandbye  være død i København 5. april 1795.  Dødsfaldet meldt af svigersønnen Jacob Ibsen.  Hun blev begravet fra Nikolaj Kirke 11 APR 1795 (Birgitte Marie Fieldbye, 60 år gl.)

hilsen Karsten

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta - Takk for det du har funnet,ante ikke at Johan Peter Wilhelm Dietzel hadde et tidligere

ekteskap.Tror du det er mulig å finne ut noe mer omkring Johanne Christine.At Johan P W far het

Andreas,var også nytt for meg. Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Litta - Riktig god påske til deg,takk for hjelp! Mvh Karl Johnny sommer

Takk det samme, Karl :-) 

Jeg har forresten glemt at fortælle at jeg har en forespørsel på gang om Johanne Christine Brodersen i Flensburg. En kar skal sjekke noen dåpslister, men hadde ikke tid akkurat nå. Vi får vente og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Litta - Vil ikke mase på deg,men har du hørt noe mere om Johanne Christine Brodersen i Flensburg?

Som du nevner i innlegg 172? Og halvsøsteren til Alexander,Augusta Julie er nevnt i politiets register

blad,hvorfor? Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karl Johnny

Hun ble desverre ikke funnet i dåpsbøkerne i Flensburg, så jeg vet ikke riktig hvor jeg skal lete.

Mht. Politiets registerblad, så var det en forløper for folkeregisteret i København. 

"Om Politietsregisterblade.dk

Hjemmesiden er en digital udgave af Københavns politis registerblade fra 1890-1923. Registerbladene er udarbejdet på baggrund af politiets mandtalslister og er imodsætning til dem ordnet efter personnavne. Det har givet politiet en bedre mulighed for kontrol med de københavnske borgere, ikke mindst med de hyppige flytninger blandt de mange tjenestefolk. I 1923 overtager det nyoprettede Folkeregister politiets registrering af københavnerne.

I alt er der tale om ca. 1,4 millioner registerblade med oplysninger om, hvor de forskellige personer er født, hvor de bor og hvad de laver. Der kan også være oplysninger om, hvorvidt de er efterlyst, straffet eller skylder i børnepenge. Alle københavnere over 14 år får deres eget registerblad. Ved ægteskab bliver kvinden dog opført på mandens registerblad. Det samme gør børn i alderen 10-14 år."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta - Takk for opplysningen omkring "Politiregisterblad Dk" Trist det ikke var noe å finne om

Johanne Christine Brodersen,men du skal ha takk for forsøket! Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider