Gå til innhold
Arkivverket

Jeg kan hjelpe med enkle søk i danske kilder.

Litta
 Del

Recommended Posts

Kjenner du til om det finnes tilgjengelige registre for utreiste fra København i tidsrommet 1905-1910 ?

Politiets registerblade er nok den beste kilden her. Der registrertes flytting innen København, men jeg har også sett notater om flytting ut av Kbhvn.:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&view=politsearch&Itemid=29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du kan finne følgende person i de danske kildene:

Inger Anna Andreasdatter (Minsaas) født 14.desember 1859 i Verdal i Trøndelag. Den 20.juni 1880 reiste hun fra Verdal til Kristiania. Hun er imidlertid ikke blitt funnet i Kristiania. Imidlertid er det blitt funnet i noen gamle slektsbrev at hun slo seg ned i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Litta,

Jeg har et stor problem med min e-post. Vi skal kjøpe en ny computer så snart min mann kommer hjem neste helg.

Takk for hjelp med Anna som ble gift med Sixtus Asbach!!! Absolutt perfekt og fantastik! Kunne ikke vaere bedre.

Anna a Møinichen hadde ei søster, Helene Cathrine (Jensdtr.) a Møinichen f. ca. 1678. Hun var i live i 1713 og var gift med Jesse (Jesper?) Jacobsen "Sadalins". De bodde i Danmark. Ser du dem?

Faren til Anna og Helene var Jens Mortensen a Møinichen f. ca. 1642. Kan du se om han ble født i København?

Stor takk for god hjelp!

Hilsen, Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du kan finne følgende person i de danske kildene:

Inger Anna Andreasdatter (Minsaas) født 14.desember 1859 i Verdal i Trøndelag. Den 20.juni 1880 reiste hun fra Verdal til Kristiania. Hun er imidlertid ikke blitt funnet i Kristiania. Imidlertid er det blitt funnet i noen gamle slektsbrev at hun slo seg ned i Danmark.

Hun døde i København i 1920: http://www.fogsgaard.org/politi/vispoliti.php?nr=2810

Det er desverre alt, jeg har kunnet finne ut. Jeg forsøkte å slå opp adressen ved folketellingen i 1916, men fant ikke husnummeret.

http://maps.google.no/maps?q=Ingerslevsgade+144,+1705+K%C3%B8benhavn,+Ingerslevs,+Danmark&hl=no&ie=UTF8&ll=55.663838,12.549884&spn=0.005337,0.010107&sll=55.664200,12.549235&layer=c&cbp=13,312.48,,0,-14.74&cbll=55.6641,12.549353&hnear=Ingerslevsgade+144,+1705+K%C3%B8benhavn,+Ingerslevs,+Danmark&t=m&z=17&vpsrc=0&panoid=3H2I9sAgp4rujzkjl9F4Iw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta

Jeg prøver å finne Edith Johanne f ca 1900 (fra Bergen?), muligens gift/fikk barn med med Marco Kørner i København rundt 1920-25. Han (og kanskje begge) var knyttet til Tivoli i København. Dette er alt jeg har, men håper det holder!

Takk for hjelp fra

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne Edith Johanne f ca 1900 (fra Bergen?), muligens gift/fikk barn med med Marco Kørner i København rundt 1920-25. Han (og kanskje begge) var knyttet til Tivoli i København. Dette er alt jeg har, men håper det holder!

Hei Grethe

Kan jeg spørre hvor du har opplysningene fra ? Siden du ikke har hennes etternavn eller fødested.

I København finner jeg en familie Kørner med en datter Edith Johanne, født 1901, i København. Noen Marco har jeg ikke set.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta

Bingo! Det er denne familien jeg leter etter, så jeg ser fram til å få navn på alle i denne familien. Men jeg er også nysgjerrig på Edith Johanne; hun fikk en sønn +/- 1924, sannsynligvis som ugift. Finner du noe her? Sønnen het (ihvertfall) Sven. Kanskje faren her heter Marco?

Tusen takk til deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta

Bingo! Det er denne familien jeg leter etter, så jeg ser fram til å få navn på alle i denne familien. Men jeg er også nysgjerrig på Edith Johanne; hun fikk en sønn +/- 1924, sannsynligvis som ugift. Finner du noe her? Sønnen het (ihvertfall) Sven. Kanskje faren her heter Marco?

Tusen takk til deg!!

Vedlegger dokument.

post-28-0-81760400-1321290553_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen Litta,

Helene Cathrine (Jensdtr.) a Møinichen f. ca. 1678 i Nordland Norway var i live i 1713 og var gift med Jesse (Jesper?) Jacobsen "Sadolins". Noe nytt. Han skal vaere prest i Jylland. Ser du dem? Du kan skrive til meg margaretmiller4@charter.net eller her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen Litta,

Helene Cathrine (Jensdtr.) a Møinichen f. ca. 1678 i Nordland Norway var i live i 1713 og var gift med Jesse (Jesper?) Jacobsen "Sadolins". Noe nytt. Han skal vaere prest i Jylland. Ser du dem? Du kan skrive til meg margaretmiller4@charter.net eller her.

Jeg har sett etter de, men ikke funnet noen av dem, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Litta,

Berit Ravoldsdtr. var født i 1747 i Brønnøy Norway. Hun var dtr. av Ravald Christoffersdtr. (Bugge) fra gaarden Heløy. Hun døde før 1795 trolig i København ugift. Ser du henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Litta,

Berit Ravoldsdtr. var født i 1747 i Brønnøy Norway. Hun var dtr. av Ravald Christoffersdtr. (Bugge) fra gaarden Heløy. Hun døde før 1795 trolig i København ugift. Ser du henne?

Jeg finner kun 1 Berit i Kbhvn. 1787, men hun er gift. Se vedlegg.

post-28-0-26492000-1321428223_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til indlæg 66:

Jeg ser, at Cathrine Brostrupsdatter Albertin er kone nr. 2 !

I Snostrup sogn er der kun disse få indførsler:

Fødte:

Anna Helena døbt 28 oktober 1716.

Jens Møinichen døbt 16 juli 1719.

Døde:

Sophia Christina begravet 13 marts 1716 - 1 år,6mdr., 4 dage.

Anna Helena begravet 15 oktober 1723 - 6 år, 11 mdr., 17 dage.

Snostrup(Snodstrup) sogn ligger - ligesom Ramløse - i Frederiksborg amt, så der er ikke noget, der tyder på, at Jesse Jacobsen Sadolin har været præst i Jylland.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til indlæg 66:

Jeg ser, at Cathrine Brostrupsdatter Albertin er kone nr. 2 !

I Snostrup sogn er der kun disse få indførsler:

Fødte:

Anna Helena døbt 28 oktober 1716.

Jens Møinichen døbt 16 juli 1719.

Døde:

Sophia Christina begravet 13 marts 1716 - 1 år,6mdr., 4 dage.

Anna Helena begravet 15 oktober 1723 - 6 år, 11 mdr., 17 dage.

Snostrup(Snodstrup) sogn ligger - ligesom Ramløse - i Frederiksborg amt, så der er ikke noget, der tyder på, at Jesse Jacobsen Sadolin har været præst i Jylland.

Vh,

Berit Pagh.

Tak, Berit - det er vel også derfor at han ikke er til at finde i Nygårds sedler, som er koncentreret om Jylland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta!

Håper du kan gjøre to oppslag for meg.

Wilhelm skal være født i København 31. aug. 1806

Johan Carl skal være født 28. mars 1808

Deres mor skal være en Karen Marie Berg. Hun skal etter sigende ha dødd ugift i København i 1818

Håper du kan hjelpe med dette.

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilhelm skal være født i København 31. aug. 1806

Johan Carl skal være født 28. mars 1808

Hei Kenneth

Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg med dette, men der er for mange sogn i Kbhvn. til at jeg kan gå gjennom alle. Tidspunktet er også maksimalt uheldig, siden det er kort tid etter 1801-tellingen og lenge til neste.

Er der slett ikke noen andre spor å gå etter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Har ikke så mange opplysninger, men her er nok Karen Marie Berg i 1801-tellingen for København:

Navn: Karen Marie Berg Køn: K Alder: 23 Civilstand: Ugift

Kilde: FT-1801 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Øster Kvarter Stednavn: Øster Kvarter

Matr.nr/adresse: Matr. 315 Husstands-/familienr: 954 Indtastningsnr: A5021 Løbenr.: 4905

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har ikke så mange oplysninger" skriver du.

Det er nok muligt, men du ved sikkert, at Wilhelm og Johan Carl regnes som sønner af Wilhelm Friman Koren Christie.

Det er ialfald, hvad der dukker op, når man søger på FamilySearch.

Den oplysning - sammenholdt med at moren var ugift - ville garanteret også have fået Litta til at tænke på Den Kgl. Fødselsstiftelse.

Her er der en Wilhelm, f. d. 31 august 1806, som blev døbt d. 6 september. Sag nr. 868.

Og en Johan Carl, f.d. 28 marts 1808, døbt d. 2 april. Sag nr. 307.

København, Sokkelund, Den Kgl. Fødselsstiftelse 1803-1813, opslag 148 og 217.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oplysning - sammenholdt med at moren var ugift - ville garanteret også have fået Litta til at tænke på Den Kgl. Fødselsstiftelse.

Her er der en Wilhelm, f. d. 31 august 1806, som blev døbt d. 6 september. Sag nr. 868.

Og en Johan Carl, f.d. 28 marts 1808, døbt d. 2 april. Sag nr. 307.

København, Sokkelund, Den Kgl. Fødselsstiftelse 1803-1813, opslag 148 og 217.

Supert, Berit !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner kun 1 Berit i Kbhvn. 1787, men hun er gift. Se vedlegg.

I guess we can not be sure this is the right one. Takk fra Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider