Gå til innhold
Arkivverket

Jeg kan hjelpe med enkle søk i danske kilder.

Litta
 Del

Recommended Posts

Her er hun i Politiets registerblade:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1502330&searchname=polit_simple

Å finne vielsen kan bli vanskelig. København har mange sogn og det er tidkrevende å gå gjennom alle uten å vite sted eller tid. Hvis ikke Berit har en smart måte, da :D

Takk Litta, haaper noen kan finne giftermaalet. MM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk Litta, det var flott, da fant du jo Einar og Gerda med foreldre etc. i Hvem er Hvem, kjempeflott, jeg hadde ikke mer enn navnet og fødselsåret på Gerda og at hun var dansk,(i Lütken boken hvor jeg har dette ifra er det kun Lütken navnet og personer som er dokumentert bedre).

Trenger du flere oplysninger om hennes foreldre ? Evt. søke i folketellinger ?

Sjekket Politiets registerblade og fandt hennes mor:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1454808&searchname=polit_simple

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du flere oplysninger om hennes foreldre ? Evt. søke i folketellinger ?

Sjekket Politiets registerblade og fandt hennes mor:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1454808&searchname=polit_simple

Mange takk Litta, men dette holder fint, har bladd litt og funnet mer i Hvem er Hvem, fint med morens "fulle" navn, det var litt av en rekke med sjeldne navn.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta,

Erasmus Sundt Kierschow skal vaere gift 1739 i (jeg har flere steder): Hjørring, Aalborg, Kjaerskov, alle i Danmark. Et sted sier foreldre er Christen Samuelsen og Maren Rasmusdtr.

Ser du han?

Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litta, this is really amazing!!! I see I have gift 1739 and I meant dopt, but you got it right anyway. Sorry about that. Tusen takk fra Margaret !!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Hallo again!

Har du noe om Jacob Brønlund/Brøndlund f. ca. 1690 d. 1727? Han kom til Helsingør hvor han var kapellan. Han var gift (1725?) med Abel Margrethe Angell. Kan du se giftermaalet eller død for Jacob? Hadde de barn?

Takk fra Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si at Jacob skal vaere gift 1724/1725 i Frelsers kirke København og han var kapellan i Olai kirke Helsingør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vor Frelser 1711-1749, opslag 27:

Teksten siger:

"1724 November

No 39 Hr. Jacob Grónlund, Sognepræst i Hospitalet udi

Helsingóer og Abigail Angel Cop: i Huuset d: 15 Dito"

Her kaldes han altså Grønlund og hun Abigail, men mon ikke det er dem alligevel.

"Madam Brøndlund" ses første gang som fadder, da sognepræsten Hr. Wøldikes barn blev døbt d. 22 august 1725.

Jacob Brøndlund og Abel Angels datter Regidse Margrete blev døbt d. 11 august 1727.

Sct. Olai 1703-1742, opslag 288.

18 dage efter d. 29 august 1727 blev Jacob Brøndlund begravet.

Sct. Olai 1696-1746, opslag 221.

Abel Angel og Ifver Først blev viet d. 9 november 1728.

Sct. Olai 1673-1743, opslag 300.

---

"Jacobus Laur. Brøndlund" blev indskrevet på Københavns Universitet i 1706. Han var da 18 år gammel og kom fra Trondheim.

Københavns Universitets Matrikel, Bind 2 (1667-1740), side 312.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du se et barn av Jacob Brondlund og Abel, Laurits f. ca. 1725? Vor Frelser eller St. Olai.

Regidse maa ha død meget ung. Your help is fantastic!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finder ikke Lauritz i Vor Frelser eller Sct. Olai.

Ingenting på FamiilySearch uanset hvordan jeg søger og - bortset fra Per Nermos hjemmeside, hvor oplysningerne betegnes som usikre - ingenting på Google.

Man kan desværre ikke følge Abel Angel, som flyttede med Iver Fürst til Lille Lyngby. Her mangler kirebøgerne.

Findes der bevis for Laurits eksistens ?

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle legge ut denne etterlysningen som eget tema om f.eks. Brønlund/Angell, Margaret? Dersom dette er slekt fra Nordland, kan det være flere som har informasjon om disse.

I kirkeboken for Brønnøy, Nordland, 1723, oppslag 42, fant jeg en dåp hvor faddernes navn var bl.a. Peder Brønlund, Peder Broch Angel, Lovise Brønlund, Abel Angel og Maren Angel. Er dette den samme Abel Angell som er nevnt over?

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finder ikke Lauritz i Vor Frelser eller Sct. Olai.

Ingenting på FamiilySearch uanset hvordan jeg søger og - bortset fra Per Nermos hjemmeside, hvor oplysningerne betegnes som usikre - ingenting på Google.

Man kan desværre ikke følge Abel Angel, som flyttede med Iver Fürst til Lille Lyngby. Her mangler kirebøgerne.

Findes der bevis for Laurits eksistens ?

Vh,

Berit Pagh.

Bevis for Laurits? Han er bare fra Per Nermo. Jeg skal bruke med ??

Takk for helpen.

Kanskje du skulle legge ut denne etterlysningen som eget tema om f.eks. Brønlund/Angell, Margaret? Dersom dette er slekt fra Nordland, kan det være flere som har informasjon om disse.

I kirkeboken for Brønnøy, Nordland, 1723, oppslag 42, fant jeg en dåp hvor faddernes navn var bl.a. Peder Brønlund, Peder Broch Angel, Lovise Brønlund, Abel Angel og Maren Angel. Er dette den samme Abel Angell som er nevnt over?

Anita

Dette var for bygdebok for Brønnøy. Jeg søkte etter hva var i Danmark. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny: Peder Christian Hersleb f. 1702 skal vaere i Danmark i 1738. Jeg ser kirker Rørbaek og Grynderup (Viborg stift?) nevnt. Men han hadde barna i 1738 og 1739 i Herøy Nordland og skal vaere i Fosnes NT ca. 1741.

Jeg finner ikke giftermaalet for Peder Hersleb og Maren Sverdrup! De var ikke gift i 1736, saa kanskje i 1737. Han de vaere i Danmark da?

Og kan de har hatt arn 1740-45 der? Her er familien

Peder Christian Hersleb Brønnøysund p:8a f. 1702 d. 1780 g. ca. 1738 Maren Petronelle Jørgensdtr. Sverdrup f. ca. 1713 d. 1794 Nord Herøy (død finnes ikke), dtr. av fogd Jørgen Sverdrup og Margrete Pettersdtr. Angell (Torget indre A:8a) Nord-Herøy. Bosted Herøy, Viborg Danmark og fra ca. 1741 Fosnes NT.

a. Jacob Fredrik f. 1738 Herøy (d. 1774?). Bosted Fosnes i 1764.

b. Jørgen Benjamin f. 1739 Herøy d. ung

c. Lorents Christopher f. ca. 1743 d. 1763. Bosted Fosnes. ug.

d. Aarselle Margrethe f. ca. 1744 d. 1767. Bosted Fosnes. ug.

e. Benedict (Bente) Maria Bugge f. ca. 1744 d. 1835. Se Brønnøysund p:10

f. Jørgen Sverdrup f. ca. 1748 d. 1819 g. 1775 Nærøy NT, Anna Margrethe (Svendsdtr.) Borchmann. Bosted Fosnes (1776), seinere Herøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Christian Hersleb f. 1702 skal vaere i Danmark i 1738. Jeg ser kirker Rørbaek og Grynderup (Viborg stift?) nevnt. Men han hadde barna i 1738 og 1739 i Herøy Nordland og skal vaere i Fosnes NT ca. 1741.

Jeg finner ikke giftermaalet for Peder Hersleb og Maren Sverdrup! De var ikke gift i 1736, saa kanskje i 1737. Han de vaere i Danmark da?

Og kan de har hatt arn 1740-45 der?

I Nygårds sedler finner jeg følgende:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=144247&sort=e

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=144242&sort=e

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=144249&sort=e

Kort fortalt: Han ankom 1738, fikk barn i 1741 og dro igjen i 1742 :)

Hans hustru finner jeg ikke noen nedtegnelser om. Ut fra tidspunktene, så bør vel vielsen finnes i Nordland likevel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nygårds sedler finner jeg følgende:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=144247&sort=e

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=144242&sort=e

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=144249&sort=e

Kort fortalt: Han ankom 1738, fikk barn i 1741 og dro igjen i 1742 :)

Hans hustru finner jeg ikke noen nedtegnelser om. Ut fra tidspunktene, så bør vel vielsen finnes i Nordland likevel ?

TUSEN TAKK !!!!!!! How interesting! Fra http i midten tror du at siden sier Margretha døde en uke gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan du hjelpe med min danske ane Nelle Kirstine Nielsdtr. Høyer (ca. 1720 - 1761)? Hun var gift med Knud Andersen Kiørvig. Hun hadde kanskje en søster, Mette Maria Nielsdtr. Høyer (Ca 1715 - 1762). Hun var g. 1 med Jørgen Nielsen Torn. Barn: Niels, Karen, Anne Maria og Maren.

Gift 2 med Monsieur Niels Erichsen Lund. (Gift 1762 i Norge.) Vi leter kanskje etter en felles far til de to jentene, Niels Høyer.

Denne familien bodde på Tromøya ved Arendal. Alle disse personene er vel danske, og jeg har problemer med å komme videre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du hjelpe med min danske ane Nelle Kirstine Nielsdtr. Høyer (ca. 1720 - 1761)? Hun var gift med Knud Andersen Kiørvig. Hun hadde kanskje en søster, Mette Maria Nielsdtr. Høyer (Ca 1715 - 1762). Hun var g. 1 med Jørgen Nielsen Torn. Barn: Niels, Karen, Anne Maria og Maren.

Gift 2 med Monsieur Niels Erichsen Lund. (Gift 1762 i Norge.) Vi leter kanskje etter en felles far til de to jentene, Niels Høyer.

Denne familien bodde på Tromøya ved Arendal. Alle disse personene er vel danske, og jeg har problemer med å komme videre her.

Det var ikke noen enkel oppgave dette. Hadde det vært litt senere, ville det vært lettere. Jeg kan nok ikke hjælpe deg, men du kan forsøke å spørre hos DIS-DK (http://www.slaegtogdata.dk/forum). Kanskje noen av de har vært borti navnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et innlegg der, og blitt anbefalt litteratur om Høyer. Jeg har lånt noen bøker på biblioteket, men det har ikke ført fram. Så har jeg spurt etter noen danske bøker som finnes på biblioteket i Danmark, men som ikke lånes ut til Norge.

Jeg tror vel egentlig at alle personene som her er nevnt, er danske. Torn er også et dansk navn. Når jeg søker i register lenger tilbake er det ingen Høyer i Arendals-området. Det tyder på at familien er innflyttet. Men om de har kommet hit fra Danmark eller et annet sted i Norge, det er ikke lett å si. Men det stopper opp for meg her.

Takk for at du så på saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta.

Kunne du sjekke opplysningne her: http://www.ourfamilyhistories.org/getperson.php?personID=I215554&tree=00 for meg?

Jeg lurer på om det virkelig er Anne Andersdatter fra Tuv i Veldre, Ringsaker som gifter seg med Anders Persen 19.12.1776 i Kvanløse.

Jeg har forsøkt å finne ut av det, men jeg har ikke funnet noe som bekrefter at det er henne. den eneste vielsen jeg finner som passer med navnene er mellon Anders Persen og Anne Andersdatter, begge fra Kvanløse. Anders dør i 1825 og jeg har sjekket afgangslistene for sognet frem til 1837, men finner ingen Anne Andersdatter der.

Veldig rart ! Hvor kommer hun inn i bildet ? Det er så spesielt at man nesten må tro at det er noe i det, hehe. Men bevis har jeg altså ikke. Det står noe bak denne Annes død i Ringsaker- kan der stå 'gift Inderstkone' ? I så fall er hun feil person, for hun måtte da være enke.

Familien i 1787 og 1801 må være denne:

Holbæk, Merløse, Kvanløse, Qvandløse, , 16, FT-1787, C0558

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Anders Persen 36 Gift Hosbonde Bonde Gaardbeboere

Anne Andersdatter 32 Gift Madmoder

Christen Andersen 11 Ugift Alle 6 ægte Børn i første Egteskab

Sidse Andersdatter 9 Ugift Alle 6 ægte Børn i første Egteskab

Kirsten Andersdatter 7 Ugift Alle 6 ægte Børn i første Egteskab

Karen Andersdatter 5 Ugift Alle 6 ægte Børn i første Egteskab

Anne Andersdatter 3 Ugift Alle 6 ægte Børn i første Egteskab

Ingeborg Andersdtr 1 Ugift Alle 6 ægte Børn i første Egteskab

Holbæk, Merløse, Kvanløse, Qvandløse Bye, , 14 familie, FT-1801, B8671

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Anders Pedersen 52 Gift Huusbonde Bonde og Gaardbeboer

Anne Andersdatter 47 Gift Hans Kone

Chresten Andersen 25 Ugift Deres Børn

Peder Andersen 11 Ugift Deres Børn

Anders Andersen 8 Ugift Deres Børn

Zidse Andersdatter 23 Ugift Deres Børn

Ingeborg Andersdtr 15 Ugift Deres Børn

Anne Andersdatter 6 Ugift Deres Børn

For å være 100% sikker, så kan du evt. legge inn en melding i det danske forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Ut fra oppgitt alder skulle denne Anne Andersdatter være født i 1754-1755, ikke 1752. Videre er angitt at begge er fra kvanløse. Derfor er det vel lite som tyder på at denne Anne Andersdatter er fra Tuv i Veldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider