Gå til innhold
Arkivverket

Jeg kan hjelpe med enkle søk i danske kilder.

Litta
 Del

Recommended Posts

Hei Litta - Takk for opplysningen omkring "Politiregisterblad Dk" Trist det ikke var noe å finne om

Johanne Christine Brodersen,men du skal ha takk for forsøket! Mvh Karl Johnny

Jeg gir da ikke opp så lett ;-)

Jeg fant familien i 1890. Se vedlegg 1890. Her står det at hun er født i Lemvig.

Og jammen er hun der :-) (Vedlegg 1850)

Moderens navn er der. Så gjenstår det å finne ut mer om henne og kanskje også faderen.

Her er vielsen til Johannes foreldre: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FVGC-GNN

Jeg fant dem ved å følge Karen i folketellingene og så at hun i 1880 var ført opp med pikenavn Wolfram. (Klipp 1880)

Faderen døde kort etter vielsen, så Johanne var farløs ved fødselen: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FV5S-D4F

Han var født i Branderup sogn, Haderslev amt 6. mai 1810 og konfirmert i samme sogn i 1825.

post-28-0-29248100-1398810536_thumb.jpg

post-28-0-50135000-1398810549_thumb.jpg

post-28-0-16544000-1398872296_thumb.jpg

post-28-0-20786400-1398881327_thumb.jpg

Endret av Litta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk Litta,takk for dette.Her fikk jeg jo to nye generasjoner!Men det er jnoe jeg lurer på,

er der johanne som er nevnt med navnet Olsen i miniatyrbilde 1 med manden Amund Olsen og tre barn ?

Hun er nevnt med alder 49 år etter hva jeg kan se,som stemmer dårlig med alderen 10 år i 1850.

Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk Litta,takk for dette.Her fikk jeg jo to nye generasjoner!Men det er jnoe jeg lurer på,

er der johanne som er nevnt med navnet Olsen i miniatyrbilde 1 med manden Amund Olsen og tre barn ?

Hun er nevnt med alder 49 år etter hva jeg kan se,som stemmer dårlig med alderen 10 år i 1850.

Mvh Karl Johnny

Hun er 49 år i 1890, altså født omkring 1841 og det stemmer jo godt med 10 år i 1850 - ikke sant ?  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenn Litta - Hvem var denne Amund Olsen født i Norge 1840, og hva står det under erhverv?

Johanne Kristine Olsen er nok riktig,var ikke sikker på tellingsåret.Takk for all hjelp!

Har søkt litt på Nils Brodersen,uten å finne noe .Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenn Litta - Hvem var denne Amund Olsen født i Norge 1840, og hva står det under erhverv?

Johanne Kristine Olsen er nok riktig,var ikke sikker på tellingsåret.Takk for all hjelp!

Har søkt litt på Nils Brodersen,uten å finne noe .Mvh Karl Johnny

Først må jeg korrigere deg, for han het Nis, ikke Nils. Det er den sønderjyske formen for Nils og både min bror, min far og min bestefar het Nis (jeg het Nissen før jeg ble gift).

Erhvervet er Glarmester og Forgylder. 

En hjelpende sjel har funnet Johanne's dåp i Bylderup sogn, Tønder amt. Vedlegger klipp.

post-28-0-59573500-1398893646_thumb.jpg

Endret av Litta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta - Takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg i mine søk.Glarmester er vel det samme som

glassmester? Johannes dåp er jo også funnet,litt vanskelig å lese.Skal søke på Nis. Takk igjen

Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta - Takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg i mine søk.Glarmester er vel det samme som

glassmester? Johannes dåp er jo også funnet,litt vanskelig å lese.Skal søke på Nis. Takk igjen

Mvh Karl Johnny

Glarmester = glassmester

For øvrigt het Moderen til Johannes Ingeborg Mattiesen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta - Vanskelig å komme noe lenger tilbake.Har på "Family search" Søkt etter Johannes og Karen

Christens Wolframs foreldre,uten å få treff. Mvh Karl Johnny

Endret av Karl Johnny Sommer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

På Arkivalieronline har eg under 

København Sokkelund Frederiks tyske kirke Kirkebog 1813-1886 Opslag 11

funne oppslag om død og begravelse for Caspar Køhlert (d. 17. juli 1815). 

(Har dessverre problem med å kopiere protokollsida hit.)

Det meste er forståelig, men eg klarer ikkje å lese det som står i rubrikken 'Stand, Haandtering og Opholdssted' , og er takknemlig for hjelp til tolking.

Likeså: kva er dødsårsaka under 'Anmærkninger'? 'Starb am ...?'

Med helsing Johannes Schrøder Havstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn som sliter med familien til Andreas Wedøe og Randine Maria Gundersdatter Berg,Gift i Oslo ( Hun skal være født i Åklangberget i Hedmark, Norge.Har dessverre ikke funnet hennes fødsel ca. 1767. Vi har funnet mye, men familien har flyttet noe til/fra Danmark, Har barn født i Norge men også i Danmark. Viborg ???

Har mere nøyaktige opplysninger, dersom det er noe å finne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 184. Jeg foreslår Leinwebermeister. Dronningensgade paa Chavn (= Christianshavn) No 212. Dødsårsaken kan jeg ikke tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Johnny, jeg har funnet ut en del om Wolfram-familien, men der er så mange vedlegg at det er vanskelig å ta det her. Kan du sende meg en mail ? litta@olsen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn som sliter med familien til Andreas Wedøe og Randine Maria Gundersdatter Berg,Gift i Oslo ( Hun skal være født i Åklangberget i Hedmark, Norge.Har dessverre ikke funnet hennes fødsel ca. 1767. Vi har funnet mye, men familien har flyttet noe til/fra Danmark, Har barn født i Norge men også i Danmark. Viborg ???

Har mere nøyaktige opplysninger, dersom det er noe å finne .

Kan dette være dåpen til Randine Maria Gundersdatter Berg?

Øverst på venstre side:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger, Ministerialbok nr. 3 (1751-1772), Fødte og døpte 1764, side 98.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9129&idx_id=9129&uid=ny&idx_side=-99

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603160635.jpg

Endret av Sven Hjortland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til Randi Broli (#186) og Berit Frank Pagh (#188) for svar på #184!

Gjennom Københavnske Skifter har eg funne at Caspar Køhlert var Oldermann for Linnedvæverlauget, så yrkestittelen Leinwebermeister passar godt.

Når eg nå har fått gateadressa hans, håper eg å finne familien i Ft. 1801.

Johannes S. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kanskje du kan hjelpe meg med Mathis Barkholt som nevnes i Råde i 1664. som "fæhollemester" på Tomb og klokker.

Slekten stammer fra landsbyen Barkholt i Brøndslev sogn.

Barkholtene var klokkere i Råde gjennom flere generasjoner.

Skulle vært artig å vite noe om forfedrene i Danmark.

Hilsen Anne-Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan hjelpe meg med Mathis Barkholt som nevnes i Råde i 1664. som "fæhollemester" på Tomb og klokker.

Slekten stammer fra landsbyen Barkholt i Brøndslev sogn.

Barkholtene var klokkere i Råde gjennom flere generasjoner.

Skulle vært artig å vite noe om forfedrene i Danmark.

Hilsen Anne-Karen.

Så langt tilbake i tid er det vanskelig å finne noe uten å bruke mye tid og det går litt utover mitt tilbud om 'enkle' søk ;-)

Desverre - men kanskje du kan få hjelp hos DIS-Danmark ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt tilbake i tid er det vanskelig å finne noe uten å bruke mye tid og det går litt utover mitt tilbud om 'enkle' søk ;-)

Desverre - men kanskje du kan få hjelp hos DIS-Danmark ?

Takk for svar. Jeg får kanskje prøve  DIS Danmark.

Anne-Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei Litta,

Har du mulighet til å se om du finner noe mer ut om faren i disse to dåpene?
Om du klarer å finne et giftemål som inneholder hans far's navn, eller en senere folketelling hvor han oppholder seg i Danmark, så vil det kunne være svært hjelpsomt i forbindelse med et annet tema her. http://forum.arkivverket.no/topic/191507-sørensen-sør-amerika/

Name: Johanne Marie Christiane Sorensen Gender: Female Christening Date: 19 Nov 1865 Christening Place: FAABORG, SVENDBORG, DENMARK Father's Name: Eduard Henrik Ferdinand Sorensen {C} Mother's Name:
Christiane Laurentine Hammer

Name: Laura Emilie Henriette Sorensen Gender: Female Christening Date: 08 Feb 1863 Christening Place: FAABORG, SVENDBORG, DENMARK Father's Name: Eduard Henrik Ferdinand Sorensen {C} Mother's Name: Christiane Marie Laurentine Hammer

mvh
Kyrre

Endret av Kyrre Martin Sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er født i Fåborg og i 1834 og 1850 finner jeg ham der med sine foreldre. 

Er det til hjelp ?

post-28-0-71564200-1404337561_thumb.jpg

post-28-0-51448100-1404337748_thumb.jpg

Endret av Litta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Hei! Jeg er fullstendig på fisketur her, men aner ikke hvor jeg skal lete etter en dame med etternavn Hansdatter Gluchner ( med to prikker over u'en...) Fornavn, Dorthea, født 1695. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er fullstendig på fisketur her, men aner ikke hvor jeg skal lete etter en dame med etternavn Hansdatter Gluchner ( med to prikker over u'en...) Fornavn, Dorthea, født 1695. Mvh Pål

Google forteller at spørsmålet har vært oppe i flere fora og jeg kan desverre ikke bidra med mer enn det som kommer frem der. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Har du mulighet for å finne denne borgeren i København? Jørgen Jensen (Falch), som bodde i Admiralgade, hjørnet Laxegade i 1744 (forlover ved en vielse). Alle opplysninger er interessante. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider