Gå til innhold
Arkivverket

Jeg kan hjelpe med enkle søk i danske kilder.

Litta
 Del

Recommended Posts

Hallo igjen.

Ser du en Hjalmer Arentz i København? Han ble født 1860 i Bergen Norway. Far var Henrik Arentz.

Jeg ser en Hjalmer Arentz gift og reiser fra København til New York i 1916. Han var oppgitt aa vaere født i Kristiania og var 66 aar (f. ca. 1850). Kanskje var alder feil?

Hilsen og takk fra Margaret (Kvaløya 1:4 for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen.

Ser du en Hjalmer Arentz i København? Han ble født 1860 i Bergen Norway. Far var Henrik Arentz.

Jeg ser en Hjalmer Arentz gift og reiser fra København til New York i 1916. Han var oppgitt aa vaere født i Kristiania og var 66 aar (f. ca. 1850). Kanskje var alder feil?

Hilsen og takk fra Margaret (Kvaløya 1:4 for meg)

Jeg finder det som nok er den samme som du har funnet i 1916:

København, København (Staden), Refshaleøen, Burmeister og Wain Bygningen, 1. Sal, 5, FT-1885, D2246

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hjalmar Arentz 34 Ugift Husfader Skibsbygmester Christania, Norge

Anette Arentz 74 Enke Moder Christania, Norge

Lina Dahl 26 Ugift Tyende Christania, Norge

Her står det imidlertid at han er født i Christiania. Men morens navn er nevnt, så da kan du sjekke om han er rett person :)

Der er andre med navn Hjalmar, men som ikke heter Arenttz. Hva het foreldrene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finder det som nok er den samme som du har funnet i 1916:

København, København (Staden), Refshaleøen, Burmeister og Wain Bygningen, 1. Sal, 5, FT-1885, D2246

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hjalmar Arentz 34 Ugift Husfader Skibsbygmester Christania, Norge

Anette Arentz 74 Enke Moder Christania, Norge

Lina Dahl 26 Ugift Tyende Christania, Norge

Her står det imidlertid at han er født i Christiania. Men morens navn er nevnt, så da kan du sjekke om han er rett person :)

Der er andre med navn Hjalmar, men som ikke heter Arenttz. Hva het foreldrene ?

HI~ Tusen takk. Min Hjalmars mor var Marit Frost. Jeg kan glemme denne karen. Tusen takk for hjelpen.

Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Kan noen hjelpe meg å søke i danske kilder etter Karen Sanbye(Sandbye,Sanby). Hun finnes i1801 tellingen i Bergen. Hun er også død i Bergen,men jeg finner ikke

fødsel eller giftermål i Bergen.Hun var gift med Jacob Ibsen.Ibsen familien hadde tette bånd til Danmark,og mulighetene for at Karen kan vere dansk er tilstede.

Håper at det er noen som kan hjelpe meg med dette.

Med hilsen Øyvind Kleiven.

P.S . beklager at jeg logger meg inn på dette temaet ,men jeg har problemer etter omlegginga.Det gamle systemet var enklere og ryddigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe meg å søke i danske kilder etter Karen Sanbye(Sandbye,Sanby). Hun finnes i1801 tellingen i Bergen. Hun er også død i Bergen,men jeg finner ikke

fødsel eller giftermål i Bergen.Hun var gift med Jacob Ibsen.Ibsen familien hadde tette bånd til Danmark,og mulighetene for at Karen kan vere dansk er tilstede.

Håper at det er noen som kan hjelpe meg med dette.

Med hilsen Øyvind Kleiven.

P.S . beklager at jeg logger meg inn på dette temaet ,men jeg har problemer etter omlegginga.Det gamle systemet var enklere og ryddigere.

Ingen grunn til å beklage. Du er jo på rett plass.

Når det er sagt, så er det ikke enkelt å finne ut om denne Karen. I 1801 har de et barn på 17 år, altså født omkring 1784. Det betyr at Karen, om hun er født i Danmark, har flyttet hit før 1787-tellingen og da blir det vanskelig. Det finnes flere steder med navn Sandby, både sogn og stedsnavn og de ligger spredt.

Når døde hun ? - hvilket navn er hun da ført opp med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

det er vel å tro på Julenissen, men jeg prøver likevel... Ole Jonsen Tukua (Tucuen) og Mette Sofie Mikkelsdatter Heide i Sigdal fikk mange barn, og den eldste, Anne Olsdatter, giftet seg med overgraver Riis i København. Hun var død før 1797 og var i Christiania i 1749 (står i skiftet etter faren). Hun giftet seg med Hans Henrich Riis i Vor Frue Kirke i København 3. juli 1753 (ifølge FS), Anne Olsdatter Heyde. Klarer du å finne ut noe mer om henne, evt. barn, når hun døde m.m.?

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta.

Har prøvd lenge å finne slekta til Karen Sandby (Sandberg-Sanby). Jeg finner henne ifolketellingenfor Bergen i 1801 Karen Sandbye 41 år første ekteskap gift med

Jacob Ibsen 50 år andre ekteskap. Finner henne også under "Dødsfald i Bergen" av A.M.Wiesener. Karen Ibsen, f. Sanby, d.27/3 1828, 67 år 6 mnd. 13 dg.

Ved kjøpmann Jacob Ibsens død 11/6 1820 er hun nevnt som Karen f. Sandberg. Da jeg ikke kan finne hennes dåp eller deres giftermål i Norge er det muligens en

Dansk forbindelse da Ibsen familien hadde sterke forbindelser til Danmark.Jeg har fått opplyst at de fleste i Danmark som heter Sandbye kan spore sitt navn tilbake til Sandbye på Bornholm,men det kan også vere en forbindelse til Møn der et av sognene heter Sandby/Sandbye. Jacobs far Petter (Peder) var fra Stege på Møn (Møen)

Med hilsen

Øyvind Kleiven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta

Enda en gang samme tema.

Sitat fra informasjon den 1.12.11. "Hvis det er korrekt at Karen var født 14.9.1761, så er det kanskje en tanke å lete litt i kirkebøkene derfra (Møn).

Jeg vil også legge til at navnene til Jacobs og Karens sønner kan brukes til en liten spekulasjon om hva hennes far het. Den eldste sønnen het Petter, og han er vel helst oppkalt etter Jacobs Far . Den nest eldste het Hans. Kanskje Karen var datter av en Hans? Jeg tok et raskt søk i Familysearch for å se om det fantes en Karen Hansdatter født i Præstø amt den 1114. september 1761. Det var faktisk en! Kanskje dette er et spor å forfølge? MVH. Knut Bryn "

Beklager at du ikke fikk alle disse opplysningene med en gang.

Med hilsen

Øyvind Kleiven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olga Larsen (født Samuelsen)

Grandtante

29. juli 1894, Bergen, Norge

Anders Karolus Samuelsen er faren til Olga Amanda Larsen [samuelsen

gift med Lauritz Larsen i Danmark

mulig sønn Kristian

Kan du hjelpe meg å finne dem?

Bjørn

Olga Larsen (født Samuelsen)

Grandtante

29. juli 1894, Bergen, Norge

Anders Karolus Samuelsen er faren til Olga Amanda Larsen [samuelsen

gift med Lauritz Larsen i Danmark

mulig sønn Kristian

Kan du hjelpe meg å finne dem?

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta

Enda en gang samme tema.

Sitat fra informasjon den 1.12.11. "Hvis det er korrekt at Karen var født 14.9.1761, så er det kanskje en tanke å lete litt i kirkebøkene derfra (Møn).

Jeg vil også legge til at navnene til Jacobs og Karens sønner kan brukes til en liten spekulasjon om hva hennes far het. Den eldste sønnen het Petter, og han er vel helst oppkalt etter Jacobs Far . Den nest eldste het Hans. Kanskje Karen var datter av en Hans? Jeg tok et raskt søk i Familysearch for å se om det fantes en Karen Hansdatter født i Præstø amt den 1114. september 1761. Det var faktisk en! Kanskje dette er et spor å forfølge? MVH. Knut Bryn "

Beklager at du ikke fikk alle disse opplysningene med en gang.

Med hilsen

Øyvind Kleiven

Kan jeg spørre, hvor du har fødselsdatoen hennes fra ? Dersom det er regnet bakover fra 27-03-1828, så skal rett dato være 14 september 1760.

Jeg sjekket kirkeboken og dåpen til Karen født i Sværdholt, Præstø amt og Sandby var ikke nævnt.

Sandby er også andre steder. Du kan søke under stedsnavn her: http://www.krabsen.dk/jml/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litta !

2 syster reiste frå heimplassen min, Arnafjord, Vik i Sogn i 1876 til Danmark. Og sjølv om eg ikkje er i slekt .med desse 2, hadde det vore morosamt å få vita om dei har etterslekt.

Far er: Anders Oveson Sande f. 28.2.1825 d. 3.7.1876. Mor: Kari Sjursdtr Brekke f. 31.12.1827 d. 1917. 8 ongar i alt

Dei 2 systrene er: B) Åse f. 17.12.1853 og e) Brita f. 14.8.1860.

På førehand: Takk for hjelpa !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litta !

2 syster reiste frå heimplassen min, Arnafjord, Vik i Sogn i 1876 til Danmark. Og sjølv om eg ikkje er i slekt .med desse 2, hadde det vore morosamt å få vita om dei har etterslekt.

Far er: Anders Oveson Sande f. 28.2.1825 d. 3.7.1876. Mor: Kari Sjursdtr Brekke f. 31.12.1827 d. 1917. 8 ongar i alt

Dei 2 systrene er: B) Åse f. 17.12.1853 og e) Brita f. 14.8.1860.

På førehand: Takk for hjelpa !

Jeg har sett litt etter de, men uten hell. Hvor ser du at de reiste til Danmark ? Ingen info om bestemmelsessted ?

På FS finner jeg en Aase Andersen Aase gift i Randers 1881 med Simon Sørensen Koks. Men dessverre står fedrene ikke i innførselen. Men det høres lovende ut, siden familien bodde på en gard ved navn Aase, ikke sant. Jeg er i Frankrike nå og jobber nok best på min egen maskin, så jeg kan ikke love å finne ut noe før jeg er hjemme igen etter helgen :-) https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FKHV-ZX1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg la inn et søk Jens Christensen Hafrbjerg f ca 1642 i Danmark. Kom til Norge da han var 32 år. Var gift to ganger .Har alt om den slekten.

Det står litt flere opplysninger på det som jeg la ut i dag.

mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg la inn et søk Jens Christensen Hafrbjerg f ca 1642 i Danmark. Kom til Norge da han var 32 år. Var gift to ganger .Har alt om den slekten.

Det står litt flere opplysninger på det som jeg la ut i dag.

mvh Inger

Jeg går ut fra at det var til info ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litta !

Eg har kun reisestad Danmark 1876 frå ei elektronisk kjelde, som i dag er borte vekk.

Pga mitt spyrsmål til deg (nr 137) har eg fått ein privat e-post, som viser at Åse f. 17.12.1853 er 26 år i FT 1880 i Dannmark. Og Simon Sørensen kan også bu på same stad i 1880. Desse opplysningane fekk eg:

Randers, Sønderhald, Gjesing, Gjesing Sogn, en gård Løvenholm, 150 (3), FT-1880, C7768

Tistrup [Tirstrup??] Sogn Randers Amt

Simon Sørensen

22

Ugift

tjenestekarl

Øster Alling Sogn Randers Amt

Åse Andersen

26

Ugift

tjenestepige

Norge

Kos deg der nede i Frankrike, så kjem du kanskje på noko også med systera Brita !

Eg har god tid, Litta !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at det var til info ?

Ønske er og finne hans aner tilbake i Danmark. Han kom fra Havrebjerg Løven Holbæk. Var rundt 32 år når han kom til Norge.

Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jon Sværen vedr. Aase og Brita Andersen

Koed Sogn, kirkebog 1873 - 1892, opslag 63:

Født 23. April 1881.

”Ane Kirstine Sørensen”.

Døbt i Mariemalene Kirke 6. Juni 1881.

Indsidder Simon Sørensen, Aase Andersen Aase af Stadsborg Mark. Moderen er 27 Aar gl.

Dåbsvidner: Pigen Berta Andersen af Taarup, Ungkarlene Hans Peter Jensen af Gjesing, Anders Sørensen af Stadsborg Mark og Laurs Andersen af Taarup.

Vedr. Brita har jeg fundet dette:

Randers, Sønderhald, Auning, Taarup By Auning Sogn, en gaard, 96 (5), FT-1880, c7578

Navn:

Alder:

Civilstand:

Stilling i husstanden:

Erhverv:

Fødested:

Anders Christian Pedersen

50

Gift

husfader gaardeier

Vestby Sogn Randers Amt

Marie Pedersen

56

Gift

husmoder

Her i Sognet Randers Amt

Peder Ladefoged Pedersen

14

Ugift

deres søn

Her i Sognet Randers Amt

Maren Sophie Kerstine Hjersing

18

Ugift

husholdningselev

Randers Randers Amt

Ane Chathrine Sørensen

30

Ugift

tjenestepige

Volby Sogn Randers Amt

Berta Andersen

19

Ugift

tjenestepige

Norge

Niels Christensen

53

Enkemand

tjenestekarl

Vejlby Sogn Randers Amt

Anders Chr Christensen

21

Enkemand

tjenestekarl

Gjesing Sogn Randers Amt

Anders Sørensen

25

Enkemand

tjenestekarl

Holbæk Sogn Randers Amt

Og dette kan være Brita/Berta i 1890:

Randers, Sønderhald, Vivild, Vivild By, Vivild, Hus 14, FT-1890, C4750

Navn:

Alder:

Civilstand:

Stilling i husstanden:

Erhverv:

Fødested:

Laurits Vilhelm Andersen

44

Gift

Husfader

husejer -- Sadelmager

Skarresø

Charlotte Mariane Andersen

42

Gift

Husmoder

Skive

Valdemar Andersen

17

Ugift

Barn

Sadelmagersvend

Vivild

Andrea Jakobbine Andersen

14

Ugift

Barn

Vivild

Frederikke Magrete Andersen

11

Ugift

Barn

Vivild

Marius Vilhelm Andersen

8

Ugift

Barn

Vivild

Emma Kjerstine Andersen

6

Ugift

Barn

Vivild

Bertha Magrethe Elisabet Andersen

4

Ugift

Barn

Vivild

Holger Theodor Andersen

2

Ugift

Barn

Vivild

Marie Pedersen

72

Enke(mand)

Husmoder

Gjesing

Jens Johan Jensen

29

Gift

Husfader

Murer

Grønbæk

Benthe Andersen

29

Gift

Husmoder

Norge

Der står som jeg læser det Berthe Andersen i den originale folketælling.

Sognene Gjesing, Marie Magdalene, Auning og Vivild ligger op til hinanden i Sønderhald Herred.

Taarup ligger i Auning Sogn.

Og Simon Sørensen bærer ikke slægtsnavnet "Koks" men "Kahr"

Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon,

burde være mulig å finne Aase og Berthe i 1900-tellingen og også vielsen til Jens Johan og Berthe. Men det tar en del tid å lete i de skannede kildene.

Men kanskje du er fornøyd ? Du ville vel egentlig bare vite hvor de ble av :)

Ønske er og finne hans aner tilbake i Danmark. Han kom fra Havrebjerg Løven Holbæk. Var rundt 32 år når han kom til Norge.

Det er så langt tilbake i tid at jeg ikke kan hjelpe med det.

Har du spurt i forum til DIS-Danmark ?

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/board,2.0.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta :) jeg klarer ikke å finne forfedrene til tre av mine danske slektninger.

Han ene het Rasmus Jensen f. 1825. Han var i Vemmetofte sogn, Præstø amt når han var 44 år. Han var gift med Karen Pedersen som var født i Karise ca 1836. De hadde en datter som het Ane K. Jensen f. 11.05.1871 i Smerup sogn.

Og så er det problemer med å finne forfedrene til Kristian Christiansen af Silkeborg og konen Johanne Marie Nielsen. Deres datter het Marie Kathrine Christiansen døpt i Skandeborg Silkeborg 1868-1874, oppslag 88. Marie Kathrine er viet med Peter Christian i Ringkøbing Herninge 1892-1896, oppslag 168

Håper du kan hjelpe meg :)

Jeg blir kjempe glad for den minste hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta :)

Min farmor sin bror Børve Molested fikk veldig mange barn med flere forskjellige kvinner. F. 14.05.1923 d. 16.03.2007.

Er det umulig å finne ut hvem han var far til?

Vet at dette er spesielt siden barna sannsynligvis lever.

Børve er døpt i skt Matteus 1915-1924, oppslag 279. Han foreldre var Rasmus og Mary Jensen Molested

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Litta :)

Min farmor sin bror Børve Molested fikk veldig mange barn med flere forskjellige kvinner. F. 14.05.1923 d. 16.03.2007.

Er det umulig å finne ut hvem han var far til?

Vet at dette er spesielt siden barna sannsynligvis lever.

Børve er døpt i skt Matteus 1915-1924, oppslag 279. Han foreldre var Rasmus og Mary Jensen Molested

Det kan jeg nok ikke hjelpe deg med. Det er av alt for ny dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friderich Christian Holgersen

Denmark, Baptisms, 1618-1923

christening: 10 Jul 1763 København, København, Denmark

parents: Holger Friderichsen, Anne Maria Christiansdatter

Klarer du å finne noe om de foreldra her hadde jeg vært kjempeglad. De flyttet senere til Norge. Skulle vært så moro å finne ut hvor de kom fra. Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ene het Rasmus Jensen f. 1825.Han var gift med Karen Pedersen som var født i Karise ca 1836.

Jeg kan da starte med Rasmus og Karen. Se vedlæg.

post-28-0-76355500-1363987488_thumb.jpg

post-28-0-04862200-1363987496_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider