Gå til innhold
Arkivverket

Skipsforlis utenfor Sverige, sjømann fra Trondenes omkom.


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lett etter en Ole Peder Johansen, f. 1880 Tofta, Trondenes. Jeg husker jeg "var borti ham" en eller annen gang på 1980-/1990-tallet, da jeg satt på biblioteket og så på microfilm. Men jeg husker ikke om det var gamle aviser (Harstad Tidende) eller kirkebøker jeg så i da. Jeg syntes å huske det stod at han var omkommet i et skipsforlis (trudde det var i atlanteren under første verdenskrig, men...). Siden jeg ikke hadde "bruk for" det da, så skrev jeg det ikke ned. Nu, når jeg "har bruk for det" og har lett etter ham, så finner jeg ham ikke igjen.

For ca. en uke siden fikk jeg vite at han døde ved et skipsforlis utenfor Sverige og er gravlagt en eller annen plass i Sverige - i 1920. I ei slektsbok står det at Ole Peder Johansen, f. 05.06.1880 Tofta, Trondenes og d. 1920 - omkon ved et skipsforlis og er gravlagt i Sverige. Ellers har jeg hørt at dødsannonsen stod i Harstad Tidende. Og nu har jeg også lett gjennom hele 1920 - både i kirkebøkene og avisene, uten å finne noe ang Ole Peder Johansen og dette forliset.

Kirkeboka har jeg lett i her på "Digitalarkivet". Jeg har faktisk bare funnet "Ministerialboka" for nevnte år, ikke "Klokkerboka" her på nettet. Avisene for 1920 har jeg sittet på biblioteket og lett i - på microfilm.

Det jeg håpte på at jeg skulle finne ut av/få vite er når han døde, når og hvor forliset var og hvordan det skjedde og når og hvor han er gravlagt.

Jeg håper det er noen av dere som leser dette, som vet noe(og vil dele det med meg), angående Ole Peder Johansen og forliset, noen som kan gi meg tips om hvor/hvordan jeg skal lete videre og/eller noen som kan hjelpe meg å finne ut noe mer angående dette.

Vennlig hilsen

Gunhild Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par tilleggsopplysninger:

Ved FT-1900 står det under Trondenes og gården Bergseng at han er bosatt heime på gården, men midlertidig fraværende, som fyrbøter i England.

Ved FT-1910 har jeg ikke funnet han i det hele tatt.

Gunhild Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvar var det naturleg for denne karen å mønstra på?

 

Eg trur at dersom du finn ut kvar han mønstra på fyrste gongen han reiste ut, så vil du finna han i sjømannsrullane.

 

Dei er vel på Statsarkivet i Tromsø, og det var vel gjerne der han mønstra på og?

 

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.