Gå til innhold
Arkivverket

Flere mangler i mitt vokabular - -

anoever
 Del

Recommended Posts

Trenger tolkehjelp til dåpsdato Festô Baptism: Xsti for nr 4, venstre side (Åmot 1740, dåp):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-21

Jeg har all grunn til å tro at innførslene er i kronologisk rekkefølge, datoen skulle da være mellom 21.02.1740 (Sexagesima, nr 3) og 13.03.1740 (Reminiscere, nr 7). Fastelavn (Esto Mihi) er 28.02.1740, 1. søndag i faste (Invocavit) er 06.03.1740 så det bør vel være en av disse dagene?

Foreldrene er Taral Olsen og True Jonsdtr Trønnes, dåpsbarnet heter Peder.

Mvh

Andreas Øverby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festo Baptism. Xsti betyr vel minnedagen for Jesu dåp, som er 1. søndag etter Kristi åpenbaring (Epifaniadagen, 6. januar)

Den første søndagen etter denne dagen i 1740 er 10. januar. Det passer vel ikke helt med kronologien her, men....

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festo Baptism. Xsti betyr vel minnedagen for Jesu dåp, som er 1. søndag etter Kristi åpenbaring (Epifaniadagen, 6. januar)

Den første søndagen etter denne dagen i 1740 er 10. januar. Det passer vel ikke helt med kronologien her, men....

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristi åpenbarings søndag er vel av nyere dato, innført i 1918, og er navnet på første søndag etter nyttår. Hvis jeg husker rett var Jesus 30 år da han ble døpt av Johannes døperen. Vi vet vel ikke dato for dåpen?

Som jeg antydet mener jeg at kirkeboken for Åmot er ført kronologisk i denne perioden, jeg har gravd mye i den og kan ikke huske annet. Men det KAN jo naturligvis være at jeg tar feil.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løysinga på dette gjekk sannsynlegvis i grava med presten som førte boka....

At det står "Festo Baptism: Xsti" (evt. Baptismi) og at dette tyder Festdagen for Kristi dåp er klart nok.

At boka er ført kronologisk, og at dette kjem i februar/mars, synest også vere klart nok. Innleiinga er 17.april, som er passeleg tid etter dåp i febr/mars.

Aust-kyrkjene (greske, slaviske, armenske, m.m.) feirar jesu dåpsdag saman med openberringsdagen og heilage tre kongars dag 6. januar (dei held seg til den julianske kalendaren, så det vert 19.januar etter den gregorianske som vi brukar - men det er ei anna sak) - og dette har dei "alltid" gjort.

I vest-kyrkja (den Romersk-katolske) kom dåpsdagen i skuggen av dei 3 "kongane" og gjekk heilt ut av kalendaren av festdagar ein gong mellom skismaet (1000-talet) og 1500-talet. Han manglar heilt i helgen-kalendaren frå konsilet i Trent (1545-62). I teorien vart dåpsdagen feira 6. januar, men altså utan at nokon snakka om det.

Først i 1955 vart Jesu dåpsdag lagt til 8. dagen (oktaven) etter openberringsdagen i den Romersk-katolske kyrkja, altså 13. januar.

Kva presten i Åmot har tenkt får vi neppe vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt og forklarende innlegg, Ivar! Dette likte jeg!

Og jeg aksepterer naturligvis at dette nok er en gåte vi ikke finner noen forklaring på.

Igjen tusen takk!

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider