Gå til innhold
Arkivverket

William Jameson Colbans yrke og herkomst


Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Williun Colban døde i Trondheim i 1753 og i kirkeboken for Vår Frues kirke oppgis han alder til 40 år.

I familysearch.com finnes det informasjon som tilsier at han var født i Balstad i Lofoten og ble gift der med Else Margrethe Hoff i 1728.

I bygdeboken for Buksnes finnes ikke Colban under gården Balstad.

Det er mulig at han var utleiggerborger fra Trondheim , men det skulle jeg gjerne ha bekreftet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Dorothea Andreasdatter Colbanus døpt 9.okt.1720 med far Andreas Colbanus fra Trondheim. Han hadde også sønnen Andreas døpt 30.apr.1723. Dette iflg. FS hvor fødested er oppgitt til Bergen, men der finner jeg dem ikke så kanskje Trondheim ..... Sønnen ble gift med Ingeborg Davidsdatter Frich i Bergen.

 

Når Trondheim nevnes, så kan det være en tilknytning til William Colban.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

William var 40 år da han døde i 1753 og skulle således være født omkring 1713 (+/-3 år). Jeg tviler derfor på at han var født i 1704.

Hva er din kilde Ann-Mary?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skifte i Trondheim etter Jemi [James] Colban den 29/5 1742.

 

Enken het Susanna Andersdatter. 4 sønner og 1 datter. William var eldst og omtrent 36 år gammel står det.

 

Jeg forbinder familien Colban med nordlandshandel, og de var visst opprinnelig engelske.

 

Skifteprot 13 b fol 708 a.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25091/288/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090204330288.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Randi.

Min evne til å tyde gammel skrift er begrenset. Jeg oppfatter av skifteprotokollen at James hadde en gård i Trondheim og at han som du skriver har 4 barn hvorav den eldste William var 36 år, men jeg sliter med å tyde navn på de 3 øvrige barna, kanskje bortsett fra at en heter Jacob. Kan du hjelpe meg?

mvh

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

William gl omtrent 36 aar nærværende i Stærvboet, Anders gl 27 aar gift her i Byen og nu fraværende ... men har en søn her i Byen gl omtrent 6 aar. Jacob gl 26 aar gift her i Byen og nu tilstede og Stephen gl 18 aar fri mand(?) her i byen og en datter Ingeborre Rigine gl 22 aar hiemme hos sin Moder ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til NNN.

Iflg. kb. Vår Frues kirke var Williams far, James (Jemi), 53 år gammel da han døde i mai 1742. Det betyr at dersom William var 36 år i 1742 spm angitt i skiftet ville James vært ca. 17 år da William ble født og det syns ikke å være rimelig, men det er vel sannsynlig at William ble født en gang i tidsrommet 1706-1710?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

William gl omtrent 36 aar nærværende i Stærvboet, Anders gl 27 aar gift her i Byen og nu fraværende ... men har en søn her i Byen gl omtrent 6 aar. Jacob gl 26 aar gift her i Byen og nu tilstede og Stephen gl 18 aar fri mand(?) her i byen og en datter Ingeborre Rigine gl 22 aar hiemme hos sin Moder ugift.

Kan vel også ta med følgende begravelser (Vår Frue i T):

 

Ingebor Regine Colban 28/12 1742 - 22 år

Jacob Colban 15/6 1750 - 30 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna i skiftet leser jeg slik NNN gjør. I tillegg står det muligens at Anders er fraværende paa Udenrigsreise, og at Stephen er tienende her i Byen.

 

I pantebok 2C07 for Trondheim (sammendrag på DA) er familien nevnt mange ganger. Alderen til Jemi ved begravelsen i 1742 må være for lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det er noe rart med aldrene på James Colban's sønner. Det ser ut for meg som i alle fall Andreas, Jacob og William er eldre enn det oppgis over, bl.a. ut fra følgende notater som jeg har gjort :

 

Andreas Jemisen Colban skal i 1732 med Kirsten Erichsdatter ha fått en sønn Erich u.e. som ble døpt i Vår Frue kirke 14 Nov 1732.

Den 23 Jun 1736 gifter samme Andreas seg i VF med Sophia Amalia Fridericsdatter. (Før ekteskapet fikk disse en sønn Andreas som ble døpt i VF 2 Des 1734).

Ut fra dette ville jeg tippe at Andreas var f. rundt 1700, senest ca.1710.

 

Jacob Jemmisen Colban skal i 1734 med Ane Jensdatter ha fått en sønn Jacob u.e. som ble døpt (i VF, Trondheim ?) 16 Sep 1734. Ane skal på dette tidspunkt ha vært i tjeneste hos Jacobs bror William.

Ut fra dette ville jeg tippe at Jacob var f. rundt 1700, senest ca.1710.

 

William Jamesson Colban skal i 1728 har blitt gift med Else Margrethe Eliasdatter Hoff, f. ca.1708 i Balstad, Lofoten.

Ut fra dette ville jeg tippe at William var f. rundt 1700/1705.

 

Stephen Jemmisen Colban :

'21/9 1753 Stoed Aabenbare Skrifte Stephen Jemmisen Colban for begangen Leyermaal med Qvinden Rebecca Olles Datter, saa velsom for adskillige andre grove laster og iblant andre forargelser for opsætsighed imod Kierche Embedet.' (Ikke bra, Stephen !)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morge Per!

Jeg er helt enig med deg i at det er mange usikkerheter vedr. fødselsår for både foreldre og barn i familien til James Colban.

Kb. Vår Frues kirke for gravlagte mener at James var 53 år i 1742 altså være f. ca. 1689. Skifteprotokollen for skifet i 1742 sier at William var omtrent 36 år dvs. f.ca.1706. I så fall ville James vært bare ca. 17 år da William ble født.

Iflg. en kilde i familysearch (fs) ble William gift i Balstad i 1728 og det gifteåret stemmer bra overens med fødselsårene for hans barn.

Det er vel rimelig å anta at Andreas ikke var yngre enn 20 år da han satte barn på Kirsten Erichsdatter primo 1732 altså født senest i 1711. Iflg hans alder ved skiftet etter James skulle han vært f. 1715. I så fall ville han ha satt barn på Kirsten da han var bare 16-17 år.

Brukes samme resonnement på Jacob som iflg.skifteprotokollen skulle vært f. 1716 ville han ha vært 17-18 år da han satte barn på Ane Jensdatter

Min konklusjon og hypotese er at alderen oppgitt for James ved skiftet er for lav med 3-4 år og at William er f. ca. 1706, mens alderen for Andreas i skifteprotokollen kanskje er satt 2-3 for lavt, men at den stemmer for Jacob. Jeg skal gå inn i kb. og se om jeg finner begravelasen til Jacob i 1750 og se hvilken alder han hadde da han døde. Det ser ut som gutta i familien alle har vært ganske aktive på leiermålsiden.

Mvh

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Per.

Jacob Colbans alder då han døde i 1750 (kb Vår Frues kirke) er oppgitt til 30 år altså født ca. 1720. Det er vanskelig å avgjøre hvilke(n) kilde® som "surrer" mest med aldersangivelsene.Ha en god dag. Mvh Oav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

I Sør-Trøndalag fantes følgende tre mulige søsken 'Colbanussen', dvs. mulige barn av en Colban(us) ? :

 

- Morten Colbanussen (1675-1726), baker, senere byfogd i Trondheim, g.m. Maren Henriksdatter Floer, barn (ved skiftet i 1728): Henrick 10 år, Colbanus 7 år, Elisabeth Sophia 4 år),

- Marte Colbanusdatter (c1675-1696 Hitra), g.m. handelsmann Hans Christenssøn Blix på Skotholmen, Hitra (ingen barn),

- Anders Colbanussen (f. c1680), lensmann i Frosta, ST, bosatt på Stor-Lein, muligens far til Dorothea f.1720 ? og Andreas f.1723 ? (se Leif's innlegg den 2/11-2011 ovenfor !).

 

Kan disse (eller noen av disse) være i slekt med de ovennevnte, av familien 'Colban' ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er til noen hjelp her, men ifølge et tillegg til skifteregistrene for Trondheim byting ble det holdt skifte etter en Andreas Colban 25 okt 1752. Det står dessverre ingen sidehenvisning, men det bør vel finnes et sted i denne protokollen.

 

Et råtips kan jo da være at dette er skiftet etter underoffiser (i Orkdal) (1733/1734) Andreas Jemisen Colban, g. 1736 i Vår Frue. Tr.h. m. Sophia Amalia Fridericsdatter

(skjønt det er jo minst tre andre andre aktuelle Andreas/Anders Colban å velge mellom ....)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo også lure på hvorfor dette tillegget ble skrevet uten sidehenvisninger? Men men, det er jo 'bare' ca 370 fol. (740 sider) å gå igjennom! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.