Gå til innhold
Arkivverket

ST Bjørnør Fosen gårdene Sør- og Nordmellan

Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har Bygdeboka for Bjørnør/Fosen og vill gjøre oppslag og se om det gir svar på mine spørsmål. Da slipper jeg unødvendig fjernlån om de ikke nevnes.

Jeg har funnet følgende personer på gårdene Nordmellan og Sørmellan i Fosen på 1600 tallet:

Skattematrikkelen 1647 Bind XIV lenke:

Sørmellan (side 57): Ole Andersen, Ole Gudmundsen og Ole Moe (til hr Ole 2 øre 3 mkl)

Nordmellan (side 58): Niels, Joen

Manntall 1664-66 Bjørnørs prestegjeld:

Sørmellan 1664 og 1666 : Bonde Niels Olufsen og Sønn Lars. (Sønn Menz på 38 år virker litt underlig når bonden er 41).

Nordmellan 1664 og 1666: Bonde Lars Nielsen, Ingebret Olufsen og Arne Olufsen.

Er de tre Ole/Olle/Oelle på Sør- 1647 identifisert og eventuelt i slekt med Olufsønnene 1664-66? Det samme for Niels og Nielsen på Nordmellan?

Den Ole som får 2 øre og 3 mkl, hvem er det?

Knegten/husmannen Thorber på Sør- 64 og Nord- 66, er det samme person?

Om det er noe ytterliger informasjon om personene, stilling, slekt etc er det selvfølgelig også interessant.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmellan 1664 og 1666: Bonde Lars Nielsen, Ingebret Olufsen og Arne Olufsen.

Dette er ikke helt hva du spør etter, men skiftene kan kanskje gi visse pekepinn ut fra andre opplysninger du måtte sitte på.

31.10.1687 holdes skifte etter Ane Erichsdatter på Nordmeland. Hennes etterlatte ektemann benevnes som Lauritz Niellsen, og deres felles barn er Erich Lauritzen og Kirsten Larsd. (sic!). Barnas alder er ikke oppgitt; men til slutt i skiftet slås det fast at faren "hafuer at svare sine børn i sin tiid endten ved penger eller nøjagtige varer etc." Dette kan tyde på at barna er umyndige (noe det faktum at det overhodet ble holdt skifte også tyder på). Kan denne Lauritz/Lars være identisk med han som nevnes som oppsitter på Nordmeland i 1664/66? Sønnen Nils er i så fall død uten livsarvinger før skiftet 1687, siden han ikke nevnes der.

26 mai 1693 holdes skifte etter Marrithe Joensdatter på Nordmeland. Hennes ektemann benevnes som Lars Nielsen, som antagelig er identisk med den som nevnes i forrige skifte. De har sønnen Niels Larsen, som opplyses å være umyndig. Videre har hun en uekte sønn, Joen Erichsen, som er myndig. Til slutt i skiftet fremkommer det at enkemannen hadde vært gift tidligere, samt at han skyldte sine barn fra dette ekteskapet deres morsarv.

Ved manntallet 1701 er Lars Nielsøn på Nordmeland oppgitt å være 61 år gammel, og da nevnes også sønnene Erich (20 år) og Niels (9 år). Dette gjør det vel mindre sannsynlig at han er identisk med den Lauritz Nielsen som er oppsitter i 1664/66, og som da oppgis å være 57 år gammel - selv om alder i disse manntallene ofte er upålitelige, er det vel grenser for hvor store avvik man kan akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke noe om barn etter de nevnt i Skattematrikkelen i 1647.

Det står heller ikke nevnt noen knytninger til foreldre for de nevnt i mantallet 1664/1666.

De er alle nevnt i bygdeboka, men de første ikke mot noen barn, og de siste ikke knyttet mot noen foreldre.

Niels Olufsen og Sønn Lars. (Sønn Menz på 38 år virker litt underlig når bonden er 41). Er vel iflg

bygdeboken en feilskrift ettersom Menz der er oppgitt som 8 år og Lars som 9 år, og det antas at det er hans

stesønner og sønn av Baard som brukte gården til 1660.

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar, dessverre ikke vad jeg hadde håpet på, men det er bare å grave videre.

Ett tilleggsspørsmål, står knekten/husmannen Thorberg nevnt med farsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne for svaret. Da vet jeg att jeg ikke behøver låne bøkene, i det minste ikke enda. Denne Thorber var en kandidat til løsning på gåten om min anfar Thorber Olufsen, Hegge død 1688 og født ca 1635. Det kan jo være han, men så var det det med bevis og kilder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider