Gå til innhold
Arkivverket

Privat forum for slektsdatabaser med MySQL

Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Jeg våger meg ut på forum her, da jeg gjerne skulle ha litt tilbakemeldinger på et eget forum, som jeg har laget på min side.

Tanken er for brukere av slektsprogrammene, PhpGedView og The Next Generation of Sitebuilding.

Da jeg selv har brukt mye tid og resurser på begge programvarene, så er tanken at alle som ønsker kan stille spørsmål eller bidra med sine erfaringer.

Egne undergrupper har jeg laget, hvor du kan legge inn lenke til din egen database.

Arkivverket sitt forum egner seg jo ikke for slike ting.

Noe av interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe i veien for og diskutere slektsprogrammer her på dette forumet også; web-baserte løsninger inkludert (jeg bruker selv webtrees - basert på phpGedView - i de tilfellene da jeg må samarbeide med andre over nettet). Uansett, ser ut som en fin webside :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ken.

Jeg takker så mye for tilbakemeldingen.

Slektsprogrammer blir rett som det er diskutert her på forumet.

Tanken min, var for de som sliter med å få slektsprogram, som trenger egen database opp og gå, kan spørre om bistand.

Ikke alle er like dyktig når det gjelder MySQl brukernavn, passord og alt annet som brukes, men hvis en kan stille slike forespørsler her på dette forumet, så

er mitt forum overflødig.

Jeg setter pris på at du tok deg tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg synes det er flott at det finnes folk (som deg) med kunnskap om web-løsninger for slektsdata og databaser som driver disse - og i så måte er det ikke sikkert ditt forum er overflødig. Jeg vet det finnes ihvertfall noen her på forumet som bruker web-baserte løsninger og som sitter med kunnskap om diverse database systemer (som MySQL og PostgreSQL). Det er nok fremtid i slike løsninger, så det er kjempeflott at du presenterer deg selv og kunnskapen din her på forumet slik at folk som kanskje trenger litt hjelp på dette området vet hvem de kan ta kontakt med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe kunnskap har jeg opparbeidet meg Ken, men jeg er langt i fra noen ekspert.

F.eks., så har ikke jeg noen greie på PostgreSQL. :o

Det er mange kunnskapsrike mennesker her på forumet på mange forskjellige områder, men

jeg har oppdaget at en del kan slite med å få i gang enkle slektsdatabaser, så hvis mitt forum kan bidra på det området, fint.

Du viser selv at du sitter inne med mye kunnskap, noe jeg ikke var klar over.

Godt å vite. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cathrin,

Ett problem med installasjon er att forskjellige web-hotell kan ha forskjellige rutiner for å få igang SQL etc. Men generelle råd kan kanskje løse det meste.

TNG har ikke ett eget forum, bare en liste med ofte stilte spørsmål FAQ. Det er flere fine sider med TNG i Norge og det en kan ha behov for er kanskje samordnede oversettinger og anpassing. Det gjeller bare å vite att man kan få hjelp på din side. Ulempen med denne plassen er jo att alt "forsvinner" så fort. DIS forum med rubrikk "data og multimedia" eller "Diskuter slektsprogrammer" vil kanskje være en bra plass og informere om dette tilbudet. Og, en behøver ikke være medlem.

Og tilslutt, virkelig fine sider, både den med Jomla og slektsdatabasen med TNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realistisk sett tror jeg ikke du vil få særlig trafikk på forumet ditt, dertil er det nok for få som sysler med dette. Der hvor det ellers ligger til rette for å stille spørsmål om denne typen løsninger er på DIS-forum, men det er vel bare en liten håndfull innlegg per år som vedrører slike programmer.

Selv foretrekker jeg Humo-gen fremfor de mer velkjente løsningene som har vært nevnt her (PhpGedview, TNG, Webtrees). Joomla-integrering er underveis også i Humo-gen, når det er på plass håper jeg å få en like flott portalløsning som du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mye med databaser (og kan hjelpe med det hvis det skulle trengs), og har ett par frittstående webtrees installasjoner som jeg bruker privat sammen med personer med felles slekt. Men jeg har ingen erfaring med integrering av webtrees/phpGedView med andre (CMS) systemer som Joomla. Og TNG har jeg aldri brukt. Så for min del kunne det kanskje vært interessant og høre Cathrin's og andres erfaringer om hvordan en Joomla installasjon og phpGedview, webtrees, eller TNG kan integreres til en (som Asbjørn kaller det:) så flott portalløsning som Cathrin har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god aften til alle sammen.

Jeg takker så mye for tilbakemeldinger som jeg har fått og ikke minst komplimenter når det gjelder min Joomla side.

Niels nevnte: "Ett problem med installasjon er att forskjellige web-hotell kan ha forskjellige rutiner for å få igang SQL etc. Men generelle råd kan kanskje løse det meste".

Dette var noe jeg hadde glemt, webhotell med tilgang til SQL er et must, når det gjelder slektsdatabaser.

Takk for påminnelsen Niels, som også tok opp manglende forum vedr. TNG og som Ingmar korrigerte, men du verden så uoversiktelig og vanskelig forum.

Selv har jeg for det mest brukt denne siden som veiledning. http://tng.lythgoes.net/wiki/index.php?title=Main_Page

Asbjørn, jeg var ikke klar over at DIS har slikt tilbud om bistand, så det var godt å få informasjon om.

Noen stor trafikk hadde jeg ikke regnet med på mitt forum, men kanskje et sted hvor enkelte kan stille spørsmål, hvis det skaper mye hodebry og få til en slektsdatabase.

HuMo-gen, som du nevner er virkelig bra og jeg har selv testet det, samt Geneotree, som er det enkleste, men ikke det beste, da det inneholder en del feil.

Flott at HuMo-gen kommer på banen med integrering til Joomla.

Ken, utrolig snilt av deg å tilby bistand og ikke minst dine kunnskaper, til andre (hvis behovet skulle være der).

Når det gjelder Joomla installasjon, så er det som alt annet nytt, noe komplisert til å begynne med, men med noe kunnskaper om HTML koder, så hjelper det.

Selv, så bruker jeg å forandre templater, slik at de blir mer personlige og med en liten touch av "mitt eget" og ikke minst så holder jeg også på med litt webgrafikk, noe som også bidrar til at jeg kan endre på logoer, headere o.a.

Jeg har testet ut de fleste slektsprogrammer i Joomla, men Webtrees har jeg ikke klart å få opp i det hele tatt. Merkelig, men der måtte jeg gi opp! :(

En av utviklerene på Webtrees, bruker selv Joomla, noe som dere kan se her hos http://www.galizien.org

Forskjellen på alle disse slektsdatabasene integrert med Joomla er at de alle sammen havner i noe som kalles iframe eller wrapper som er betegnelsen i Joomla.

TNG derimot gjør ikke det og dermed får sidene sin egen tittel automatisk fra selve databasen, selv når denne er lukket, samt at det følger med egne templater, som installeres i backend på Joomla.

Hvorfor har jeg så valgt å legge dette inn i Joomla, jo av den enkle grunn at jeg på den måten får fullstendig kontroll over hva jeg ønsker skal være søkbart eller ikke.

Ulempen med TNG komponenten i Joomla er at de ligger på etterskudd, både når det gjelder oppdateringer som kommer fra TNG og Joomla.

Vedkommende som står bak komponenten til TNG har også en egen Joomla side, http://www.mullisfamily.org/, hvis det skulle være av interesse.

Til slutt vil jeg nevne at alle slektsdatabaser kan kombineres med Joomla, men da med wrapper.

Mange hjertelig takk for konstruktive tilbakemeldinger.

Forumet mitt får være i fred så lenge, men det er ei heller søkbart, som det meste på min side, så får tiden vise. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asbjørn, jeg var ikke klar over at DIS har slikt tilbud om bistand, så det var godt å få informasjon om.

Noen stor trafikk hadde jeg ikke regnet med på mitt forum, men kanskje et sted hvor enkelte kan stille spørsmål, hvis det skaper mye hodebry og få til en slektsdatabase.

HuMo-gen, som du nevner er virkelig bra og jeg har selv testet det, samt Geneotree, som er det enkleste, men ikke det beste, da det inneholder en del feil.

Flott at HuMo-gen kommer på banen med integrering til Joomla.

Tilbud om bistand er vel å ta hardt i, men det er ihvertfall et underforum for slektsprogrammer der.

Benytter tråden din til å reklamere litt for Humo-gen, som nå også finnes på norsk. Programmet er under aktiv utvikling, av nye funksjoner er bl.a. en kartmodul som jeg tror de er nokså alene om (TNG har vel en mer statisk modul). Den henter ut alle (føde)steder fra databasen og viser de grafisk på kartet, artig å følge den geografiske plasseringen av anene opp gjennom årene: http://www.xn--vrnesplass-d6a.no/maps.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du viser fram din slektsdatabase Asbjørn og etter hva jeg har forstått, så er det du som også er utvikler av den norske versjonen.

Imponerende jobb og virkelig bra side, ikke minst modulen med kart.

Når det er sagt, så finnes det flere alternativer til kart i TNG også, såkalt eventmap, som viser sted og hendelser, samt navn på individer som hadde tilknytning til stedet.

Dessverre så fungerer ikke dette med Joomla, noe jeg har forsøkt gjentatte ganger.

Fordeler og ulemper, så en må veie opp for hva en selv ønsker og tilpasse det deretter.

Igjen, så takker jeg for at jeg fikk se siden din, som forøvrig er bokmerket og hvis jeg får lov, kan jeg kanskje få lage en link opp til din side!

Liker å reklamere litt for det som ikke er så kjent. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrin

Det er prisverdig at du tar et slikt initiativ, men jeg er nok enig med Asbjørn i at det nok blir for lite trafikk, da det er for få brukere av TNG her i landet sammenliknet med ute.

TNG-forumet er kanskje litt rotete, men der er mange velvillige (-og meget erfarne) sjeler der, som gjerne svarer på spørsmål og jeg har alltid fått hjelp. Darrin yter også en fantastisk support og min største bekymring er at han skal bli syk :D

Asbjørn - jeg hadde ikke hørt om Humo-gen før og lurer på hvor lenge det har eksistert ? Virker litt uferdig med "nyheter" som : "kan eksportere Gedcom" og "Online Editing" ;)

Hadde også vært bra med litt flere sample sites å vise til - 4 (fire) er litt lite kanskje. Bra med Open sourse, selvom jeg synes at 30 USD er en svært liten pris å betale for TNG.

Siden dere har lagt inn linker til egne sider, tar jeg meg også den frihet å reklamere litt for TNG:

Min side: http://www.loslekt.com/slekt/

En venn, som jeg har hjulpet med å sette opp side for (er nok ikke blitt fulgt opp, desverre): http://www.fjordside.no/slekt/index.php

-og en side som jeg var fødselshjelper til og som jeg brukte til å legge inn data etterhvert som jeg fant de: http://www.folmer.no/slekt/

La inn masse klipp fra folketellinger og kirkebøker: http://www.folmer.no/slekt/browsemedia.php?mediatypeID=kbklipp

Jeg har brukt TNG siden 2007 og har bare gode erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litta.

Som nevnt i tidligere innlegg, så har jeg ikke tatt høyde for stor trafikk, men som en mulighet for de som ønsker bistand, kan spørre om hjelp.

Selv har jeg ikke hatt anledning eller ønsket å be om hjelp, hverken når det gjelder Joomla eller slektsdatabaser, selv om TNG tilbyr support når du kjøper programvaren.

Oop, jeg har faktisk vært nødt til å be om hjelp i forbindelse med komponenten til Joomla. :o

Mitt forum tilbyr også at andre kan legge igjen lenke til sin side, så andre kan få se f.eks. din fine slektsdatabase.

Takker forøvrig for at du la igjen lenke til siden din.

Når det gjelder HuMo-gen, så kan dessverre ikke jeg svare på hvor nytt det er, men vet det er mange brukere i Nederland.

Du kan redigere online som med TNG og PhpGedView og Webtrees.

Jeg selv velger derimot å redigere slektsdatabasen min med mitt slektsprogram, som jeg har på min lokale maskin, for deretter å laste opp gedcomfiler.

Uansett, så tror jeg dette tema, kanskje kan være til nytte for en del, da det nå har blitt lagt ut lenker til forskjellige slektsider, som bruker hver sin metode og ikke minst så har det også kommet fram flere kunnskapsrike personer her og det synes jeg er virkelig bra.

Mange takk for at du tok deg tid til å komme med dine synspunkter Litta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asbjørn - jeg hadde ikke hørt om Humo-gen før og lurer på hvor lenge det har eksistert ? Virker litt uferdig med "nyheter" som : "kan eksportere Gedcom" og "Online Editing" ;)

Hadde også vært bra med litt flere sample sites å vise til - 4 (fire) er litt lite kanskje. Bra med Open sourse, selvom jeg synes at 30 USD er en svært liten pris å betale for TNG.

Uten å kjenne historikken så har jeg forstått at Humo-gen har eksistert i ganske mange år, men at php/mysql-versjonen bare er 2-3 år gammel. Uferdig vil jeg ikke kalle det, men stilen er ganske annerledes enn f.eks. TNG, det kan kanskje virke litt "lettere" på flere vis. Det synes jeg er helt greit.

Har også god erfaring med utviklerne, som har gjort flere forbedringer på min oppfordring (f.eks. tilpasninger til språklige særegenheter i slektsrelasjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye god informasjon Cathrin.

Kan forresten nevne at 1&1 Internet (Linux hosting) er 100% kompatibel med Joomla, TNG, phpGedView, webtrees, og inkluderer ett antall MySQL databaser og tillater programmering i blant annet PHP, Perl, og Ruby. For de programmene vi har nevnt ovenfor er det vel PHP og MySQL som er det viktigste. Det er mange slike "hosting companies" som gjør livet mye enklere for de som har lyst til og prøve slik teknologi, men som ikke har ressurser eller kunnskap til og sette opp en server selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider