Gå til innhold
Arkivverket

Sønnov Olsdatter fra Gausdal til Vardal


Jorunn Stenberg
 Del

Recommended Posts

Sønov Olsdatter og Niels Larsen vies i Vardal 02.01.1835. Hennes fødested står som Gausdal (Vestre ?) og brudens far er Ole Olsen. Brudens alder er 35 år (f ca 1800). Alderen passer godt med alderen i FT 1865 og ved begravelsen fra Dybdal i Vardal i 1870, hvor hun er 70 år.

 

Her skulle det vært greit å finne Sønov (eller Synnef) døpt i Gausdal rundt 1800, med far Ole Olsen. Jeg finner flere Synnef med far Ole - men ingen Ole Olsen! Her trenger jeg nok hjelp fra flere øyne.. Håper noen her inne kan se bedre enn meg - eller har kjennskap til området og kan bidra med gode råd? Skulle gjerne visst hvem hennes foreldre var, men står altså helt fast.

hilsen Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke finner dåpen er det en mulighet for at hun er født og døpt et annet sted, men vokste opp i Gausdal. I såfall kan du forsøke å finne henne konfirmert i Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ei Sønøv Olsdatter konfirmert i 1815.(nr 18)

Men greier ikke å tyde hva som står bak navnet hennes.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9284&idx_id=9284&uid=ny&idx_side=-75

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603650328.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ei Sønøv Olsdatter konfirmert i 1815.(nr 18)

Men greier ikke å tyde hva som står bak navnet hennes.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9284&idx_id=9284&uid=ny&idx_side=-75

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603650328.jpg

 

Jeg mener det står Møilistuen (plassen finnes i 1865 Gausdal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også ut til å være en Synov Olsdatter Sme?? konfirmert i 1814 (høyre kolonne, venstre side). Finner ingen Synov Olsdatter blant konfirmantene i 1816.

 

En tilleggsopplysning:

Synnev og Nils får sønnen Mathias 27.04.1840. Han døpes i Vardal, men konfirmeres i Gausdal i 1854 - bosatt på Nordre Kalstad. Året i forveien (1853) dør Nils i Vardal. En tanke kunne være at Mathias ble sendt bort til morens slekt i Gausdal, og derfor ble konfirmert der. Jeg har søkt etter ham som innflyttet i Gausdal, men finner ham ikke der. Heller ikke som utflyttet fra Vardal.

 

Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei Sønnøv Olsdatter Stene-eie,35 år, dro fra Gausdal til Vardal8 juli 1834.(nr 75)

 

Dette gir mening, Ann-Mary!

Jeg har stusset litt over innførselen ved sønnen Mathias vielse nr. 2 i Biri 1881 nr 4 Biri 1881 nr 4. Her står Mathias' far oppført som fra Stens-eiet i Gausdal. Jeg er rimelig sikker på at Nils Larsen er født og døpt i Vardal, men dette kan kanskje være en forveksling med hvor hans mor kommer fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig sett litt bort fra henne, pga denne nettsiden her: Gausdalslekt.

 

Hei Jorunn!

 

Det er feil det som står på Gausdalslekt siden ang Synnøv Olsdtr, den "rette" Synnøv som er gift med Amund Bertelsen Lodengard, er døpt 16/9-1798 i Gausdal. Hun er datter av Ole Stenersen og Anne Johnsdtr Smelien.

Så det er fullt mulig at Synnøv Olsdtr. Steineeie er den du leter etter.

 

Mvh Magne Bårdslien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for den oppklaringen, Magne. Da er det jo en mulighet for at Sønnovs far er Ole Iversen, og ikke Ole Olsen som er innført ved vielsen i Vardal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De døper barna Synnef i 1800 fra Avlund, Anne i 1801 fra Stene-Eie, Kari 1805 fra Stene-Eie, Iver i 1809 fra Stene-Eie, Ole i 1813fra Stene-Eie og Gunner i 1816 fra Stene-Eie.

 

Litt mer om disse søsknene:

Anne konfirmeres fra Poulsrud (Stene-eie) i 1818.

Kari finner jeg ikke konfirmert.

Iver begraves 9 år gammel fra Stene-eie i 1818.

 

Ole konfirmeres 1828 fra Leqvam og gifter seg med Marthe Pedersdatter i Gausdal i 1833. De får barna Peder på Stene-eie i 1835, Ole på Lunde-eie i 1838, Karen på Grimstad-eie i 1842 (ufullstendig liste).

 

Gunner konfirmeres fra Olstad i 1833 og gifter seg med Guri Jensdatter i Gausdal i 1839. De får sønnen Lars i 1840 på Søndre Stene.

 

Finner ikke den eldste søsteren Sønnov som gift eller som mor til dåpsbarn i denne perioden. Holder det som en mulighet at det er hun som flytter ut til Vardal i 1835, og etter hvert blir min oldemors farmor, men skulle gjerne hatt noe mer "facts" for å knytte henne til familien.

 

Er det noen med lokalkjenskap til Gausdal eller denne familien som kan bidra med mer informasjon, setter jeg stor pris på det :)

mvh Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.