Gå til innhold
Arkivverket

Hvilket panteregister?

Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Lenken virker ikke, men referansen går rimeligvis til det alfabetiske realregisteret for Vesterålen, som i tid går opp til ca. 1880, kan det være denne side 71?

Permanent biletlenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080211650524.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=19492&uid=ny&idx_side=-73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk!

Den første lenken fører til Dyrøya i Øksnes og ikke til Kjerringnes i Sortland, som jeg prøver å finne. Den andre lenken funker ikke.

Jeg har en mistanke om at det finnes et uskanna panteregister for Sortland, der bl.a. brnr. 9 til 22 på gnr. 3 Kjerringnes er førstegangsoppført. Jeg savner også enkelte innførsler på gnr. 1 Strand og gnr. 2 Osvoll, og er spent på om det samme gjelder gnr. 4 Sigerfjord, som jeg snart begynner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere: Det ser ut som det mangler et register mellom nr. 37 og 38 for Sortland/Vesterålen. Det kalles i nr. 37 for "Register II" (ved fradelinger) og i nr. 38 for "Eldre reg II".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du har nok rett i at det mangler et register mellom 37 og 38, men ingen har laget noen merknad om det i katalogen hos oss. På ryggen på 38 står nr III og på nr 39 IV, så nr II mangler og har antagelig aldri blitt innlevert til Statsarkivet.

Mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i at det mangler et register mellom 37 og 38, men ingen har laget noen merknad om det i katalogen hos oss. På ryggen på 38 står nr III og på nr 39 IV, så nr II mangler og har antagelig aldri blitt innlevert til Statsarkivet.

Takk for opplysninga, jeg hadde gjetta noe sånt. Kan Register II ha blitt ødelagt da sorenskriverkontoret brant like etter krigen?

Nå er det ingen katastrofe for meg som bygdebokforfatter, for de viktigste innførslene i Reg. II er ført over til et seinere register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider