Gå til innhold
Arkivverket

Nordmenn i Chicago

Andreas Totland
 Del

Recommended Posts

Hei USA-eksperter!

Jeg finner familien i Census 1900 og 1910, men i 1920 er to av sønnene på to forskjellige plasser og resten av familien finner jeg ikke. Det kan se ut som om begge foreldrene er døde før 1920 siden de to sønnene er i forskjellige familier. Men jeg finner ikke dødsattester for foreldrene, heller ikke for datteren.

Det dreier seg om følgende familie: Andrew Kvale (emigrert fra Sogndal, S&F i 1892) og kona Christine Kvale, født Nordsether eller Notsete, (emigrert sammen med sin familie fra Sogndal, S&F i 1892). I 1910 hadde de barna Arthur født 1902, Mabel, født 1905, og Bernhard, født 1908. Foreldrene var gift "ca 1900".

Jeg synes det er rart at jeg ikke finner dødsattester. Kan noen hjelpe meg videre?

Hilsen AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være din mann

Cook County, Illinois, Deaths Index, 1878-1922

Name: Andrew Quale

Birth Date: 6 Jun 1871

Birth Place: Norway

Death Date: 3 Jun 1911

Death Place: Chicago, Cook, Illinois

Burial Date: 7 Jun 1911

Cemetery Name: Mt Olive

Death Age: 39

Occupation: N. W. Car Co.

Race: White

Marital Status: Married

Street Address: 1907 N. Albany Ave

Father Name: Andrew Quale

Father Birth Place: Norway

Mother Birth Place: Norway

FHL Film Number: 1287605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name:Christina Kvale

[Christina Norsether] Birth Date:31 Dec 1873Birth Place:NorwayDeath Date:14 Apr 1942Death Place:Elgin, Kane Co , IllinoisBurial Date:18 Apr 1942Burial Place:Chicago, Cook Co., IllinoisCemetery Name:Mt. OliveDeath Age:68Occupation:Housewife, Own HomeRace:WhiteMarital Status:WGender:FemaleResidence:Chicago, Cook Co., IllinoisFather Name:Ivar John NorsetherMother Name:Christina NorsetherSpouse Name:Andrew KvaleFHL Film Number:1851452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illinois, Cook County Birth Certificates, 1878-1922 for Mable Amanda Kvale

Name: Mable Amanda Kvale

Birth Date: 30 Aug 1905

Birthplace: Chicago, Cook, Illinois

Race: White

Father's Name: Andrew Kvale

Father's Birthplace: Norway

Father's Age: 35y

Mother's Name: Christine Norsether Kvale

Mother's Birthplace: Norway

Mother's Age: 30y

Christening Date:

Christening Place:

Paternal Grandfather:

Paternal Grandmother:

Maternal Grandfather:

Maternal Grandmother:

Additional Relatives:

Death Date:

Death Age:

Film Number: 1288103

Digital Folder Number: 4030900

Image Number: 829

Reference Number: 14541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne se om kandidaten i innlegg 2 er korrekt, sjekket jeg kirkebok for Sogndal i S&F og fant en Baard Andreas født 6. juni 1871. Foreldre Anders Baardsen og Anna Larsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illinois, Cook County Marriages, 1871-1920 for Andrew Krale

Groom: Andrew Krale

Groom's Titles & Terms (Original):

Groom's Race (Original):

Groom's Race (Standardized):

Groom's Age: 28

Groom's Estimated Birth Year: 1871

Groom's Birth Date: 1871

Groom's Birthplace:

Bride: Christine Norsether

Bride's Titles & Original):

Bride's Race (Original):

Bride's Race (Standardized):

Bride's Age: 27

Bride's Estimated Birth Year: 1872

Bride's Birth Date: 1872

Bride's Birthplace:

Marriage Type: Marriage

Marriage Date: 21 Oct 1899

Marriage Place: Chicago, Cook, Illinois

Film Number: 1030302

Frame Number:

Digital Film Number: 4270552

Image Number: 1333

Reference Number: cn 299542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar fra dere alle. Til Knut: Du har funnet den rette mannen. Tusen takk. Anne Line: Tusen takk for bryllupsdato og fødselsattest for datteren. Arne: Denne dødsattesten hadde jeg faktisk også sett, men jeg tror ikke at det er den Christine som jeg leiter etter for foreldrenes navn stemmer ikke. Faren het Hermod/Hermund og moren Martha. Det kan muligens være en annen fra Sogndal, for det var temmelig mange som emigrerte derfra på denne tida. Dessuten hadde jeg trodd at "min" Christina hadde dødd før 1920, men det er en antagelse. På den dødsattesten jeg fant, sto det forresten Christina C. Kvale. Likevel er det rart at hun ble begravet i Cook County, hvor de hadde bodd. Takk i alle fall, kanskje det er mullig å finne den rette? Hilsen Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norway Baptisms, 1634-1927 for Kistine Johannesen

Name: Kistine Johannesen

Baptism/Christening Date: 21 Feb 1875

Baptism/Christening Place: Sogndal, Sogn og Fjordane, Norway

Birth Date: 30 Dec 1874

Birth Place:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Hermund Johannesen

Father's Birthplace:

Father's Age: 39y

Mother's Name: Martha Kristophersdatter Notseter

Mother's Birthplace:

Mother's Age: 32y

Indexing Project (Batch) Number: C42308-6

System Origin: Norway-EASy

Source Film Number: 1282860

Reference Number: p154 #6

Denne har en fødselsdato som er veldig lik den til Christina som Arne fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror personen i innlegg 3 må være den rette. Jeg så etter i kirkeboka for Sogndal om det skulle være født en Kristine den 31. des. 1973, men fant ingen, ei heller som konfirmant.

Fant derimot Kristine Hermundsdtr. født den 30. des. 1874 og konfirmert 8. juni 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje datteren Mable var i Dane, Wisconsin i 1920?

Name:Mabel Kvaler

[Mabel Kvale] Home in 1920:Pleasant Springs, Dane, WisconsinAge:14Estimated Birth Year:abt 1906Birthplace:IllinoisRelation to Head of House:InmateFather's Birth Place:United States

[united States of America] Mother's Birth Place:United States

[united States of America] Marital Status:SingleRace:WhiteSex:Female

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at sønnen Bernhard er på samme sted - men dette visste du vel kanskje Andreas?

Name:Bernhard KvaleHome in 1920:Pleasant Springs, Dane, WisconsinAge:12Estimated Birth Year:abt 1908Birthplace:IllinoisRelation to Head of House:InmateFather's Birth Place:NorwayMother's Birth Place:NorwayMarital Status:Single

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Arne: takk for nytt innlegg. Ja, jeg visste at de to yngste barna bodde på samme sted i 1920. Den eldste bodde fremdeles i Illinois et sted. Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg ikke finner mora, Christina Kvale i 1920 (hvis hun da er i live). Jeg finner en Christina C Kvale i Chicago i Census 1930. Noe kunne stemme med henne, men ikke mellomnavnet med C og heller ikke fødselsåret. Går det an å komme videre?

Hilsen Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kurt og Hanne Line: Jeg så ikke innlegg 8 og 9 fra dere sist jeg var inne, men tusen takk. Ja det er mye som tyder på at det er "den riktige" Christina Kvale som døde den 14 april 1942, men hvordan kan en være sikker på det når de oppførte foreldrene ikke stemmer med kirkeboka i Sogndal? Kan opplysningene ha kommet fra folk som ikke kjente henne godt nok, men som trodde de gjorde det? Det gjør ikke ting lettere at jeg ikke har funnet henne i folketellingene 1920 og 1940. Folketellingen i 1930 har jeg nevnt i innlegget ovenfor.

Et spørsmål: Hvor finner man slike opplysninger som i innlegg 8?

Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål: Hvor finner man slike opplysninger som i innlegg 8?

Det i innlegg 8 har jeg hentet fra familysearch.org. Avskrift fra kirkebøker, og bør sjekkes mot primærkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Hanne Line. Opplysningene stemmer nøyaktig med det som står i Mini Sogndal (S&F) 1864-1877, side 154.

Nå lærte jeg noe nytt. Takk igjen.

Hilsen Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider