Gå til innhold
Arkivverket

Nils Olsson i Norge, fra Sverige, men hvor?

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter en av mine forfedre som var bosatt i Norge i mange år, før han flyttet tilbake til sitt fedreneland, Sverige. Kan noen hjelpe meg å finne ut hvor han kan komme fra.

Nils Olsson. Født 10. august 1772 i Sverige. Død 15. februar og begravet 19. februar 1837, 64 år, 6 måneder og 5 dager gammel i Strømstad. Torpare og fisker. En soldat i Skjeberg ved navn Nils Olsen flytter til Skjee i 1810. Her ligger det et tillegg på en seddel med følgende tekst: "At Fiskaren Nils Olsen er med Pass fra Sverige hid for nogen Aar er ankommen, men nu reist tilbake til sit Fæderneland. var seneste gang en Giest ved Herrens Bord den 12. Juli 1807, saavelsom at hand herfor er til Egteskab. Ladis bliver herved under Haand og Seijl Attesterd Skieberg pr. Friderichshald d. 12. November 1810. Hr. M. Glükstad, Provst udi Nedre Borgesydsel og Sogne Præst til Skieberg, Jngedahl og Ullerød." Derfor er det trolig samme person vi finner på Hafslund i Skjeberg i 1801 som følgende: Niels Olsen, logerende, 29 år (født 1772), ugift, dagarbeider fra Sverige. Han bodde på Blomsholm da de giftet seg. På Blomsholm gods i Skee 1811-1816. De flyttet til Hogdal socken med attest fra 1817. Øvre Eigst i Skjee 1820 og til Strømstad før 1825, der de er bosatt på Strømslund. Nils er på Blomsholm når han gifter seg i 1811.

Gift 29. mars 1811 i Skee socken, Bohuslen med Margareta Hansdotter. født 18. november 1784 på Hustyft Kasen i Skee socken. Død 28. januar 1847, 62 år, 2 måneder og 11 dager i Strømstad.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Jeg legger dette opp igjen. Virkelig ingen som vet hvordan denne mannen kan gjenfinnes?

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn - Samme spørsmål igjenn.Hvor fant du Nils Olsson født 10 august 1772?

Har søkt på "Släktdata"på nevnte Anders og Nils uten å finne dem på angitt fødselsår.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei Torbjørn - Har ikke funnet foreldrene til Niels Olsson.Men jeg tror jeg har funnet barn av

Niels og Margreta. Anna født 28 des,døpt 30 des 1813 Skee - Tvillingene Hans og Olaus født

7 juni,døpt 8 juni 1816,Olaus død 12 juni 1816 Skee - Christina døpt 21 des 1817 Hogdal og

Christian Fredric født 23 okt,døpt 25 okt 1825 Strømstad.

Margreta er nevnt som enke ved vielsen 29 mars 1811,hun fra Elsäng kasen.Hun var første gang

gift med Truls Olsson,disse ble viet 18 nov 1803 i Skee.Hans adresse: Borre Körr i Lur Socken Elsängen.

Barn av disse: Oliana født 27 nov,døpt 30 nov 1804 Skee og Hans født 25 mars,døpt 27 mars 1807 Skee.

Har ikke funnet død på Truls Olsson.Mulig du har dette fra før?

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av dette hadde jeg fra før ja, men tusen takk skal du ha. Et pra ting jeg ikke kjente til. :) :)

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

OPP igjen. Noen som kan hjelpe. Dette er fremdeles et av mine største mysterier.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
  • 1 år senere...

Da har det skjedd noe her. En slektning av meg i Sverige sendte denne som er en flytting på Nils og Margrethe. Her får vi fødestedet, men så stopper det igjen. Noen som kjenner til Steneby socken.

Äkta Folket Fiskaren Nils Olsson och Margareta Hansdotter, han född på Dahl i Steneby socken den 10 aug 1772 - Ettusensjuhundrasjuttiotvå - hon född i Skee Församling den 18 november 1784 - Ettusensjuhundraåttiofyra- flyttar nu från Heden under Blomsholm till Dyne i Hogdal församling, han läser i bok, hon kan ej läsa, båda ordentligt begått ...... saliga Nattvard och levat klanderfritt. De har med sig en dotter, Anna, född den 28 December 1813 - ettusenåttahundratretton -, vaccinerad, intygas av
Pastor A. Holmström Skee den 24 oktober 1817.[1]

[1]Strömstad flyttbevis HII:6 (1808-1850) bild 1570

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.