Gå til innhold
Arkivverket

Birgitte Christine Leug / Løg viet i K.havn 1769

Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Jomfru Birgitte Christine giftet seg 1769 med sogneprest Johan Daniel Fürstenberg til Bo (Bud?) i Romsdalen og senere Klæbu. I kirkeboken for Hof- og Slotskirken 1686-1828, side 84, er hun skrevet Leug. Slik er også navnet hennes skrevet i Skifteprotokoll for Salten prosti 1744-1832, fol 622 - skiftet er etter Fürstenbergs hustru Catharina Balch. Jeg har sittet med kirkeboken og skiftet nå i ettermiddag. Erlandsen har skrevet etternavnet til Birgitte som 'Løg' (E. har feil når han skriver at hun heter Catharine).

Ved vielsen er Birgitte Christine Leug kammerjomfru hos kammerfrøken von Eyben. Birgitte flytter etter vielsen med Fürstenberg til Romsdalen og siden til Klæbu. De får 2 døtre som vi finner sammen med henne i ft-1801 på sistnevnte sted. Iflg. Erlandsen døde hun 1810, 76 1/2 år gammel. Hun er født 1733/34. Spørsmålet er hvor?

Brødrene Hans Nilsen Løeg f 1711/12 og Severin Nilsen Løeg f 1714 og døpt 1714 i Trondheims domkirke mistet foreldrene som barn og kom til mors søster på Valderøya ved Ålesund. Hans Nilsen Løeg er kjent som handelsmann og eiendomsbesitter på Valderhaug, giftet seg 1748 med Maren Karina Nilsdtr Havnen. Severin var fullmektig, og klokker 1744-49 på Molde, gift 1742 med Anna Svane. Foreldre til de to brødrene var løytnant Niels Hansen Løg d 1719 (slik har jeg sett det som ser ut som navnetrekket hans, han hadde også segl) og moren Sofie Wiborg, d 1718. Sofie var datter av Margrete Pedersdatter Skredshol og kaptein Anders Wiborg, kommandant Kristiansfjell, Elverum, han døde på Hørsand i Romedal, Hedmark. Niels Løg var knyttet til regimentene i Trondheim 1714 til sin død 1719 under Store nordiske krig. I 1713 var han i Hedmark bl.a. underskrev på konens morsarv.

Jeg tror løytnant Niels Hansen Løg var dansk. Det er ingen spor i kilder av at han hadde norske foreldre eller søsken. Av to grunner er Birgitte Christine Leug interessant for meg. Hun kan være en slektning av Niels. Det har vært flere debatter om BCL og mannen her på Brukerforumet. I en ble det stilt spørsmål ved om hvor Hans Nilsen Løeg tilbrakte ungdomstiden sin. Han var 36-37 år da han giftet seg med Maren Karina Havnen.

Er det noen som har (nye) opplysninger av noe slag om personene jeg har nevnt? (Etterslekt bryr jeg meg lite om.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birgittes begravelse 1810

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Klæbu, Ministerialbok nr. 618A03 (1783-1815), Kronologisk liste 1810, side 116.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16305&idx_id=16305&uid=ny&idx_side=-81

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070920610009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sette inn denne Lenke slik at jeg finner innholdet igjen. Det er spesielt det med feltbereder Niels Log som interesserer meg ...

Jeg har sjekket Middelfart kirkebok og farens yrke. Yrket har ikke noe militært med seg. Dansk ordbog sendte meg videre til Felbereder som er en slags garver. Ingen forbindelse yrkesmessig med min løytnant. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut, jeg har sett at du er interessert i Birgittes opphav, hyggelig at du svarer! Jeg tar kontakt, ønsker opplysninger om skovrideren til Per Nermo. Kan også opplyse her at løytnant Niels Løg er mine barns forfader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødrene Hans Nilsen Løeg f 1711/12 og Severin Nilsen Løeg f 1714 og døpt 1714 i Trondheims domkirke mistet foreldrene som barn og kom til mors søster på Valderøya ved Ålesund. Hans Nilsen Løeg er kjent som handelsmann og eiendomsbesitter på Valderhaug, giftet seg 1748 med Maren Karina Nilsdtr Havnen. Severin var fullmektig, og klokker 1744-49 på Molde, gift 1742 med Anna Svane.

.

Hvem av brødrene Hans f.1711/12 og Severin Nilsen Løeg f.1714 er eventuelt far til

Birthe Sophia Løeg (f. ca. 1750 ?), som den 5 sep 1771 ble 'Copuleret i huset paa Moldværgaard eft. Kongl. bevilgn.'

med Jens Brinch Hansen Pols, døpt 26 Jun 1746 i Vatne på Sunnmøre ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birthe Sophia Løeg (f. ca. 1750 ?), som den 5 sep 1771 ble 'Copuleret i huset paa Moldværgaard eft. Kongl. bevilgn.'

med Jens Brinch Hansen Pols, døpt 26 Jun 1746 i Vatne på Sunnmøre ?

.

Jens Brinch Hansen Pols sin mor, Else Dorothea Jensdatter Bring (1711-1762) var

1. gang g.m. Berendt Rognilsøn Legh (1702-1741), som var kjøpmann i Drønnesund, Vatne, Sunnmøre,

deretter med Hans Stephensen Pols (Jens' far) og så med Johan Arnoldus Heide, som begge to overtok handelsvirksomheten i Drønnesund.

Er denne Berendt Rognilsøn Legh og så en Leiug/Leigh/Leug/Leugh/Løg ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birgitte Sophie gift 5 sept 1771 med Jens Brinch Pols, er datter til Severin Hansen Løeg.

.

Jens Brinch Hansen Pols sin mor, Else Dorothea Jensdatter Bring (1711-1762) var

1. gang g.m. Berendt Rognilsøn Legh (1702-1741), som var kjøpmann i Drønnesund, Vatne, Sunnmøre,

deretter med Hans Stephensen Pols (Jens' far) og så med Johan Arnoldus Heide, som begge to overtok handelsvirksomheten i Drønnesund.

Er denne Berendt Rognilsøn Legh og så en Leiug/Leigh/Leug/Leugh/Løg ?

.

Han hører ikke til i etterslekten til Niels Hansen Løg. Og nå venter jeg på å høre om 'din' Peder Leugh. Lenken som Knut la inn i innlegg 5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå venter jeg på å høre om 'din' Peder Leugh. Lenken som Knut la inn i innlegg 5 :)

.

Det har jeg på din oppfordring sendt deg flere Personlige Meldinger om. (Han er ikke 'min' ...)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Løytnant Niels Hansen Løg (c1675?-1719) er sikkert omtalt i Ovenstad's militærbiografier.

Han var altså stasjonert i Trondheim fra 1714. Før det var han kanskje i Hedmark, f.eks. ved Kristiansfjell festning ved Elverum ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løytnant Niels Hansen Løg (c1675?-1719) er sikkert omtalt i Ovenstad's militærbiografier.

Han var altså stasjonert i Trondheim fra 1714. Før det var han kanskje i Hedmark, f.eks. ved Kristiansfjell festning ved Elverum ?

Ovenstad omtaler ikke Niels (Hansen) Løg/Løeg's herkomst, liv eller levnet før 1718, da han ble beordret til Ritsenske kompagnie.

Han nevner dog en datter Gjertrud Sophie Løeg (1718-1764), g.m. overrettsprokurator Andreas Wahr.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for pm'er, Per.

Ovenstad har jeg støvsugd. Jeg er fremdeles interessert i om det kan komme frem opplysninger om Birgitte Christine som også kan kaste lys over familien Niels Hansen Løg. Er det noen av dere som har forsket på Birgitte Christine Leug gift Fürstenberg, som noen gang har sett et patronym knyttet til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per:

Jeg tar gjerne imot opplysninger om Leug på epost: kfasting online no

; o} knut f

.

Jeg er redd jeg ikke har annet å bidra med enn det som framgår av

ovenstående, samt linken som gjengis i innlegg #5.

(Jeg har ingen holdepunkter for å anta at de to (ev. tre) søstrenes far ev. er 'ridefoged og skovrider Peder Leugh').

mvh

Per

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at i FT 1801 skrives etternavnet til Birgitte Christines søster, Hedevig Christine for Leing (hvis transkriberingen er riktig). Det virker som det er noe usikkert hvordan dette etternavnet egentlig skal staves.

I Nygaards sedler finner jeg en kaptein Severin Leigh, med sønnene Christian Rafael, døpt 2. okt. 1690 og Nikolaj, døpt 3. juli 1692 i Fredericia.

I følge Nygaard blir kaptein Severin Legh beskikket til inspektør i 1688.

Fornavnet og det lignende etternavnet gjør det kanskje verdt en videre sjekk? Men antakelig er vel dette et skudd i blinde.

post-232-0-72588400-1320784425_thumb.jpg

post-232-0-88394300-1320784459_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Severin-navnet er veldig interessant, Grete! Veldig glad for den. Det er jo en ulikhet i etternavnet til min Løg/Løegslekt, men dette må undersøkes nærmere. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det er litt utfordring den mangelen på normering av navn i de 'gode' gamle dager! I tillegg har jo danskene sin egen vri på uttalen av vokaler og diftonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen er Birgitte Christine Leug kammerjomfru hos kammerfrøken von Eyben. Birgitte flytter etter vielsen med Fürstenberg til Romsdalen og siden til Klæbu. De får 2 døtre som vi finner sammen med henne i ft-1801 på sistnevnte sted. Iflg. Erlandsen døde hun 1810, 76 1/2 år gammel. Hun er født 1733/34. Spørsmålet er hvor?

Hvor giftet Birgitte seg? Og har du flere opplysninger om kammerfrøken von Eyben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. På Wikipedia ser jeg at kammerfrøken von Eyben het Elisabeth Sophia Maria von Eyben (1736–1780), og at hun fra 1766 var første kammerfrøken hos dronning Caroline Mathilde.

Birgitte Christine Leug var altså kammerjomfru hos henne, og var mao på slottet. Hun måtte være fra en god familie for å få en lik stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Grete!

Dette er et sitat fra en annen tråd, [#69836] Birgithe Christine Leug - gift i Hof og Slotskirken i København 1769, vet ikke om jeg burde oppgi brukerens navn??

"Hof og Slot oppslag 134-135:Anno 1769 den 15 Martii blev Hr Johan Daniel Fÿrstenberg Sogne Præst til Boe og Hustadt i Romdahls Proustie i Trundhiems Stift og Jomfru Birgitte Christine Leug, tienende Cammer Frøeken von Eÿben copuleret af Hr Hoffpredickant Qvist. Copulationen skeede i Conditor Jurgensens Huus i Gothersgade.Hr GeheimeRaad Grev Holstein og Hr Slotspredikant Schmidt vare Forlovere.Etter de andre vielsene her å dømme var forlover nr 2 brudens." Det er ofte to føringer, tror jeg, en av vielse, og en annen trolovelsen med forlovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider