Gå til innhold
Arkivverket

Birgitte Christine Leug / Løg viet i K.havn 1769

Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Dette er et sitat fra en annen tråd, [#69836] Birgithe Christine Leug - gift i Hof og Slotskirken i København 1769, vet ikke om jeg burde oppgi brukerens navn??

I følge ordensreglene skal vi både oppgi navn og hvor vi har hentet sitatet fra, men jeg ser jo det av lenken din.

Her er originalinnføringen:

post-232-0-26812600-1320790210_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se på den. Har du noen mulighet til å sjekke forloverne i vielsen her, tror du Grete?

Holmen 1737-1757 oppslag 104, (1744) 6 martz blev efter kong. allern. tilladelse dat. 2 martz hiemme i huuset cop. Andreas Wahr procurator u.k. Giertrud Sophia Leuch! p.. Hans Jørgensen archivarius ved admiralitetet, Jørgen Jensen Falch borger i Admiralgaden, paa hiørnet af Laxegaden.

Jeg har prøvd å google forloverne, men har ikke funnet noe. Gjertrud Maria bodde 1744 hos Jørgen Jensen Falch, borger, i Laksegate. Skulle gjerne funnet ut hvem han er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, du jobber raskt! Men jeg må legge meg nå, har begynt å skrive feil, bruden er Gjertrud Sophie! Hvis du får tid, er det kjempefint om du finner noen spor etter de to forloverne. Jeg vet hvem brudeparet er, kan komme tilbake til det i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den debatten det linkes til her (på DA Brukarforum) nevner Knut Fasting 'Skovrideren' (antakelig Peder Leug / Leugh / Leiugh ?),

i innlegg nr. 11, uten at jeg i farten ser hvilket innlegg han refererer til.

Se også DA-debatt 15518: 'Johan Daniel Fürstenberg/Birgitte Cathrine Leus/Leugh'

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruden Gjertrud Sophie Løg/Løeg 1718-1764, var søster til Hans Nilsen Løeg i undertittelen min. Hans, broren Severin og søsteren Margrete giftet seg på Sunnmøre, og bodde der som voksne. Vi tror at de vokste opp hos mors søster Guriane Wiborg på Valderøy. Gjertrud Sophie blir gift i København. I vielsesprotokollen for Holmen står det at vielsen foregikk i hjemmet i Laksegate.

Om brudgommen Andreas Wahr står det i denne protokollen, skriverkarl fra Norge. Det kan neppe være hans hjem det er snakk om, derfor tror jeg at Gjertrud Sophie må ha vært bosatt i dette hjemmet en god tid. Det står ikke at hun er norsk. Og jeg vil prøve å finne ut om hun bodde hos slekt! Så hvem er denne borgeren Jørgen Jensen Falch? Kan han være gift med Niels Hansen Løgs søster?? Andreas Wahr ble født i Eiker 1715, døde 1791 i Christiania. Sammen reiste paret fra Danmark til Kristiansand hvor de fikk flere barn før hun døde tyve år senere. Han var overrettsprokurator i byen. Mener at han avanserte til overhoffsretten i Christiania ?

Niels Hansen Løg g Sophie Wiborg

barn

Margrete Løeg

Hans Nilsen Løeg

Severin Nilsen Løeg

Gjertrud Sophie Løeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka 'Udsigt over den danske rigsarkivers historie' s 184, finner jeg -Hans Jørgensen, første arkivar i admiralitetet 1738-1750, utnevnt 28 mars 1738. Protokollist 3 jan 1729 søkrigsretten. - Han er den andre forloveren. Og da har vi også en løs ramme for hans alder, f 1685-1705 vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hvilket av ekteskapene til Anders Nielsen Wiborg var hans datter Guriane (på Valderhaug) ?

(i sitt 2. ekteskap m. Margrethe Johansdatter Madfeldt hadde han visstnok sju barn, og i det

første m. Margrethe Pedersdatter Skridshol har jeg notert Anne, Nils, Johan og ovennevnte Sofie, g.m. Niels Hansen Løg).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se på den. Har du noen mulighet til å sjekke forloverne i vielsen her, tror du Grete?

Holmen 1737-1757 oppslag 104, (1744) 6 martz blev efter kong. allern. tilladelse dat. 2 martz hiemme i huuset cop. Andreas Wahr procurator u.k. Giertrud Sophia Leuch! p.. Hans Jørgensen archivarius ved admiralitetet, Jørgen Jensen Falch borger i Admiralgaden, paa hiørnet af Laxegaden.

Jeg har prøvd å google forloverne, men har ikke funnet noe. Gjertrud Maria bodde 1744 hos Jørgen Jensen Falch, borger, i Laksegate. Skulle gjerne funnet ut hvem han er!

Giertru Sophia Nielsdatter Løeg er født i Trondheim, døpt i Domkirken 18.06.1718, derfra skulle dere finne resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ligger ikke noe svar på opphavet til Niels Hansen Løg i Trondheim. Ellers hadde jeg ikke startet denne debatten.

Gurina Wiborg er av første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ligger ikke noe svar på opphavet til Niels Hansen Løg i Trondheim. Ellers hadde jeg ikke startet denne debatten.

.

Siden du tydeligvis har 'finlest' dåpsinførselen for Giertru Sophia Nielsdatter Løeg i Trondhjem Domkirke den 18 Juni 1718, Vigis,

så hadde det jo vært hyggelig om du ville gjengi her hva som der står. Etter min erfaring øker sjansen for bidrag 'utenfra' adskillig

dess mer kjent informasjon som framlegges.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du gjerne vil hjelpe til, Per, så skal jeg gjøre det. Altså vår brud fra Holmen 1744: Gjertrud Sophie Nilsdatter Løg hadde flere betydningsfulle faddere ved dåpen 18 juni 1718 i Trondheim domkirke: Velbårne fru kommerseråd Schiøller, madam rådmann Frijs, mademoiselle Sophia Hammond, krigskommisær Peter Holst, reg.kvart.mester Snidtler (se Peter Schnitler snl.no), reg.feltskjær Klebod.. Løytnantens høyere kolleger er godt representert, mens ekteparet Wiborg og Løgs relasjon til de tre kvinnene er ikke avdekket. Men ingen av dem er Sophie Wiborgs søstre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du gjerne vil hjelpe til, Per, så skal jeg gjøre det.

.

Mange takk, Vigdis. (Aner jeg en litt syrlig undertone her ... ?)

Jeg har muligens ikke så mye å bidra med, men jeg er antakelig like interessert som du er

i å få avdekket ev. slektskap mellom løytnant Niels Hansen Løg (c1675-1719) i Trondheim (1711/1719)

(med barna Margrethe, Hans, Severin og Gjertrud Sophie)

og de to (tre ?) søstrene Bergitha Christine (g. Fürstenberg) (, Anne Catrine ?) og Hedevig Christne Lieug(h) (alle f. ca. 1735/1740, kanskje i København).

(Debatten fortsetter på Side 2 !)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurina Wiborg er av første ekteskap.

Jeg skulle lest tråden godt nok, beklager et avsporende innlegg som var godt ment. I samme ånd fortsetter jeg med å advare mot for stor vektlegging av faddere i byer, Trondheim ligger 50 mil nord for mitt kompetanseområde, men skiller seg muligens ikke så mye fra Christiania. Og mht. Giertru Sophia kan det synes at fadderne er både et og to nivåer over foreldrene hva sosial rang angår - gjerne uten noen som helst familær tilknytning - noe som var mer vanlig enn uvanlig i f.eks. "mitt" område. (Altså heller ikke fra omgangskretsen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle lest tråden godt nok, beklager et avsporende innlegg som var godt ment. I samme ånd fortsetter jeg med å advare mot for stor vektlegging av faddere i byer, Trondheim ligger 50 mil nord for mitt kompetanseområde, men skiller seg muligens ikke så mye fra Christiania. Og mht. Giertru Sophia kan det synes at fadderne er både et og to nivåer over foreldrene hva sosial rang angår - gjerne uten noen som helst familær tilknytning - noe som var mer vanlig enn uvanlig i f.eks. "mitt" område. (Altså heller ikke fra omgangskretsen.)

Greit det, Geir, men det var nettopp derfor at jeg sa at det kanskje ikke er noe å hente blant fadderne i Trondheim. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Mange takk, Vigdis. (Aner jeg en litt syrlig undertone her ... ?)

Jeg har muligens ikke så mye å bidra med, men jeg er antakelig like interessert som du er

i å få avdekket ev. slektskap mellom løytnant Niels Hansen Løg (c1675-1719) i Trondheim (1711/1719)

(med barna Margrethe, Hans, Severin og Gjertrud)

og søstrene Bergitha Christine (, Anne Christine ?) og Hedevig Christne Lieug(h) (alle f. ca. 1735/1740, kanskje i København).

.

Jeg har definert noen problemstillinger og det er dem jeg ønsker hjelp med. Debatten er allerede blitt lang, og jeg vil ikke gjøre den bredere enn nødvendig. Jeg håper å oppklare hvem den foreldreløse Gjertrud Sophie bodde hos i København før hun giftet seg med Wahr. Det er stor sannsynlighet for at det er familie. Kanskje kan det også gi noen svar ang. Birgitte Christine. Fint at vi kan samarbeide om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet Jørgen Jensen Falch gravlagt 17. mai 1753 i Holmen kirke, København. Han ble 51 år gammel, dvs. f. ca 1702. Har ikke funnet han døpt i samme kirke. Skal lete etter mer informasjon.

post-232-0-27748100-1320861002_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er bra! Noe yrke på ham ved begravelsen? Alle opplysninger om han er jeg interessert i. :) Så får vi se hva dette kan lede til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Wahr: "Andreas Wahr. Overretsprokurator. Født 1715, døpt 10-11 paa Eker, søn av trælasthandler og sagforvalter Hans Andersen Wahr og Maren Christiansdtr. Klæboe, kom i 1732 paa Mandals sorenskriverkontor og blev fuldmægtig hos sorenskriveren og en tid hos amtmand Resen, av hvem han i 1738 ble 'konstituert at gaa sorenskriver Friederichsen i Mandal tilhaande'.Den 28-6-1743 blev han examinatus juris med bekvem og fik paa utmerkede anbefalinger av sine tidligere foresatte for duelighet, retsindighet og flid kgl. bevilling 28-2-1744 som prokurator for alle Retter i Christiansands stift. I stiftsstaden oparbeidet han en meget god paxis og erhvervet en saadan anseelse at han paa stiftamtmandens forestilling opnaaet titel av virkelig kancelliraad 13-11-1761.Efter sin hustrus død i 1764 bestemte han sig for at flytte ind til hovedstaden hvor han gjemmen sin fars tidligere forbindelser hadde anledning til at indlate sig i trælastforretninger. I 1770-aarene var han forretningsmand i Christiania og synes samtidig at ha fungert som juridisk konsulent for sine forbindelser. Wahr døde som meget anset mand i Christiania 1791 og blev begravet 23.septbr.Gift med Gjertud Sophie Løeg, døpt 18-6-1718 i Trondhjems Domkirke og død 13-1-1764 i Christiansand, datter av løitnant Nils Løeg og Sophie Andresdtr. Wiborg." Carsten Schanches oppslagshjelp Norges Prokuratorer, Sakførere og Advokater 1660-1905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet noe oppsiktsvekkende i Kristiansand! Fadder til Wahr/Løegs barn i 1755, kanselliråd og doctor von sci?/ence?? Severin Løeg! høyre side Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 2 (1755-1778), Fødte og døpte 1755, side 10-11.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9560&idx_id=9560&uid=ny&idx_side=-8

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607310396.jpg

Dette er neppe Gjertruds bror, klokkeren på Molde. Ellers må han ha pyntet på det. Året er 1755 altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke helt akkurat det der, men derimot "Cancellie R:[aad] og Doctor von See, Severin Løeg,". Altså to forskjellige personer. :)

Jeg har funnet noe oppsiktsvekkende i Kristiansand! Fadder til Wahr/Løegs barn i 1755, kanselliråd og doctor von sci?/ence?? Severin Løeg! høyre side Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 2 (1755-1778), Fødte og døpte 1755, side 10-11.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-8

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70607310396.jpg

Dette er neppe Gjertruds bror, klokkeren på Molde. Ellers må han ha pyntet på det. Året er 1755 altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"von See" er et familienavn.

Doktor von See var aktiv i Kristiansandsområdet på 1750-60-tallet: Han var også kanselliråd.

Ola, du mener altså at 'CansellieR. her peker tilbake til Østerbye. Hva kan en 'Doctor von See' være tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider