Gå til innhold
Arkivverket

Birgitte Christine Leug / Løg viet i K.havn 1769

Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Elisabeth von Eyben er jo en kjent person i dansk historie og det er skrevet bøker om henne og hennes vitnemål mot Struensee og dronningen i 1772.

Von Eyben-familien har en egen hjemmeside og jeg har nå sendt en forespørsel om det kanskje kan være mulig å finne opplysninger om Elisabeths husstand i tiden før 1769. Svar avvevtes.

; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei Knut,

Tak for din email og undskyld for den lange ventetid!

Jeg kan desværre nok ikke tilføje mere information om Birgitte.

Beklager!

Mange hilsner

Keld von Eyben

--------------------------------------------------------------------------------

knut fasting

12. november 2011 15:39

Hei.

Jeg leter etter en av mine aner, Birgitte Christine Leug, som er særdeles vanskelig å finne ut av, delvis på grunn av hennes etternavn, da ingen synes å være enig om stavemåten. (Løg/Leug Leugh/Leuch m. fl.)

Jeg har nedenfor referert hva som vites om hennes liv i Danmark.

Så er det spørsmål om det i din families kilder kan være mulig å finne noe om Birgitte Christines opphav: foreligger det noen opplysninger om Elisabeth von Eybens husstand i det aktuelle tidsrom frem til giftemålet i 1769

Jeg er meget takknenmlig for all mulig informasjon.

Vennlig hilsen

Knut Fasting

Grimstad

-----------

På Wikipedia ser jeg at kammerfrøken von Eyben het Elisabeth Sophia Maria von Eyben (1736–1780), og at hun fra 1766 var første kammerfrøken hos dronning Caroline Mathilde.

Birgitte Christine Leug var altså kammerjomfru hos henne, og var mao på slottet. Hun måtte være fra en god familie for å få en lik stilling.

"Hof og Slot oppslag 134-135:Anno 1769 den 15 Martii blev Hr Johan Daniel Fÿrstenberg Sogne Præst til Boe og Hustadt i Romdahls Proustie i Trundhiems Stift og Jomfru Birgitte Christine Leug, tienende Cammer Frøeken von Eÿben copuleret af Hr Hoffpredickant Qvist. Copulationen skeede i Conditor Jurgensens Huus i Gothersgade.Hr GeheimeRaad Grev Holstein og Hr Slotspredikant Schmidt vare Forlovere.Etter de andre vielsene her å dømme var forlover nr 2 brudens."

_______

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
  • 2 år senere...