Gå til innhold
Arkivverket

Sørlandsgenealogien nok engang


Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Denne debatten som engang raste, gav mange teorier, og mange delvis svar på overnevnte tema.

Jeg har f.t.forvillet meg inn i et underminert område, jeg prøver å finne slekts-samenhengen mellom

Gill i Oddernes og Leesland i Iveland. Bygdebøkene er noe vage i så måte, og starter dette i år 1700,

men hentydninger om tidligere slektskap.

 

* Nils Gjel er nevnt fra 1609, da han nevnes som lagrettemann, og til 1621,Og han hadde navnet Nils Andersen Gill.

Ved Odelsmanntallet i 1624 nevnes disse tre herrene:

1.)Anders Gill mz sinne sødschinne eyer Odelsgtz Vdj Gill med 1 1/2 h.

2.)Thommis Gill mz sinne sødschinne eyer Odelsgtz Vdj Giusnes 1 h. 6 eng.

3.)Christen Gill thillkommer Odelsgtz Vdj Gill 1 1/2 h. Aabill i Birckenes sogen 3 gsk, Kylland i Raabygdelaug 1 1/2 gsk.

 

Dei to siste her er egntlige greie,sønner av Nils, selv om bygdeboken også vil ha Anders som han sønn, er nok dette feil

Christen overtat bruket.

Tomas Nielsen på Gjel blir borte i skattelistene her i 1625, men en Tomas Nielsen Gjel dukker opp på Ellesi i 1629, og gifter seg

med Ingeborg Knudsdatter, en datter av Knud Olsen Ellesi og Ingri Ommundsdatter fra Midtgarden på Mosby.

 

7 juli 1620 finner en dette dokumentet:

 

Anders Gullowsen hadde med Lendshheren Kristoffer Goyesen brev stevnet Niels Giell og sønn Christen fordi de forholdt ham hans arvepart i Giell 1 1/2 hud hands foreldris besiddelse och thirebolliclt, self ehr hand uuden fore. Desuten mener hand att have bedre rett paa aa leje 1/2 hud, hans farsøster Siri Stubstad och Sueffen Leisland arvegods her.

Anders hadde før jul two mend, Swend Kioos och Tosten Fischaa ladt Niels tilsi aa fratrede, men denne hadde saa videre ankede Anders ofer at Niels hadde forholdt hans tilkommende till to sagesteder till Giell , hvoraf den ene var oppbygget av herr Jørgen, sokneprest till Otrunes.

Det kom til sådan forening:

At Anders faar 1/3 af gaarden iager och æng och ficke, och Niels med børn 2/3.[/b][/size]

 

Her finner vi Anders sin 1 1/2 hud fra 1624. Hva så, han har så navnet Gullowsen, og om en sonderer litt, finnes det egentlig bare 2 Gullauger som en kan

snakke om hans far. Gullaug Sivertsen på Vestre Håland og Gullaug på Ellesi, tror neppe en skal blande inn andre.

Problemet er at der ikke finnes noen Anders hverken på Vestre Håland eller Ellesi.

Trolig, og jeg bruker ordet trolig, så ble Anders Gulowssøn sin datter Sygni gift med Christen Juden på Leesland, uansett så finner en Anders på Gill fra 1623-1637, etter det er han borte vekk.

Men der nevnes en tante av Anders, med navn Siri Stubstad, trolig må hun være gift med den Sueffen Leesland.

Hvem satt med jordegodset på Gill i 1624?

Foruten Christen og Anders som hadde 1 1/2 hud hver, sitter Christen Leesland med 1/2 hud, Elling Lauritzøn på Birkeland på

sin kone vegne med 1/2 hud.og Oluff Wester Egeland i Øvrebø sitter med pantegods med 1/2 h, og 3eng.

Tilbake til Siri på Stubstad:

Siri Stubstad, er tydeligvis søster av Gullaug og tante av Anders Gullaugsen Gill,

Oluff Egeland i Øvrebø, sitter med ½ hud og 3 eng. i Gill, eller 9 eng, men som pantegods

Niels Andersen Gill, lensregneskapen fra 1615 forteller at han satt den gang med 15 eng,

litt omskrevet blir det 1 hud og 3 eng.

 

Under husmenn og leilendinger i 1627, finner vi en Oluff Neder Egeland (1).han nevnes også som Oluff Stubbstad, kan muligens være sønn til Søfren Egeland og far til Søren Olufson Stubstad (1647).Kan det ligge noe gjemmt oppe i Øvrebø tro.

Det jeg er sikker på, det er at der finnes en forbindelse mellom Gill og Leesland i Iveland, Men denne Anders og hans far Gullow, er sannelig ikke lett å få

plassert i Sørlandsgenealogien.

Der kan trekkes mange gode slektslinjer fra begge disse to Gullowene, for begge kan være gode alternativ.

Det som plager meg mest, er Tomas Nielsen Gill og hans søsken sitt odelsgods i Gjusnes.

 

Er det noen som har gode tanker og meninger om dette, kom med de.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Helge, intet er umuligt, Gullau på Hamre sine barn kjenner en jo trolig, som en egentlig også gjør med Gullau fra Vestre Håland, han på Ellesi er mere usikker med etterkommere. Og der kan vake en Anders på Ellesi før Gullau, og det er den usikkre Anders jeg har hengt meg opp i. Men den er høyts usikker ennå.

Pantegodset på Eikeland er av interesse, Christen på Leesland, som nevnes gift med en datter av en Anders Gullaugsen, stiller ennå dette på vent, og må sjekke.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var ikke enkelt dette, og etter at det kom opp at det er notert Hjelmeland etter Niels på Gjel ved

sagskatten i 1610, da kan jo Niels på Gjel vært Rogalending. Og spørsmålet, trolig gift med ei fra Gjel da.

Og da er jeg usikker på en viss Thommas Gjel og.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor du har informasjonen om Tomas Nilsens ekteskap fra. Hvis det er han som kommer til Fuskeland i Holum, er det skifte etter han 7. juli 1668, men der gis det ikke noe navn på kona. Og i skiftet etter Ingri Ommundsdtr 9. juli 1675 er det ingen datter Ingeborg eller barn av henne. Bygdeboka for Holum sier at Tomas Nilsen “var visst gift med ei datter av Knud Olsen Ellesi," men jeg har ikke funnet andre indikasjoner på det enn at en av sønnene heter Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et privatarkiv på SAK av Erik Torp fra Holum, står der, Tomas Nilsen Ellesi ble gift med datter av Knud Olsen Ellesi og Ingri Ommundsdatter, hennes navn skal VISTNOK ha vært Ingeborg Knudsdatter fødd på Ellesi.

jeg kjenner gått til dette tvilsomme navnet på kvinnen Leif Erik Nilsen, som var en av årsakene til at jeg prøver å lufte dette i forumet.

Mye av dette, ikke bare på Gill, men også andre steder, er vanskeligt å ta opp, og for den sak skyld, som i dette tilfelle sette på et navn.

Men jeg skjønner gått at du er ute og arresterer meg,men som sagt, det er en gråsone dette, noe kjenner en av navn, noe stiller en spørsmål ved.

Takk for at du arresterte meg, setter pris på det.

 

Torleif

 

Egentlig burde det ha stått, Tomas Nilsen Ellesi vart vistnok gift med ei datter av Knut Olsen og Ingri Ommundsdatter Ellesi.

Men jeg ble fristet av å slenge på navnet jeg fant på kvinnen.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det som plager meg mest, er Tomas Nielsen Gill og hans søsken sitt odelsgods i Gjusnes.

 

Er det noen som har gode tanker og meninger om dette, kom med de.

 

Torleif

 

Jeg er en del på gyngende grunn her, men det vi vet er at, Thomas Gill er den samme som Thomas Nielsen Fuskeland!

Thomas Fuskeland f. ca. 1598 er eier av 1 hud og 1 1/2 engelsk, noe som skattematrikkelen for 1647 viser.

 

I odelasmanntallet for 1624 finner vi disse 3 herrer på Gjusnes:

Gutthorm Giusnes, Halluord Giusnes, Thommis Gill.

 

Torleif:

Det er noe som ikke stemmer her!

Har du mistanke om at Tomas Nielsen kommer fra Gill?

Hva med jordegodsene i Gjusnes han har med sine søsken?

 

Oops, håper ikke jeg dummer meg helt ut nå! :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du dummer deg ikke ut, men jeg må nok koorrigere deg. Tommas på Gill er ikke søsken til Haluord og Guttorm Giusnes,

Tomas sine søsken er nok helt noen andre Cathrin. Det Tomas har i Fuskeland i 1647, på 1 hud og 1 1/2 engelsker er i

Fuskeland, og ikke i Gjusnes. Odelsgodset som søskenflokken hadde i Gjusnes, må etter alle sansynligheter kommet tilbake

til Gjusnes før 1627/28. Makeskifte? tja, om Tommas kom til Ellesi i 1629, så kan vell dette være muligt.

Men han er neppe sønn av Niels på Gjel. Til det er jordegodset for komplisert, da må han ha hatt en mor fra Gjusnes-slekta,

og det kan jeg ikke skimte i horrisonten. Da må en begynne med et eventyr om aner etter Torbor Amundsdatter og Jens Holm,

Men det hadde bare vært et eventyr. Den gang ei.

Har fått endel nye innputt om dette på Gjel nå, som gjør meg ganske sikker på dette, og Niels kom ikke fra Hjelmeland, slik

der står i sagskatten fra 1610.

Men bare rot du, noe klarer du å grave opp.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.