Gå til innhold
Arkivverket

Lars Andersen f. ca. 1682 - fra Bergen til Evenes

Ole Henrik Ystehede
 Del

Recommended Posts

Lars Andersen utvandret fra Bergen til Evenes, hvor han 6. april 1710 ble gift med Anne Christoffersdatter, hvis far var Christoffer Christoffersen på Strand, Evenes. Lars døde 1719.

Han skal ha vært født 1682. Er det mulig å spore hans opphav lengre tilbake gjennom kilder i Bergen?

Er ikke kjent med materialet på denne kanten av landet. Takknemlig for tips og hjelp,

mvh

Ole Henrik Ystehede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Andersen er jo ikke et unikt navn, så det kan nok være flere muligheter.

For å komme noen vei hadde det vært kjekt å ha navnene til Lars sine barn hvis han hadde noen da.

For å se etter navnelikhet med foreldrene til Anders

Jeg fant en mulighet Lauritz Andersen 1682 men det er jo ikke sikkert

Anders Halstensen dør i 1738, mulig dette er samme Anders, i så fall ble han over 70 år.

Jeg finner dog ikke noen Anders Halstensen i 1714 manntallet.

Jeg finner ihvertfall 2 Lars Andersen som kan passe med denne døde i Bergen.

en i 1722 og en i 1725.

Vi må utelukke disse som barn av Anders Halstensen før vi kan begynne å tro at det er rett Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Martin!

Det eneste kjente barnet av Lars Andersen het Nils, jeg er i ferd med å sjekke gjennom kirkebøkene i Evenes for å se etter flere. De er kronologiske, så det kan ta litt tid.

Lars dukker opp på enkelte slektssider, med info som stemmer med familienotater - som denne: http://www.alf-inge.com/slekt/getperson.php?personID=I4936&tree=01

Lars har ellers stor etterslekt, og er min kones stamfar på farssiden.

mvh

Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også disse barna på Lars Andersen i tillegg til Nils:

Elen f. ca. 1712

Christopher d. 1782

Anders d. som barn

Hans opphav vet jeg dessverre heller ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da sparte jeg meg en del av jobben med de kronologiske listene :-). Hva angår oppkalling, er Christoffer åpenbart Evenes-navn på morssiden, Elen finnes også igjen senere på Leiros - men jeg kan ikke se det bakover i tid på Christoffersen-siden. Nils synes å være navnet som trolig kommer fra farssiden, sammen med Anders, selvfølgelig.

Noe annet som kan nevnes, men som jeg ikke har funnet belegg for noe sted, er en stivnakket historie i familien om at de opprinnelig skal ha brukt navnet Holst. Synes ikke det passer med denne Lars Andersen (som ikke ser ut til å ha noe slektsnavn)på noen som helst måte, eller annet jeg har funnet, men det skader jo ikke å nevne.

mvh

Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider