Gå til innhold
Arkivverket

Er her ein data-spesialist som kan hjelpe meg?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Jeg ser ikke noe spesielt problematisk i den lista, men ville nok begynt med å fjerne all Norton-programvare fra maskina. Der har jeg funnet "synderen" tidligere. Jeg mener ikke at det er noe galt med Norton i seg selv, men det kan være at den sleper på en svær loggfil, leter etter ikke-eksisterende nettforbindelser, kjører unødvendig skann ved oppstart etc.

Blir det ingen forbedring så er jo ikke Norton synderen, da kan du bare installere den på nytt. Hvis det blir bedre kan du forsåvidt gjøre det samme, eller installere et lettere antivirusprogram som Microsoft Security Essentials.

Ellers er jeg noe skeptisk til alle Telenorprosessene, men ettersom jeg ikke vet hva disse gjør så kan jeg ikke anbefale deg å fjerne de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har Norton 360 har programmet noe som heter Oppstartstyrer. Du finner denne under 'Oppgaver' etter at du har trykket på det gule Norton-ikonet. Norton advarer også dersom det er for mange programmer som skal åpnes ved oppstart. Har du ikke fått en slik advarsel, kan det være noe annet galt. Kjør full virussøk på hele maskinen. (C:\)

 

På linjen under Oppstartsstyrer finner du Registeropprydding. Kjør denne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det første du må gjøre er å fjerne Norton antivurs fullstendig. Det bruker så mye kraft fra maskinen at dersom du har en litt eldre maskin vil der ikke være ressurser igjen til andre program. Norton er det verste du kan ha av antivirus selv om det beskytter godt. Installer Microsoft Security Essentials. Et meget godt antivirusprogram som får veldig god omtale, bruker det selv og har aldri hatt problemer, og det bruker nesten ikke ressurser.

 

Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det første du må gjøre er å fjerne Norton antivurs fullstendig. Det bruker så mye kraft fra maskinen at dersom du har en litt eldre maskin vil der ikke være ressurser igjen til andre program. Norton er det verste du kan ha av antivirus selv om det beskytter godt. Installer Microsoft Security Essentials. Et meget godt antivirusprogram som får veldig god omtale, bruker det selv og har aldri hatt problemer, og det bruker nesten ikke ressurser.

 

Benn Johan

 

Støtter Benn Johan, bruker også samme program og aldri problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sies det mye rart.

 

Helt nye tester i flere av de norske datablader anbefaler tvertimot Norton som idag er vesentlig raskere og bedre enn tidligere. Du merker ikke at den jobber. Jeg ser at du har Norton Internet Security. Sørg bare for at du har siste versjon (2012) og husk du har gratis oppgradering hvis din lisens fortsatt løper. Jeg har samme windows xp som deg og 2 GB minne.

 

Når det gjelder den logfilen som er vist, håper jeg du har kopiert og kjørt den på den tyske siden. To filer er "Extremly nasty". Der kan innfallsporten til problemene være. Div andre filer er Possible nasty, dog vil jeg ikke røre den som nevner Norton 360 for der tror jeg hijackthis har en feil (samme hos meg). Når det gjelder PSUWNP.dll så ville jeg ringt direkte til microsoft.no (gratis telefonsupport) og du får svar omgående. Se også alle med ? samt de hvor tekst-forklaringen indikerer noe uvanlig.

 

Telenorhjelpen bør vel ikke ligge i oppstart. Det samme gjelder kanskje Telenor storage (i alle fall hvis du ikke bruker den).

Ad-Aware trenger du ikke når du har Norton Internet security. Den sløver også all trafikk.

Jeg kjenner ikke IDriverT.exe som har noe med Macrovision å gjøre. Sjekk på nettet. Kanskje bør den fjernes.

Noen possible nasty gjelder "hotkey". Hotkey er kjent som skumle mht. trojanere. Må viruskontrolleres grundig.

 

Noen filer hører til raid oppsett. Har du virkelig det på en gammel maskin ?

 

Du har ellers en mengde oppsett av det jeg kan sammenfatne som "medlemsoppsett" (husdyrweb, kjøkkenplanlegning osv.) Disse bør vel ikke ligge i oppstart. Jeg ville avinstallere dem og evt. installere dem på nytt uten å legge dem i oppstart.

 

Ha aldri mer enn ett virusprogram og aldri mere enn en brannmur.

 

Når du nå har/får Norton Internet Security 2012, kan du åpne programmet, klikke på "Performance" og deretter på "Startup manager". Der kan du stoppe oppstart av div oppstartprogrammer. Vel, kanskje omtrent det samme som Anne-Lise anbefaler.

 

Noe sier meg at pc-en er en Toshiba laptop. Hvor mye minne og disker ? Hva slags cpu hastighet ? (Men ikke vis datamaskinnavn/Eier eller lisensnr og den slags her på nettet).

 

Har du kjørt viruskontroll med siste oppdatering ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldig svar Leif, sjølv om det inneheld ein del greske gloser! Eg har overteke ei brukt maskin, og er ikkje forundra over at der ligg mykje rart..

Kva er t.d. "raid oppsett"?

 

Og kvar finn eg kva Norton-verjson eg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min versjon - 2012, så finner jeg About (Om) under Support (pil under). Der er versjon og lisensnr osv.

 

Du vil også finnes subscription status - hvor mange dager du har igjen av betalt. Er denne utgått skal du få et varsel og bli bedt om å oppgradere.

 

Raid er når to eller flere disker settes opp til å jobbe sammen. Typisk at den ene speiles, dvs. har samme innhold som den andre. Ganske uvanlig på laptop pc-er, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.