Gå til innhold
Arkivverket

Finne utreise fra Norge til England i 1890

Liv Birgit Christensen
 Del

Recommended Posts

Ingvald Johan Hansen Bratli tok Bratli-navnet mellom 1885 og 1890. Sønn av Ingvald Hansen som døde i Kristiania i 1888. I 1890 er Ingvald registrert i adressebøker for Kristiania (han kaller seg da Bratli) sammen med moren Birgitte Hansen, søsteren Karen Hansen og lillesøster Asta Bratli. Søsteren Alberta er "borte", men jeg finner henne igjen i folketellingen i 1900 i Moss, sammen med søsteren Karen og da driver de et fotoatelier. Ingvald reiser fra Norge i 1890, er en tid i England, reiser derfra til Sør-Afrika, Australia og ender opp på New Zealand. (Kilde: Studenterne fra 1886). Men jeg finner ikke utflytting fra Kristiania i noen av byens kirkebøker. Og jeg finner han ikke som emigrant. Hvilke andre kilder kan jeg bruke? ( I adressebøkene for Kristiania i 1891 er ingen i familien oppført. Jeg vet og at Karen drev fotoatelier i Moss i 1893 og at Asta giftet seg i 1893 og flyttet til Tyristrand (Hole).) Fotografene har muligens samarbeidet med en fotograf i Larvik og en annen i Skien. Jeg har ikke sjekket innflytting dit. Spørsmålet er også hvordan finne "kvinnene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ID: I128511 <li>

<li>Name: Ingvald Johan Hansen BRATLIE<li>

<li>

<li>Given Name: Ingvald Johan Hansen <li>

<li>Surname: BRATLIE <li>Name: Jack <li>Given Name: Jack <li>Surname: <li>Sex: M <li>Birth: 1866 in Bratli, Norway <li>Death: in Auckland Hospital, Auckland New Zealand 1 <li>Education: <li>Note: DOCTORATE IN NORWAY <li>Occupation: <li>_UID: 5A9915633B03465FBEF637A6B71D29F2CE65 <li>Note: OCCU: NAME POSTMASTER AND FOUNDER OF THE TOWNSHIP OF NGATEA ONCE CHAMPION SKIER OF NORWAY

leaf_treehints.gifAncestry Hints for Jack

10 possible matches found on Ancestry.comalogo.gif

Marriage 1 Maggie MILLS b: 4 Feb 1868 in Parents' Residence At Hardy St, Nelson, New Zealand..

• Married: 26 Dec 1894 in Hopai, Pelorus Sounds, New Zealand
  • Change Date: 21 Jan 2011

Children

1. child_is.gifRoy Bjoern Mills BRATLIE b: 10 Dec 1895 in Blenheim Marlborough, New Zealand
  2. child_blank.gifAstrid Grace BRATLIE b: 19 Jul 1897 in Kenepuru, Marlborough Sounds, New Zealand
  3. child_is.gifKaren Alberta BRATLIE b: 10 Nov 1898 in Havelock, Marlborough, New Zealand

Sources:

1. Abbrev: Sally Mills
    Title: "Hearn Mills GED," supplied by Mills.
    Author: compiled by Sally Mills

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=ingvald%20johan%20hansen%20bratli%20&source=web&cd=3&ved=0CC0QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwc.rootsweb.ancestry.com%2Fcgi-bin%2Figm.cgi%3Fop%3DGET%26db%3Dkazza%26id%3DI128511&ei=Hpe2Tr2BBumh4gSy5qXgAw&usg=AFQjCNE9LlfqoBRoj0_ZqrClYCnr3nTNNQ&cad=rja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar, spesielt fra Ann-Mary Engum. Ved å gå videre på hennes materiale, fikk jeg mer informasjon om Ingvalds barn og mulighet, tror jeg, til å finne etterkommere. Trenger litt tid på å jobbe videre med det.

Men det er spesielt rørende å se at Ingvald kaller opp sine to døtre etter sine søstre, den ene datteren heter Asta Grace, den andre Karen Alberta. Der er han på den andre siden av jorda i New Zealand og nesten 10 år etter at han dro, vil han kalle opp døtrene sine etter søstrene sine.

Alberta som jobbet i fotoateliet sammen med Karen, som nok var eier av forretningen, døde altså i 1906 på besøk hos søsteren Asta. Moren deres bodde også der og døde bare noen dager før Alberta. Det må ha vært en trist tid spesielt for Asta. Begge ble begravet i Kristiania, på Oslo kirkegård. Vet ikke hvilken kirkegård de referer til da.

Jeg har lest Moss tilskuer fra 1894 til 1896 og funnet annonse for "K. Bratli's fotografiske atelier". Hun holdt til på Torvet i Moss. I 1909 giftet hun seg med støperimester Anton Johannessen, som var enkemann. I folketellingen i 1910 er hun oppført som hustru, og forretningen er overtatt av en Bachmann.

Takk til Carsten Schanche for mange opplysninger. En av ambisjonene mine er å rette opp det som står i Susanne Bonge (Eldre norske fotografer) og få litt mer kjøtt på beinet. Jeg har akkurat funnet testamente til Alberta: Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk10041005040102 Der testamenterer hun alt i tilfelle sin død til Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takket være innspill fra Engum fikk jeg i dag kontakt med en etterkommer etter Ingvald i New Zealand. Han var etterkommer etter den yngste datteren Karen Alberta Bratli. Han kunne bl.a fortelle at Ingvald var begravet på en kirkegård for veteraner fra 1. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider