Gå til innhold
Arkivverket

BAMBLE FESET (TROSBY/GRIMSRØD)

Ole Petter Eriksen
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker med dette innlegg å få tilbakemeldinger, vedrørende forfedre til ekteparet Niels Simensen 1691-1771 og Aase Nielsdatter 1700-1747 gift 1721. Ekteparet`s barn (med faddere) er godt belyst av solum-slekt (som mottok hedersprisen 2009 av Grenland Ættehistorielag).

Ekteparet skriver seg til Feset i Bamble, etter giftemål.Litt info, angående hvor langt jeg har kommet (vedrørende forfedre, ta dog et lite forbehold angående fødselsår).

Niels Simensen far/mor: Simen Nielsen 1658-23/2-1733, Mari Larsdatter 1665-2/8-1755. Begge skrev seg til Trosby i Bamble. Bamble sorenskriveri sk.protokoll 3B side 89a 16/3-1733 og sk.protokoll 4 side 488 22/2-1757.

Aase Nielsdatter far/mor: Niels Brandsen 1650-24/7-1735, Kari Steensdatter ca.1660-død etter 1739. Begge skrev seg til Grimsrød i Bamble. Bamble sorenskriveri sk.protokoll 3B side 234b 29/7-1735.

Vedrørende foreldre av Mari Larsdatter og Kari Steensdatter, er jeg blank (førstnevnte er dog ofte fadder på Glittum, første årene etter 1701). Av dems barn, er det bar Rønnov Nielsdatter Grimsrød (som ikke opptrer som fadder til ekteparet Niels Simensen og Aase Nielsdatter sine barn).

Simen Nielsen Trosby far/mor: Niels Jostsen 1615-1696, Anne Ennersdatter død før 1696, skifte på Trosby Bamble sorenskriveri 13/3-1696 side 33b. Jfr. folketellingen anno 1666, finner jeg kun en Niels Jostsen (oppsitter på Meelbye i Bamble). Anno skattematrikkelen 1647, (Meelbye) Niels som bruker skylder 2h til Kongl.Mayt. Trosby; Giest som bruker skyld 3h. 2h til Riksadmiral Ove Gjedde/Giedde (makeskifte) og 1h til Halvor Brevik.

Jeg finner ikke Meelbye gård dokumentert før dette (jordbok), og har en anelse om at Meelbye ble utskillt fra en større gård på 1630-tallet (Ove Gjedde foretok mange makeskifter fra 1636 i Telemark og Buskerud). Litt mer synsing; kan Giest ha vært far til Niels? (forbindelsen Meelbye/Trosby).

Niels Brandsen Grimsrød far/mor: Brand middelaldrende 1666 (FT 1666), sønner Erich Torsen 1645- , Tor 1654-1704 (gift med Mette Munch, død i Kragerø), Niels er ikke registrert alder? Jeg savner skifte etter Brand Grimsrød, men på bakgrunn av patronymet til Erich (samt navnet til hans egen førstefødte sønn Tor) tyder meget på at han var gift med en enke (som tidligere var gift med en ved navn Tor). Anno 1647 er enken Anne bruker, skyld 1h til Gunder Klyve Solum.

Jeg avslutter her i denne omgang, og håper på tilbakemeldinger. På forhånd takk.

mvh

Ole-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett i Bamble boka Binn 1 ? Mvh Trond

Hei

På bakgrunn av ukjente foreldre til ekteparet Niels Simensen og Aase Nielsdatter (på en velkjent nettside), så antok jeg at det ikke sto noe i Bamble boka Bind 1. Denne må jeg bestille gjennom mitt lokale bibliotek, dette kan ta noe tid.

Jeg leser mellom dine linjer, at du har mer informasjon (vedrørende ekteparet`s forfedre).

Jeg vil sette svært stor pris på noe mer info (i ventetiden på boka).

Hjertelig takk for ditt tips, og håper på en ny tilbakemelding (med mer info).

Mvh

Ole-Petter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterer vanligvis ikke med folk som ikke opptrer under fullt navn, men når jeg ser direkte sakfeil angående mitt eget arbeid er jeg nødt til å kommentere dette. Jeg antar at «den velkjente nettsiden» i dette tilfellet er Solumslekt. Jeg skriver ikke at foreldrene til Niels Simonsen Feset og hans kone Åse Nielsdatter er ukjente, det står at de ikke er registrert. Det er etter min mening en himmelvid forskjell.

Jeg befinner meg foreløpig i innsamlingsfasen i arbeidet med Bamble, og har hittil bare registrert personer og familier som er relativt enkle å finne fram til fra kirkebøkene. Etterhvert kommer jeg til å fylle på med skifter og andre kilder. Det kommer til å ta mange år før jeg får en like god dekning på Bamble som jeg har i Solum og Holla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterer vanligvis ikke med folk som ikke opptrer under fullt navn, men når jeg ser direkte sakfeil angående mitt eget arbeid er jeg nødt til å kommentere dette. Jeg antar at «den velkjente nettsiden» i dette tilfellet er Solumslekt. Jeg skriver ikke at foreldrene til Niels Simonsen Feset og hans kone Åse Nielsdatter er ukjente, det står at de ikke er registrert. Det er etter min mening en himmelvid forskjell.

Jeg befinner meg foreløpig i innsamlingsfasen i arbeidet med Bamble, og har hittil bare registrert personer og familier som er relativt enkle å finne fram til fra kirkebøkene. Etterhvert kommer jeg til å fylle på med skifter og andre kilder. Det kommer til å ta mange år før jeg får en like god dekning på Bamble som jeg har i Solum og Holla.

Den velkjente nettsiden, står i mitt første innlegg (Solumslekt). Du fortjener virkelig honnør for nettstedet, og er ydmyk i forhold til dette.

Jeg beklager ordvalget "ukjente foreldre". Det korrekte er (som du skriver); "ikke registrerte foreldre". Beklager igjen (og denne gang med fullt navn).

Mvh

Ole-Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med å bruke fullt navn i visningsnavnet, slik Arkivverket ber oss om å gjøre?

Hei igjen

Jeg forstår nå at fullt visningsnavn er ønskelig (ble også spurt om dette vedrørende en pågående debatt; Claus Jørgensen Niemand. Jeg har intet å skjule, og la der ut en del om meg selv og mine aner). Jeg skal bruke fullt visningsnavn i forbindelse med nye emner (jeg evnt. måtte opprette).

Mvh

Ole-Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg forstår nå at fullt visningsnavn er ønskelig (ble også spurt om dette vedrørende en pågående debatt; Claus Jørgensen Niemand. Jeg har intet å skjule, og la der ut en del om meg selv og mine aner). Jeg skal bruke fullt visningsnavn i forbindelse med nye emner (jeg evnt. måtte opprette).

Mvh

Ole-Petter Eriksen

Det er ikke slik det fungerer. Når du går inn i din profil og endrer visningsnavnet, kommer det nye visningsnavnet opp i tilknytning til samtlige innlegg du har postet under denne profilen.

Inntil jeg ser at du har endret visningsnavnet til fullt navn kommer ikke jeg til å delta i noen videre dialog med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik det fungerer. Når du går inn i din profil og endrer visningsnavnet, kommer det nye visningsnavnet opp i tilknytning til samtlige innlegg du har postet under denne profilen.

Inntil jeg ser at du har endret visningsnavnet til fullt navn kommer ikke jeg til å delta i noen videre dialog med deg.

Jeg har nå endret min signatur, på min profil (og håper med dette at mitt fulle navn kommer med).

Mvh

Ole-Petter Eriksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra.

Jeg ser jo også ved en rask kikk på skifteregisteret til Kersti Sorter at foreldrene til både Niels Simonsen og Åse Nielsdatter er kjent fra de samme skiftene som du refererer til i ditt første innlegg. Jeg kommer sikkert til å legge inn disse opplysningene etterhvert, men først skal jeg ha full avskrift av kirkebøkene fram til 1814. Deretter kommer jeg til å ta for meg skifteprotokollene for Bamble sorenskriverembete. Det er mange skifter for Drangedal, Bamble, Gjerpen, Eidanger og østre Porsgrunn jeg kommer til å gå inn i.

Når jeg gjennomgår en kildeserie, tar jeg den i full bredde. Det vil derfor nødvendigvis oppstå «huller» som enkelt kunne vært fylt med opplysninger fra andre kilder, men som det på grunn av metoden vil kunne ta flere år å få på plass. Iblant tar jeg snarveier ved å ta inn opplysninger fra bygdebøker og skifteregister, men jeg forsøker å gjøre det minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra.

Jeg ser jo også ved en rask kikk på skifteregisteret til Kersti Sorter at foreldrene til både Niels Simonsen og Åse Nielsdatter er kjent fra de samme skiftene som du refererer til i ditt første innlegg. Jeg kommer sikkert til å legge inn disse opplysningene etterhvert, men først skal jeg ha full avskrift av kirkebøkene fram til 1814. Deretter kommer jeg til å ta for meg skifteprotokollene for Bamble sorenskriverembete. Det er mange skifter for Drangedal, Bamble, Gjerpen, Eidanger og østre Porsgrunn jeg kommer til å gå inn i.

Når jeg gjennomgår en kildeserie, tar jeg den i full bredde. Det vil derfor nødvendigvis oppstå «huller» som enkelt kunne vært fylt med opplysninger fra andre kilder, men som det på grunn av metoden vil kunne ta flere år å få på plass. Iblant tar jeg snarveier ved å ta inn opplysninger fra bygdebøker og skifteregister, men jeg forsøker å gjøre det minst mulig.

Hei igjen

Beundringsverdig oppgave/utfordring du her vil ta fatt på (full avskrift av overnenvte kirkebøker til 1814, samt sk.pr. for Bamble sorenskriveri, og regner med Nedre Telemark sorenskriveri + Bratsberg). Full forståelse for at dette vil ta flere år, men det vil dog være til enorm hjelp for ettertiden.

Iht. mitt første innlegg nevnte jeg at Rønnøv ikke var fadder til hennes søsken`s barn, men hennes mann Claus Kiønøen er det (hennes søsken er også faddere til dems barn).

Jeg tenkte med mitt emne å ikke legge ut for mye informasjon (klok av skade), med den hensikt å få mange tilbakemeldinger. Jeg håper dog på innspill av Bamble-eksperter.

Mvh

Ole Petter Eriksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundringsverdig oppgave/utfordring du her vil ta fatt på (full avskrift av overnenvte kirkebøker til 1814, samt sk.pr. for Bamble sorenskriveri, og regner med Nedre Telemark sorenskriveri + Bratsberg).

Jeg har allerede skrevet av innledningene til så godt som samtlige skifter for Holla, Solum og vestre Porsgrunn (pluss noen få andre) fra Nedre Telemark i perioden 1667 til ca. 1795 da det foreløpig har stoppet opp på grunn av for dårlig gjengivelse. Av praktiske årsaker er selve avskriftene integrert i slektsdatabasen (med hyperlenker til samtlige arvinger), men her finner du en oversikt over arvelatere.

I avskrift av kirkebøkene for Bamble er jeg ferdig med vielser og begravelser for hele perioden 1702-1814, forlovelser fram til 1787 og døpte fram til 1791. Konfirmantlistene har jeg foreløpig ikke gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede skrevet av innledningene til så godt som samtlige skifter for Holla, Solum og vestre Porsgrunn (pluss noen få andre) fra Nedre Telemark i perioden 1667 til ca. 1795 da det foreløpig har stoppet opp på grunn av for dårlig gjengivelse. Av praktiske årsaker er selve avskriftene integrert i slektsdatabasen (med hyperlenker til samtlige arvinger), men her finner du en oversikt over arvelatere.

I avskrift av kirkebøkene for Bamble er jeg ferdig med vielser og begravelser for hele perioden 1702-1814, forlovelser fram til 1787 og døpte fram til 1791. Konfirmantlistene har jeg foreløpig ikke gjort noe med.

Hei igjen

Takker så meget for dine lenker (svært ryddig og oversiktelig), som har spart meg for mye tid (jfr. emnet). Vedrørende Mari(Maren) Larsdatter (jfr.1 innlegg) så jeg at hun var fadder på Glittum (til sin søster Anne). Ved sjekk i sin fulle bredde, er det klare forbindelser til søsken og svogere/svigerinner ved Glittum/Nenset og Grasmyr/Rørholt. Jeg har ennå ikke satt 2 streker under dette (men svært mye tyder på at hennes bror var; Arnold Larsen Grasmyr (N.Rørholt) 1676-1749 gift med Jøran Christophersdatter Nenset 1688-1738 (sistnevnte har også en søster ved navn Hellie). Dette ekteparet har jeg forøvrig i mine anelister (og deres etterkommere er evnt. gift i 4 ledd). Arbeider nå med en komplett oversikt, angående de overnevnte gårdsbruk (for å se den komplette helheten).

Vedrørende ekteparet Niels Brandsen og Karen Steensdater, var det noen detaljer som fikk meg til å stusse. Niels sin bror Tor døde i 1704 (og regnet med at Tor var født etter 1704 oppkallt etter han, fant ikke noen Niels Brandsen/Grimsrød i kirkeboka), samt at han skrev seg til Haukedal fra 1733 (og overtok ikke Grimsrød). Ved kryssjekk av kirkeboka og skifteprotokoller (etter en del arbeid), viser det seg at skiftet Niels Brandsen ikke er korrekt skrevet i skifteprotokollen (jfr.skiftet 29/7-1735). Det står intet der, at Niels sine barn er fra to ekteskap. Jeg fant ut at Niels Brandsen tidligere var gift med Anne Christensdatter 1669-14/10-1703 (Bamble sk.pr.2 side 252a Østre Vaag 20/9-1704). Barn av dette ekteskap, som nevnes i 1735 er Rønnov og Aase. Barn av ekteskap hans annet ekteskap er Tor og Anne (oppkallt etter bror og første hustru). Ved hjelp av dine gode lenker, hjalp dette meg svært så godt (iht. dette). Helheten begynner å ta form, men ønsker gjerne innspill av Bamble-eksperter på den videre ferd. På forhånd takk.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke Meelbye gård dokumentert før dette (jordbok), og har en anelse om at Meelbye ble utskillt fra en større gård på 1630-tallet (Ove Gjedde foretok mange makeskifter fra 1636 i Telemark og Buskerud). Litt mer synsing; kan Giest ha vært far til Niels? (forbindelsen Meelbye/Trosby).

Jeg kan gjengi hva Schilbred skriver i Bambleboka i innledningen til gården Melby (Gård nr. 89):

Gården ligger mellom Trosby og Rakkestad, og det er denne beliggenheten som har gitt gården navn, idet Melby betyr mellomgården. Gårdnavnet kommer nemlig av det gammelnorske Medalbyr, som har denne betydning.1) Bebyggelsen på Melby er skilt fra sjøen ved et høydedrag. Avstanden til det nærmeste sted på kysten er 600 meter. Vest for Melby ligger Haukedalsvannet omtrent 1 kilometer borte. I nordvest finner vi Glittum og omtrent rett i nord Dal.

Eiendommen nevnes i 1528, da vi finner Amundt på Melbø oppført i gjengjerdsmanntallet.2)

Siffuer Melbiu var leverandør av ekestolper 1585-56.

Eiendommen oppføres som halvgård omkring 1600. Den hadde en matrikkelskyld på 2 huder.

Suend Melbye nevnes i 1603 i regnskapet for saltverket på Langøya.

I 1611 var Christen oppsitter på gården. Han nevnes fremdeles 1613-1614. 1619-20 finner vi imidlertid Laurits Melby i en skatteliste.

1624-25 betalte Laurits Torgerssøn førstetake av 1 huds skyld i Melby. Dette representerte halvparten av gården - den andre hadde han formodentlig overtatt tidligere. Laurits nevnes fremdeles som oppsitter på Melby i 1640.

I kopskattmanntallet for 1645 finner vi imidlertid en ny oppsitter, Niels (Jostssøn) Melby og hans kvinne.

Fogdens regnskap for 1652-53 opplyser at Niels Melby i Bamble hadde svart en bot på 6½ daler og 1 ort for et knivstikk han ga Peder Kjørstad.

Vi finner fremdeles Niels Jostssøn på Melby i 1660-årene. I fogdens manntall av 1664 opplyses at han var 35 år gl. og hadde en sønn Niels Nielssøn, 13 år gl. Soknepresten, som i sitt manntall av 1666 tok med barn under 12 år, nevner ikke Niels, men derimot 4 yngre sønner, Peder, 9, Lauritz, 7, Simon, 5, og Ejner, 3 år gl. I sokneprestens manntall av 1665 og 1666 oppgis Niels Jostssøns alder til henholdsvis 50 og 51 år. Disse aldersoppgaver er antakelig mer korrekte enn fogdens.

Mens Melby som vi har sett tidligere ble skattet for halvgård, klassifiseres den i 1650 som ødegård, og dette går med en del vakling igjen i årene utover. Soknepresten grupperer den i sitt manntall fra 1665 blant halvgårder, mens fogden året før - sikkerlig korrekt - har den med blant ødegårdene. Eiendommen var krongods omkring 1650. I 1661 opplyses at den var pantsatt til fru Catrine Sehested.

Landkommisjonen av samme år bemerker ellers: Ingen skog eller herlighet til. I matrikkelen av 1665 blir imidlertid dette korrigert til: Ingen dyktig skog. Det sistnevnte verk opplyser ellers at det ble sådd 2 og avlet 3½ tønner korn på Melby og at man holdt 4 kuer, 2 ungnaut og 9 småkreaturer der, - altså ingen hest. Ellers anføres som for bygdas andre gårder: Ingen leilighet til humle, intet rydningsland.

Omkring 1670 er Oluf Einertssøn eier og bruker av Melby, 10 år senere er han avløst av Peder Olssøn. I begynnelsen av 1690-årene opplyses at Peder selv eide 10 skinn i gården, mens 14 skin var pant, tilhørende hans medarvinger.3)

1) N. G., bd. 7, s. 69.

2) N. R. og J. B., bd. IV, s. 38.

3) Gårdens skyld, 2 huder, tilsvarte 24 skinn.

Det bør følgelig ikke være tvil om at gården eksisterte som selvstendig bruk lenge for Niels Jostsens tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjengi hva Schilbred skriver i Bambleboka i innledningen til gården Melby (Gård nr. 89):

Gården ligger mellom Trosby og Rakkestad, og det er denne beliggenheten som har gitt gården navn, idet Melby betyr mellomgården. Gårdnavnet kommer nemlig av det gammelnorske Medalbyr, som har denne betydning.1) Bebyggelsen på Melby er skilt fra sjøen ved et høydedrag. Avstanden til det nærmeste sted på kysten er 600 meter. Vest for Melby ligger Haukedalsvannet omtrent 1 kilometer borte. I nordvest finner vi Glittum og omtrent rett i nord Dal.

Eiendommen nevnes i 1528, da vi finner Amundt på Melbø oppført i gjengjerdsmanntallet.2)

Siffuer Melbiu var leverandør av ekestolper 1585-56.

Eiendommen oppføres som halvgård omkring 1600. Den hadde en matrikkelskyld på 2 huder.

Suend Melbye nevnes i 1603 i regnskapet for saltverket på Langøya.

I 1611 var Christen oppsitter på gården. Han nevnes fremdeles 1613-1614. 1619-20 finner vi imidlertid Laurits Melby i en skatteliste.

1624-25 betalte Laurits Torgerssøn førstetake av 1 huds skyld i Melby. Dette representerte halvparten av gården - den andre hadde han formodentlig overtatt tidligere. Laurits nevnes fremdeles som oppsitter på Melby i 1640.

I kopskattmanntallet for 1645 finner vi imidlertid en ny oppsitter, Niels (Jostssøn) Melby og hans kvinne.

Fogdens regnskap for 1652-53 opplyser at Niels Melby i Bamble hadde svart en bot på 6½ daler og 1 ort for et knivstikk han ga Peder Kjørstad.

Vi finner fremdeles Niels Jostssøn på Melby i 1660-årene. I fogdens manntall av 1664 opplyses at han var 35 år gl. og hadde en sønn Niels Nielssøn, 13 år gl. Soknepresten, som i sitt manntall av 1666 tok med barn under 12 år, nevner ikke Niels, men derimot 4 yngre sønner, Peder, 9, Lauritz, 7, Simon, 5, og Ejner, 3 år gl. I sokneprestens manntall av 1665 og 1666 oppgis Niels Jostssøns alder til henholdsvis 50 og 51 år. Disse aldersoppgaver er antakelig mer korrekte enn fogdens.

Mens Melby som vi har sett tidligere ble skattet for halvgård, klassifiseres den i 1650 som ødegård, og dette går med en del vakling igjen i årene utover. Soknepresten grupperer den i sitt manntall fra 1665 blant halvgårder, mens fogden året før - sikkerlig korrekt - har den med blant ødegårdene. Eiendommen var krongods omkring 1650. I 1661 opplyses at den var pantsatt til fru Catrine Sehested.

Landkommisjonen av samme år bemerker ellers: Ingen skog eller herlighet til. I matrikkelen av 1665 blir imidlertid dette korrigert til: Ingen dyktig skog. Det sistnevnte verk opplyser ellers at det ble sådd 2 og avlet 3½ tønner korn på Melby og at man holdt 4 kuer, 2 ungnaut og 9 småkreaturer der, - altså ingen hest. Ellers anføres som for bygdas andre gårder: Ingen leilighet til humle, intet rydningsland.

Omkring 1670 er Oluf Einertssøn eier og bruker av Melby, 10 år senere er han avløst av Peder Olssøn. I begynnelsen av 1690-årene opplyses at Peder selv eide 10 skinn i gården, mens 14 skin var pant, tilhørende hans medarvinger.3)

1) N. G., bd. 7, s. 69.

2) N. R. og J. B., bd. IV, s. 38.

3) Gårdens skyld, 2 huder, tilsvarte 24 skinn.

Det bør følgelig ikke være tvil om at gården eksisterte som selvstendig bruk lenge for Niels Jostsens tid.

Hjertelig takk for din meget utfyllende redegjørelse, vedrørende gården Melby`s historikk/eierforhold og geografiske plassering (mellom Trosby og Rakkestad mm).

Angående Niels Josten`s hustru Anne Ennersdatter, arbeider jeg med å få bekreftet (en teori) at hun kom fra Rakkestad. Hennes "far" Ener (Enner/Eener) er bruker av Rakkestad 1647, skyld 1,5h til Bamle Presteboll. Tilsvarende skyld anno 1665, da med Oluf Ennersen som oppsitter (født 1625). Gården skattlegges i begge tilfeller som ødegård, men også her er det litt rot. Anno 1666 er den registrert som fullgård. Det er også oppført (1666) 2 bondesønner (Peder 10 år og Lars 8 år) med patronymet Enersen, tror nok det riktige skulle vært Olufsen (men er dog åpen for at det er riktig skrevet).

Jeg har tilsvarende problemer med Rakkestad, som Melby anno 1615. Disse gårdsbruk er ikke registrert i jordeboka for Telemark og Numedal 1615, av Odd Arne Helleberg digitale utgave (har sjekket gml.navneformer, uten resultat). Tilsvarende sammentreff, har jeg ikke registrert tidligere (kan man anta at også Rakkestad var et gårdsbruk, anno 1615 og før den tid ?). Avslutningsvis er jeg enig i dine konklusjoner angående gårdstype/skatt og alder på personer (som du belyste i ditt innlegg). Tilbakemelding mottas med takk. :)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for din meget utfyllende redegjørelse, vedrørende gården Melby`s historikk/eierforhold og geografiske plassering (mellom Trosby og Rakkestad mm).

Sånn for ordens skyld: Det var bare første og siste linje som var mine ord, resten er klippet og limt fra min OCR-versjon av C. S. Schilbreds Bygdebok for Bamble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for ordens skyld: Det var bare første og siste linje som var mine ord, resten er klippet og limt fra min OCR-versjon av C. S. Schilbreds Bygdebok for Bamble.

Hei igjen

Dette var uansett et svært interessant innlegg (samt at du fikk med korrigeringen på Melby "ingen dyktig skog"). Mitt utgangspunkt vedrørende ekteparet Niels Jostsen og Anne Ennersdatter; var å få belyst Rakkestad/Melby og Trosby. I mitt første innlegg var jeg innom Riksadmiral Ove Gjedde, vedkommende var en svært sentral aktør fra 1636 bergdrift og jernverk,makeskiftet til seg svært så mye skog (som ble brukt som ved jfr. dette). På den måten satt han med full økonomisk kontroll, gjennom produksjonslinjen. På Trosby var det et sagbruk i drift til 1645 (dette var nedlagt jfr.skattematrikkelen 1647, og det ble ikke betalt skatt). På bakgrunn av dette tolket jeg det som snauhogst av skog (derfor synsing i første innlegg/emnestart).

Litt info til slutt vedrørende Ener Rakkestad; han satt også med pant i Riis gård 1647.

Jeg har ikke så mye greie på de 3 nevnte gårdsbruk, og vil være svært så takknemlig for mer informasjon.

Mvh

Ole Petter Eriksen

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er uhøflig svart Leif, Ole Petter er ganske ny på forumet,det skremmer folk vekk,det går an og si det på en mer positiv måte.Mvh Trond Hafredal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er uhøflig svart Leif, Ole Petter er ganske ny på forumet,det skremmer folk vekk,det går an og si det på en mer positiv måte.Mvh Trond Hafredal

Nå har Ole Petter endret visningsnavnet sitt til fullt navn, og vi har fortsatt dialogen. Jeg trodde vi var over dette stadiet nå.

Jeg deler gjerne med meg av det jeg sitter på av opplysninger, men jeg gidder ikke å diskutere med folk som ikke poster under fullt navn. Da blir alternativet til å si fra slik jeg gjorde i det innlegget du viser til, at jeg rett og slett avstår fra å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trond

Jeg beklager mitt sene svar, og har nå lest en post av deg.

Det er riktig at jeg er ny på forumet (og startet med en nybegynner-feil), men gjennom dialogen med Leif fikk jeg ordnet opp i formalitetene (jeg var usikker på om mine emner/innlegg skulle bli slettet).

Jeg har ikke latt meg skremme (tåler såpass), og ser frem til nye emner/innlegg på forumet (iht.emner jeg ønsker belyst, samt emner hvor jeg kan bidra med informasjon).

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Ole Petter endret visningsnavnet sitt til fullt navn, og vi har fortsatt dialogen. Jeg trodde vi var over dette stadiet nå.

Jeg deler gjerne med meg av det jeg sitter på av opplysninger, men jeg gidder ikke å diskutere med folk som ikke poster under fullt navn. Da blir alternativet til å si fra slik jeg gjorde i det innlegget du viser til, at jeg rett og slett avstår fra å svare.

Hei Leif

Jeg beklager mitt sene svar, og har nå lest en post av deg.

Jeg har besvart innlegget til Trond og håper med mitt svar, at dette er avklart og ute av verden.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Takker så meget for dine lenker (svært ryddig og oversiktelig), som har spart meg for mye tid (jfr. emnet). Vedrørende Mari(Maren) Larsdatter (jfr.1 innlegg) så jeg at hun var fadder på Glittum (til sin søster Anne). Ved sjekk i sin fulle bredde, er det klare forbindelser til søsken og svogere/svigerinner ved Glittum/Nenset og Grasmyr/Rørholt. Jeg har ennå ikke satt 2 streker under dette (men svært mye tyder på at hennes bror var; Arnold Larsen Grasmyr (N.Rørholt) 1676-1749 gift med Jøran Christophersdatter Nenset 1688-1738 (sistnevnte har også en søster ved navn Hellie). Dette ekteparet har jeg forøvrig i mine anelister (og deres etterkommere er evnt. gift i 4 ledd). Arbeider nå med en komplett oversikt, angående de overnevnte gårdsbruk (for å se den komplette helheten).

Vedrørende ekteparet Niels Brandsen og Karen Steensdater, var det noen detaljer som fikk meg til å stusse. Niels sin bror Tor døde i 1704 (og regnet med at Tor var født etter 1704 oppkallt etter han, fant ikke noen Niels Brandsen/Grimsrød i kirkeboka), samt at han skrev seg til Haukedal fra 1733 (og overtok ikke Grimsrød). Ved kryssjekk av kirkeboka og skifteprotokoller (etter en del arbeid), viser det seg at skiftet Niels Brandsen ikke er korrekt skrevet i skifteprotokollen (jfr.skiftet 29/7-1735). Det står intet der, at Niels sine barn er fra to ekteskap. Jeg fant ut at Niels Brandsen tidligere var gift med Anne Christensdatter 1669-14/10-1703 (Bamble sk.pr.2 side 252a Østre Vaag 20/9-1704). Barn av dette ekteskap, som nevnes i 1735 er Rønnov og Aase. Barn av ekteskap hans annet ekteskap er Tor og Anne (oppkallt etter bror og første hustru). Ved hjelp av dine gode lenker, hjalp dette meg svært så godt (iht. dette). Helheten begynner å ta form, men ønsker gjerne innspill av Bamble-eksperter på den videre ferd. På forhånd takk.

Mvh

Jeg ønsker med dette å legge frem en statusrapport/oppsummering, så langt.

Jfr. emnestart og overnevnte innlegg, har jeg kommet noe lenger med Mari(e)/Maren Larsdatter 1665-2/8-1755 og Anne Christensdatter 1669-14/10-1703 (samt ders barn og søsken). Jeg har sjekket kirkebøkene i Bamble 1702-1801, har dog noen ???.

Vedrørende søsken av Mari(e)/Maren; Arnold Larsen 1676-1749 (skifte på N.Rørholt) skriver seg til Grasmyr fra 1705 (eierskifte?) før dette til Rørholt (samt Maren). Anne 1676-26/12-1720 gift med Gunder Christensen Glittum 1667-11/3-1736. Kari/Karen gift 1709 med Hans Hansen (forsvinner etter dette). Marthe gift 1/11-1721 med Hans Hansen (forsvinner etter dette). Vedrørende de to sistnevnte og Hans Hansen; Hans Hansen har bosted utenfor Bamble. Årsak til at Marthe gifter seg sent (samt Caut.Niels Kjørstad og Tor Valle); hun får et uekte barn (Elef) 27/11-1712. Caut. Niels Kjørstad ble gift med Marthe Erichsdtr., som tidligere var gift med Simen Nielsen`s bror Peder (jfr.skifte på Trosby 13/3-1696).

Mangelen av navn Maren og Arnold (som voksne/faddere) på Rørholt, underbygges av et skfte etter Anne Larsdatter (var gift med Arnold Jørgensen+) Bamble sorenskriveri sk.pr. 2 side 36b 24/3-1696. Utover hva som der er belyst; Lars gift med Ingeborg Aachesdatter, Apelone gifter seg med Ingeborg`s bror Trond, har også sjekket Hans Rørholt osv.

Vedrørende Anne Christensdatter`s barn; Arne/Arnold dør 1705 2 år, Rasmus og Kirsten dør barnløse (jfr. skifte på Grimsrød 1735). Rønnov gifter seg 16/8-1722 med Claus Andersen Kjønnøen 1680-30/4-1730. Aase gift 29/9-1721 Niels Simensen (Feset). Barn av Niels Brandsen`s 2 ekteskap; Thor 3/5-1705-15/5-1762 gift 19/7-1733 Inger Pedersdatter 14/3-1714-21/4-1787 (hennes alder i kirkeboka er feil). Jfr. tidligere info skriver Thor seg til Haukedal etter 1733, etter skifte 1735 skriver han seg til Ringsjø. Anne 24/6-1707- /6-1741 gift 9/9-1734 Peder Knutsen. Jfr. skifte anno 1735 står det at samtlige er gift, og regner med at Rønnov (etter at hun ble enke 1730) ble gift og døde utenfor Bamble. Rønnov var et meget uvanlig Bamble-navn, og finnner henne ikke gift eller død frem tom 1801. Niels Brandsen skriver seg til Vaag frem til 1718, deretter til Grimsrød (største kreditor jfr. skifte av Trosby-slekt).

Vedrørende søsken av Anne Christensdatter, en fadder (til Thor 1705) som er interessant Tellev Vinje. Tellev Vinje`s førstefødte datter etter 1703, får navnet Anne. Tellev Vinje 1667-21/4-1734 var gift med Aaste Christensdatter (skifte Bamble sorenskriveri 22/5-1734). Jeg har dog ikke funnet Aaste død/gift 1734-1801. En annen søster Inger 1668-4/1-1766 gift med Peder Rønholt/Dal 1670-1730 (dør på Dal, med sin datter). Inger gifter seg ikke på ny og dør på Vinje (legger merke en Peder Glassmester gift med Inger uten patronym, tør ikke å si om dette er samme par). Regner det sannsynlig at de også har en bror Amund, men har ennå ikke fått gransket han. Med søkelys på Vinje, håper jeg å komme videre.

Avslutningsvis har jeg også vurdert Linna/Fostvedt, på bakgrunn av navnevalg Kirsten og Rasmus. Tror dog dette er et sammentreff, men ønsker ikke å være bastant om dette(er åpen, men søkelyset er i denne omgang på Vinje).

Jeg ønsker med dette på tilbakemeldinger av Bamble-eksperter (det være seg forskning eller bygdeboka). Venter i spenning på svar.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg ønsker med dette å legge frem en statusrapport/oppsummering, så langt.

Jfr. emnestart og overnevnte innlegg, har jeg kommet noe lenger med Mari(e)/Maren Larsdatter 1665-2/8-1755 og Anne Christensdatter 1669-14/10-1703 (samt ders barn og søsken). Jeg har sjekket kirkebøkene i Bamble 1702-1801, har dog noen ???.

Vedrørende søsken av Mari(e)/Maren; Arnold Larsen 1676-1749 (skifte på N.Rørholt) skriver seg til Grasmyr fra 1705 (eierskifte?) før dette til Rørholt (samt Maren). Anne 1676-26/12-1720 gift med Gunder Christensen Glittum 1667-11/3-1736. Kari/Karen gift 1709 med Hans Hansen (forsvinner etter dette). Marthe gift 1/11-1721 med Hans Hansen (forsvinner etter dette). Vedrørende de to sistnevnte og Hans Hansen; Hans Hansen har bosted utenfor Bamble. Årsak til at Marthe gifter seg sent (samt Caut.Niels Kjørstad og Tor Valle); hun får et uekte barn (Elef) 27/11-1712. Caut. Niels Kjørstad ble gift med Marthe Erichsdtr., som tidligere var gift med Simen Nielsen`s bror Peder (jfr.skifte på Trosby 13/3-1696).

Mangelen av navn Maren og Arnold (som voksne/faddere) på Rørholt, underbygges av et skfte etter Anne Larsdatter (var gift med Arnold Jørgensen+) Bamble sorenskriveri sk.pr. 2 side 36b 24/3-1696. Utover hva som der er belyst; Lars gift med Ingeborg Aachesdatter, Apelone gifter seg med Ingeborg`s bror Trond, har også sjekket Hans Rørholt osv.

Vedrørende Anne Christensdatter`s barn; Arne/Arnold dør 1705 2 år, Rasmus og Kirsten dør barnløse (jfr. skifte på Grimsrød 1735). Rønnov gifter seg 16/8-1722 med Claus Andersen Kjønnøen 1680-30/4-1730. Aase gift 29/9-1721 Niels Simensen (Feset). Barn av Niels Brandsen`s 2 ekteskap; Thor 3/5-1705-15/5-1762 gift 19/7-1733 Inger Pedersdatter 14/3-1714-21/4-1787 (hennes alder i kirkeboka er feil). Jfr. tidligere info skriver Thor seg til Haukedal etter 1733, etter skifte 1735 skriver han seg til Ringsjø. Anne 24/6-1707- /6-1741 gift 9/9-1734 Peder Knutsen. Jfr. skifte anno 1735 står det at samtlige er gift, og regner med at Rønnov (etter at hun ble enke 1730) ble gift og døde utenfor Bamble. Rønnov var et meget uvanlig Bamble-navn, og finnner henne ikke gift eller død frem tom 1801. Niels Brandsen skriver seg til Vaag frem til 1718, deretter til Grimsrød (største kreditor jfr. skifte av Trosby-slekt).

Vedrørende søsken av Anne Christensdatter, en fadder (til Thor 1705) som er interessant Tellev Vinje. Tellev Vinje`s førstefødte datter etter 1703, får navnet Anne. Tellev Vinje 1667-21/4-1734 var gift med Aaste Christensdatter (skifte Bamble sorenskriveri 22/5-1734). Jeg har dog ikke funnet Aaste død/gift 1734-1801. En annen søster Inger 1668-4/1-1766 gift med Peder Rønholt/Dal 1670-1730 (dør på Dal, med sin datter). Inger gifter seg ikke på ny og dør på Vinje (legger merke en Peder Glassmester gift med Inger uten patronym, tør ikke å si om dette er samme par). Regner det sannsynlig at de også har en bror Amund, men har ennå ikke fått gransket han. Med søkelys på Vinje, håper jeg å komme videre.

Avslutningsvis har jeg også vurdert Linna/Fostvedt, på bakgrunn av navnevalg Kirsten og Rasmus. Tror dog dette er et sammentreff, men ønsker ikke å være bastant om dette(er åpen, men søkelyset er i denne omgang på Vinje).

Jeg ønsker med dette på tilbakemeldinger av Bamble-eksperter (det være seg forskning eller bygdeboka). Venter i spenning på svar.

Mvh

Jeg ser det er mange oppslag på dette emnet, og legger med dette frem en ny statusrapport.

Jeg har den siste tiden studert Bamble-bygdebok (som jeg mottok i digitalisert utgave, av en velvillig bruker/hjelper av forumet). Bygdeboka samsvarer med hva jeg har belyst, med unntak av at Niels Brandsen var gift minst 2 ganger. Jeg har dog ikke kommet lenger, ved hjelp av bygdeboka (og har derfor undersøkt videre kirkebøker/skifter).

Litt info angående Vinje; Aste Christensdatter 1670-7/1-1758. Amund Christensen (1679-12/11-1719)gift 31/8-1704 med Daarte Olsdatter. Amund`s død er notert i Brevik kirkebok (kronologisk liste 12/11-1719).

Vedrørende Niels Brandsen`s barn; dør Kirsten/Kirsti oo Arne/Arnold tidlig. Jeg har tidligere belyst de andre barn, med unntak av Rasmus (regnet med at han døde barnløs jfr.skifte anno 1735).

Ved søkelys på Vinje (med halmstrået fadder Tollef Vinje 1705) finner jeg relasjoner, men ikke nok til å konkludere.

I siste del av forrige statusrapport, beskrev jeg forhold vedrørende navnevalg (som kunne relateres til Linna/Fostevedt, senere Glittum/Høn). Jeg har nå sjekket noe mer, og sitter tilbake med noen ??.

Vedrørende Niels Brandsen med hustru og barn, skrives dem til Vaag (som faddere) tom 1711. Fra og med 1712 finner man dem sannsynligvis på Glittum, i så tilfelle forsterkes relasjonen til Linna/Fostvedt. Jeg får ikke til å legge ut lenker, derfor noen barnedåper fom 1712. 6/3-1712 Tollev Vinje (fadder Kari Glittum), 3/7-1712 Alv Haukedal (fadder Gunner+Rasmus Glittum), 14/3-1714 Peder Rønholt (fadder Rasmus Glittum Karen Steensdatter), 30/9-1714 Alv Rosland (fadder Karen Glittum), 6/1-1712 Lars Vaag (fadder Niels Glittum, Rasmus Nielsen), 24/3-1712 Gunner Glittum Fadder ditto), 5/11-1719 Gunder Kjønnøen (fadder Rønnov Glittum), 10/11-1720 Rasmus Dal (fadder Aase Glittum).

Rasmus Nielsen gifter seg 9/10-1718 med Anne Simensdatter Trosby, han skriver seg ved trolovelsen til Glittum (etter giftemålet til Dal). Rasmus sin søster (Aase) gifter seg med Anne Trosby`s bror Niels (senere til Feset).

Barn av Rasmus Nielsen og Anne Simensdatter; Anne 8/3-1719 (konf.Trosby 1740), Arnold 18/11-1720 (konf. Finnemark på Rakkestad, senere oppsitter på Vestre Vaag, deretter tilbake til Finnemark), Kirsti ca 1721 (konf. Trosby 1742), Mathis 8/11-1722-14/5-1733, Niels 17/6-1731.

Utfordringen vedrørende Rasmus Dal er hans alder; han dør 57 år gammel 20/10-1733 (født 1676). Det kan selvsagt ha vært feilskrevet (37år, 47år?), i så tilfelle ville bitene delvis falle på plass (i skifte anno 1704 er Rasmus umyndig, ergo ikke født i 1676).

Hans hustru Anne 1692-23/4-1762, flytter til Trosby med dems barn etter hans død.

Anne er ikke nevnt i skifte på Grimsrød anno 1735 (mulig årsak; liten interesse pga negativt bo/ingen arv). Anne dør forøvrig på Vestre Vaag, i den perioden dems sønn Arnold er oppsitter der.

Jrf.bygdeboka skulle de også ha en datter Inger 1732. Dette er feil, den riktige Rasmus Nielsen (far til Inger) var gift 7/11-1720 med Maren Jonsdatter (skifte etter Maren Langesund 19/1-147 Pr.5 fol.3b). Jeg har også sjekket Rasmus Snekker (sk.på Brekken 27/7-1733).

Det sammenfallende ved siden av faddere; er at barn av Rasmus og hans søster Aase kalles Arnold og Kirsti, samt Niels og Anne.

Jeg håper på oppklaringer/tilbakemeldinger, jfr denne statusrapporten. På forhånd takk.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider