Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger Modums bygdebøker

Per Thomasrud
 Del

Recommended Posts

Er det noen i dette forumet som har tilgang til gårdshistorie fra Modum i Buskerud, og som kan gjøre et oppslag for meg?

Min tippoldefar, Ole Torstensen, ble født 6.1.1831 i Krødsherad. Foreldrene het Torsten Torstensen og Beret Stenersdatter, og de bodde på Hamre-Eje i 1831. I folketellingen for Krødsherad 1865, finner jeg foreldrene hans igjen på gården Melum i Krødsherad. Ole Torstensen har da blitt selveier på gården Hovet (senere Haavet og Håvet) i Modum kommune.

Det jeg lurer på, er om det står oppgitt når Ole Torstensen overtok gården.

Med hilsen Per Thomasrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Modums Historie, bind V, side 353: 'Bruk 34 (under gnr 109 Thon). Også dette er fortsettelsen av en eldre plass, Haave, som i 1801 kjøptes av Hans Johnsen Fosnæs. Selger var Søren Olsen.

Eier i 1875 var Kristine Ellevsdatter, f. 1819. Hun var da oppgitt som kårenke som bisto med husstellet. Gården ble overtatt av svigersønnen, Ole Torsteinson, f. i Krødsherad i 1833, gift med Berthe Andersdatter, f. 1842. Det ser ut som om gården har vært i slekten fra 1837.

I 1905 ble den overtatt av sønnen, Olaf O. Håvet, f. 1864. Ole Håvet har hjemmel i 1951.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Et søk i panteregisteret for Eiker, Modum og Sigdal Sorenskriveri ga dette http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=10577&uid=ny&idx_side=-90

og for meg ser det ut som Ole Torstensen overtok i 1902. Det refereres til side 743 i panteboka og her følger den http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=10483&uid=ny&idx_side=-375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell!

Dette var kjempeinteressant. Kan jeg gå inn i de forskjellige panteregistrene selv - og i så fall hvor kan jeg søke etter disse? Det ligger masse slektshistorie i disse bøkene. Er disse skannet inn for hele landet?

Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider