Gå til innhold
Arkivverket

Forskjellige fødselsdatoer

Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hva gjør dere hvis dere finner 3 forskjellige fødselsdatoer på en person? Har bror av min bestefar som jeg har funnet 3 datoer på, 03, 12 og 13 i samme måned (foresten så er det tull med flere av fødselsdatoene til flere av søsknene til bestefar). Kildene jeg har brukt er kirkeboken (født og konfirmert) og gravstøtten. Så hva skal man da notere som fødselsdato?

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg noterer alle tre, med informasjon om kjelde. Ein av desse sett eg som "primær", med notat om korfor eg har vald denne datoen (som at denne kjelda er den eg stoler mest på, eller at dette er den datoen familien "alltid har brukt").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet bør jo primærkilder vektlegges mer enn sekundærkilder. I dette tilfellet ville jeg lagt mer vekt på kirkebøkene enn gravsteinen. En tommelfingerregel som følges av mange er at jo nærmere i tid til den aktuelle hendelsen, jo større er sannsynligheten for at riktig dato er inntatt i kirkeboka, mao innføring ved fødsel/dåp er mer å stole på enn oppgitt fødselsdato ved konfirmasjon. Likevel, i mitt slektstre har jeg flere personer med feilaktig innført fødselsdato ved dåpen, så selv kirkebøkene kan ha feil. Håvards råd ovenfor er derfor selvsagt veldig fornuftig å følge !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt den datoen som står ved dåpsinnførsel, med innlegg i notater om de andre med kildehenvisning til de.

Innriss i gravstener er ikke alltid å stole på, så sent som i 1998 opplevde vi å få tilbake minnesten med feil i henhv. dato/ navn hele to ganger. Tredje gang ble det riktig. Ganske opprivende prossess i en sår tid, ikke sikkert alle har ork og mulighet til å rette opp tilsvarende...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Har gjort akkurat det samme som dere, men det er jo vanskelig i vite. Jeg stoler ikke så mye på gravsteiner, de personene jeg hvet hvor de var fra dobbelsjekker jeg alltid. Det står faktisk feil dødsdato (dato er rett, men måned er feil) på gravstøtten til min tipp-tipp oldemor, men det er jo så langt tilbake som i 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider