Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebok Hurum


Nina M. Johansen
 Del

Recommended Posts

Noen som har bygdebok fra Hurum?

 

Jeg lurer på om det kanskje kan stå noe om Holtvedt gård der.

I 1890 var det en tjenestekarl, Johan Olsen,f. 1869, som jobbet på gården. I noen bygdebøker står det om tjenestefolk, i andre ikke.

Veldig nysgjerrig på om det kan stå noe om dette.

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

 

Han er fortsatt en nøtt, denne Johan. Har hatt flere innlegg om han tidligere. Men, nå fikk jeg i helgen høre, fra en slektning at han antagelig var av tater-slekt. Kanskje derfor jeg har hatt problemer med å finne hvor han kommer fra. Har vært i kontakt med statsarkivet i Kongsberg, og fikk i dag tilsendt kopi av et håndskrevet brev til Buskerud Fogteri, skrevet februar 1890. Det eneste som står om denne far, er at han var tjenestkarl på Holtvetd og hvor mye han tjente og slik. Men, ikke hvor han egentlig kom fra.

Derfor er jeg litt nysgjerrig på om det står noe om det i en bygdebok eller lignende ;)

 

Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke det nei...Det var jo synd...:/

 

Jo, det er han Johan jeg tror det er, men jeg finner ingen 100 % sikkerhet mellom dem bare.

Jeg vet alt om han Johan i Solør, uten om det er den som er far til min oldefar :)

 

Denne Johan fra Solør er fra Finnskog-slekt.

I helgen fikk jeg høre at Johan var fra tater-slekt. Enten har det blitt blandet sammen, tenker jeg, eller så er det feil Johan jeg har funnet. Men, alt stemmer. I feb 1890, er den riktige Johan 20 1/2 år, denne Johan er født i august 1869, så det stemmer veldig. Min slekt kan og ha rotet med tater- kontra finnskog-slekt.... Jeg blir bare så forvirra..:)

 

Kanskje det går ann å kontakte Tofte fabrikk? Jeg vet han var fabrikkarbeider senere,(da sønn ble konfirmert i 1903 står det det) Har de papirer enda tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må nok ikke ha vært født i aug. Men, i februar 1890 var Johan 20 1/2 år, og det passer perfekt til han jeg tror det kan være :)

Jeg vet og at han var fabrikkarbeider. Men, der stopper det jeg vet om han...

(se Telling fra Hurum over)

(Her er isåfall Johans dåp: Nr 69/70:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070125320163.jpg

 

Skal også se om jeg klarer å legge inn filen jeg fikk i sta også.

 

Nå har jeg bestilt bygdebøkene fra Brandal - Finnskogslekter, så få se om det står noe der kanskje?

De på Arkivverket kunne ikke hjelpe mer enn det jeg fikk i sta. Men, så har vi 1891 tellingen da, den ligger visstnok på riksarkivet i Oslo, får kanskje kontakte dem...Kanskje det står noe mer der.

 

Men, jeg lurer og på; kan senere slekt ha blandet dette med tater/Finnskogslekt? Ryktene sier han var av taterslekt, men "min" Johan var fra Finnskogen...

Bare tenker høyt jeg..

Johan Olsen.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Michael ;) Det er den Johan, og den familien.

Kan det meste om disse, det eneste siste strået er om det er "min" Johan... Jeg har hatt han i "lista mi" i mange år. Tror det er han, men jeg finner han ikke som utflyttet fra Brandval/Solør, eller innflytta til Hurum.

 

Han døde tidlig, allerede i 1904, bare 35 år av Tuberkulose. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070112610493.jpg

Da står han oppført som cellulosearbeider, og bodde på Lundersæteren. Det gjorde han ikke i 1900 tellingen. Da bor moren hans fortsatt der, sammen Johans bror med familie (faren er død). Menn noe inn og utflytta kan jeg ikke finne på han..

 

Om det er min Johan, døde hans sønn og av tuberkulose, bare 40 år, og sønn hans igjen av det samme, 37 år... Ligger visst i slekta å ha dårlige lunger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.