Gå til innhold
Arkivverket

Bragernes på 1700-tallet, Byens 6 mænd

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Det står nevnt "byens 6 eligerte menn" på Bragernes her i artikkelen: http://www.historieb...ategory.ID=1158

Eligerte menn er: http://snl.no/eligerte_menn

Går ut fra at det er disse som omtales i kirkeboken.

Mvh

Linda

Til første lenke, Bøddel og rakker er nok ikke det samme, men i mindre byer kunne samme mann være både bøddel og rakker(nattmann). I de større byer var ofte bøddel sjef for nattmennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til første lenke, Bøddel og rakker er nok ikke det samme, men i mindre byer kunne samme mann være både bøddel og rakker(nattmann). I de større byer var ofte bøddel sjef for nattmennene.

Jeg siktet ikke til bøddel og rakker, men at det er omtalt noe som kalles de 6 eligerte menn inni den artikkelen, og så slo jeg det opp, derfor lenken til leksikonet som forklarer hva de eligerte er for noe :)

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siktet ikke til bøddel og rakker, men at det er omtalt noe som kalles de 6 eligerte menn inni den artikkelen, og så slo jeg det opp, derfor lenken til leksikonet som forklarer hva de eligerte er for noe :)

Mvh

Linda

Det har du helt rett i og min kommentar til artikkelen var utenfor temaet. Men siden det stod noe feil tok jeg meg den frihet å påpeke dette - om det hadde noe interesse er en annen sak. De "6" på Bragernes har jeg en del av fra 1700-tallet, skal se om jeg finner de første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Casper Nilsen Holm 1714-1776 var altså en av "de 6 elegerte menn" i Bragernes og de hadde vel tilsvarende i Strømsø. Michael von Cappelen nevnes i den første lenken fra Linda. Det er vel ham som bl.a. var forlikskommisær f. 1731 i Skien gift 1760 i Bragernes og død 1804 i Bragernes. Han var således samtidig med Casper Nilsen Holm en periode.

Jeg synes det ville vært interessant om det fantes en oversikt over hvem de 6 var (over tid). Finnes det noe sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Casper Nilsen Holm 1714-1776 var altså en av "de 6 elegerte menn" i Bragernes og de hadde vel tilsvarende i Strømsø. Michael von Cappelen nevnes i den første lenken fra Linda. Det er vel ham som bl.a. var forlikskommisær f. 1731 i Skien gift 1760 i Bragernes og død 1804 i Bragernes. Han var således samtidig med Casper Nilsen Holm en periode.

Jeg synes det ville vært interessant om det fantes en oversikt over hvem de 6 var (over tid). Finnes det noe sted ?

Det tror jeg ikke. Jeg har heller ikke funnet en tilsvarende liste for Christiania og "kladder på si'" en liste fra 1730 (da de "12" oppstod i byen, en slags fortsettelse av "taxereborgerne" fra 1600-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenkte meg det.

I Bragernes var det mange velstående kjøpmenn og skulle jeg lete så ville jeg se blandt Hofgaard, Holter, Omsted, Smith, Schwencke og kanskje Lemmich, Kiøsterud og Kirkgaard og ikke forglemme Cappelen.

Jeg har imidlertid fått svar på mitt spørsmål om hva de 6 mænd var. Samtidig trekker jeg den slutning at nevnte Caspar Nilsen Holm må ha vært en anerkjent (og velstående) person i Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til innlegg 6,

det er nok ikke utenkelig at du vil finne en oversikt over De Eligerede Mænd på Bragernes i ett av Odd W. Thorsons bind om Drammen ("en østlandsbys historie og utvikling", tror jeg den fulle tittelen er). Og tar jeg ikke feil, vil du nok også finne mye om Caspar Holm. I korthet kan jeg sitere litt fra Drammen Byleksikon (Per Otto Borgen) under "Eligerte menn": ..... fikk Bragernes i 1770 regler for de eligerte menns virksomhet, og disse ble da valgt: kjøpmennene Caspar Holm, Lars Israelsen, Michael von Cappelen, Bernt Heyde, Niels Løchstør og Peter Helt" (Strømsø/Tangen fikk ordningen seinere).

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent, Astrid. Tusen takk.

Dette forklarer mye for meg. Jeg trodde de eligerte menn ble opprettet tidlig på 1700-tallet, men altså ikke før 1770 i Bragernes. Da er det også klart at flere av de jeg nevnte var i eldste laget.

Michael von Cappelen 1731-1804 var gift med Karen Suhr 1738-1795 og Lars Israelsen 1725-1801 var gift med Alette Krefting Thorne 1734-1802. (Karen Suhrs mor var Rebekka Sørensdatter Hofgaard og Alette Krefting Thornes mor halvsøsteren Magdalena Sørensdatter Hofgaard).

Jeg skal omgående forsøke å få tak i boken om "De Eligerede Mænd på Bragernes".

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider