Gå til innhold
Arkivverket

Søker foreldrene til John Aronsen Holm


camilla lunde
 Del

Recommended Posts

hei

Leter etter informasjon om mor og far til John A. Holm født 19.02.1922. døpt i stavanger.Rettelse 19.03.1922 skal det jo stå

Far august Aronsen Holm 1884 og Kristine Elise Nilsen 1880. August reg i folketelling i stav. fra 1918 til 1922 bok 23 var borte og i 1924 var han ikke reg. Kristine finner jeg ingen info om.

Har noen tips hvor jeg kan leite er ganske ny i sleksgransking..

 

på forhånd takk

 

Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Iver Mosvold

    10

  • Anne J. Engmo

    15

  • Torodd Kinn

    10

  • camilla lunde

    22

Tror du får lettere hjelp hvis du legger ei lenke til dåpen,....eller skriver hvilken dato du har funnet John døpt og i hvilken kirke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er denne John du mener,er han ifølge kirkeboka f. 19.03 1922 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1794&idx_id=1794&uid=ny&idx_side=-182 Faren August Aronsen Holm er enkemann og har yrke stenhugger,moren er pike Kristine Elise Nilsen.

 

 

Ja det er rett person...har selv funnet denne siden men kommer ikke lenger. Prøver å finne han på barnehjemmet men så langt har de ikke funnet han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at han er født på " spedbarnhjemmet paa Strømvik", men vet du hvilket barnehjem han eventuelt vokste opp på ?

 

Klarer ikke umiddelbart å finne noen av foreldrene i 1910-tellinga,men siden det er "opp kl. seks og på jobb" i morra,må iallefall jeg avslutte nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at han er født på " spedbarnhjemmet paa Strømvik", men vet du hvilket barnehjem han eventuelt vokste opp på ?

 

Klarer ikke umiddelbart å finne noen av foreldrene i 1910-tellinga,men siden det er "opp kl. seks og på jobb" i morra,må iallefall jeg avslutte nå :)

 

 

tusen takk for hjelp.. jeg har ikke greid å tyde at det sto spedbarnehjemm.. men det kan stemme det, er det derfor han ikke står oppgitt i fødsels rregisteret i stavanger?

 

vi har altid trudd at han bodde på weisenhuset men der er han ikke registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å lete litt etter faren til John,August Aronsen Holm,det nærmeste jeg kom var denne svensken som flyttet til Norge i 1906/1907 men han er f. i 1875 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=If01001812&gardpostnr=6370&personpostnr=6370&merk=6370#ovre

Synes 1875 avviker litt vel mye fra 1884 !

 

Men så fant jeg vielsen i Sarpsborg 8. mars 1900,og da viser det seg at hans far faktisk heter Aron Holm (vielse nr. 5) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=426&idx_id=426&uid=ny&idx_side=-5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å lete litt etter faren til John,August Aronsen Holm,det nærmeste jeg kom var denne svensken som flyttet til Norge i 1906/1907 men han er f. i 1875 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=If01001812&gardpostnr=6370&personpostnr=6370&merk=6370#ovre

Synes 1875 avviker litt vel mye fra 1884 !

 

Men så fant jeg vielsen i Sarpsborg 8. mars 1900,og da viser det seg at hans far faktisk heter Aron Holm (vielse nr. 5) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=426&idx_id=426&uid=ny&idx_side=-5

 

Mener du at John Aronsen Holm sin far er han aron holm?

Syns det var vanskelig å tyde hva som står i den vielses .. er ikke vant me å lese slik skrive måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke John`s far,men August Aronsen`s far ! Men egentlig er det et skudd i blinde.

Vielsen i Sarpsborg 8/3 1900 : Anders August Holm, brugsarbeider fra Steneby i Elfsborg (Sverige) f.1875 konfirmert i Lagarby Far fabrikkarb. Aron Holm Lagarby viet til Hulda Andersdatter tjenestejente Sarpsborg f.Ertenmark Elfsborg 1882 konfirmert Ertenmark Far jordbruger Anders Sletten Ertenmark.

 

Her er familien i 1910 http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036334003661/

 

Det er den eneste jeg har funnet hittil med navnet (Anders) August Aronsen Holm,men det gjenstår å finne ut om han ble enkemann før 1921/1922 og om han flyttet til Stavanger. Det som gjør det litt verre er at det ser ut som de ikke tilhørte noe kirkesamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke John`s far,men August Aronsen`s far ! Men egentlig er det et skudd i blinde.

Vielsen i Sarpsborg 8/3 1900 : Anders August Holm, brugsarbeider fra Steneby i Elfsborg (Sverige) f.1875 konfirmert i Lagarby Far fabrikkarb. Aron Holm Lagarby viet til Hulda Andersdatter tjenestejente Sarpsborg f.Ertenmark Elfsborg 1882 konfirmert Ertenmark Far jordbruger Anders Sletten Ertenmark.

 

Her er familien i 1910 http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036334003661/

 

Det er den eneste jeg har funnet hittil med navnet (Anders) August Aronsen Holm,men det gjenstår å finne ut om han ble enkemann før 1921/1922 og om han flyttet til Stavanger. Det som gjør det litt verre er at det ser ut som de ikke tilhørte noe kirkesamfunn.

 

 

August Holm fant jeg i folketellingene i stavanger fra 1918 til 1922 bok nr 23 hadde ikke by arkivet og i 1924 var han ikke registrert.Har adressen han står oppgitt på.

Kristine Elise Nilsen finner jeg ikke under noen folketellinger men hun må jo ha våre i stavanger for å føde barnet.Venter på svar fra stavanger byarkiv ang barnehjemmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ene fadderen til John A Holm trur jeg kan være søsteren til Kristne Elise Nilsen.

Ellen Magrethe Medby hun er født Nilsen f. 1882 d. 6.3.1975 begravet i stavanger. Jeg har ikke greid å finne noe dåps/fødsel register på henne da jeg er usikker på hvor hun kommer fra, men har hørt at hun kansje kommer fra sogn og fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine Elise Nilsen bodde i Andabakken 6 da John ble døpt.Fant denne Kristine Nilsen med samme adresse i kirkeboka for døde i Stavanger Domkirkesogn, her står det f. 22.10 1880 Kinn så da stemmer det med det du har hørt om Sogn & Fjordane.

Se nr. 2 blant kvinner døde i 1927 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1796&idx_id=1796&uid=ny&idx_side=-100

ugift hermetikkfabrikkarbeider Kristine Nilsen (understøttet av forsorgsvesenet i 4 år) f. 22.10 1880 Kinn( døde på Kron.sykehus),bosted Andab 6 . Dødsårsaken klarer jeg ikke å tyde desverre.

 

Klarte å tyde det første til "cancermammae", fant på nettet at det betyr brystkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg dem omsider i 1910,det viser seg at Ellen (fadder til John) og Kristine er tvillingsøstre,men årstallet er 1879 og ikke 1880 som det står senere i kirkebøkene http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036634003363/

 

 

Tusen hjertelig takk for hjelp... Denne informasjonen hadde aldri jeg greid å finne...men det ser ut som at dette kan stemme. Eneste er at Ellen døde i 1975 og i dødsanonsen hennes sto det at hun ble 93 år, men det kan jo stemme fordet.

Greier du å tyde hvor Kristine er begravet ser det står kapell men resten greier jeg ikke tyde.

 

Men lurte på en ting det sto i folketellingen bostatus mt og familie stilling el hva betyr disse forkortelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. MT betyr midlertidig tilstedeværelse og FL betyr losjerende, hørende til familien (ikke nødvendigvis slektning).

Du finner forklaringer på alle disse rare forkortelsene iallefall hvis du slår opp på folketellinga 1900 under "Les mer" på h. side ,der pleier jeg å gå inn å sjekke når jeg er usikker ;)

Er det på gravminner i Norge du har funnet Ellen ? Hvordan har du funnet etternavnet Medby ?

 

Ok,nå ser jeg at du har funnet dødsannonsen,jeg som leste for fort (som vanlig) <_<

 

Det kan jo også være feil at det står 22.10 1879 som f. dato på dem begge i 1910-tellinga,det er funnet mange feil når det gjelder datoer og årstall på den tellinga .

 

Tror det står Ekanes kapell ,mulig det menes Eiganes/Egenes kapell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. MT betyr midlertidig tilstedeværelse og FL betyr losjerende, hørende til familien (ikke nødvendigvis slektning).

Du finner forklaringer på alle disse rare forkortelsene iallefall hvis du slår opp på folketellinga 1900 under "Les mer" på h. side ,der pleier jeg å gå inn å sjekke når jeg er usikker ;)

Er det på gravminner i Norge du har funnet Ellen ? Hvordan har du funnet etternavnet Medby ?

 

Ok,nå ser jeg at du har funnet dødsannonsen,jeg som leste for fort (som vanlig) <_<

 

Det kan jo også være feil at det står 22.10 1879 som f. dato på dem begge i 1910-tellinga,det er funnet mange feil når det gjelder datoer og årstall på den tellinga .

 

Ellen sin dødsanonse har min mor funnet blant papirer etter mormor og morfar. Har ikke funnet ellen på gravminner men der har jeg funnet en August holm aronsen men han var født i 1885 og begravet i fredrikstad.. veit ikke om dette kan ver han.

Ellen er begravet i stavanger

 

Ok så det kan ver de bare er søstre og ikke tvilling søstre. Vi har reknet ut at hun er født i 1882.

 

Takk igjen for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kristiane Elia" f. 6. november 1879.

 

"Ellen Andrea" f. 4. mars 1882.

 

Foreldra var Nils Elias Larsson og Brite Kristiansdotter, som var husmannsfolk i Sunnarvika (Sundhordvig). Det er ved Eikefjorden i noverande Flora kommune, Kinn prestegjeld.

 

Nils og Brite gifta seg 9. juli 1867.

 

Brite var enkje i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brite var tenestejente på Vasset i 1865.

 

Nils Elias døypti Kinn i 1838 (sjå ekstrainnføring heilt til høgre!), f. 18. august 1838 i Sunnarvika.

 

Foreldre: Lars Berentsson og Agnete Andersdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Bersveinsdtr. i 1865 skal vere fødd i Gloppen, men "vår" var fødd i Heggdalen i Innvik i 1801, av foreldre Bersvein Jensson og Ingeborg Andersdotter (lengst til høgre).

 

Det kan jo godt tenkjast at vi har rett Anne i 1865 likevel. Opplysningar om fødestad er ofte upresise, særleg for eldre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj dette var mye informasjon på en gang :) må vist lese nøye gjennom. I en gammel fødselsbok til johns avdøde datter sto det navn til Kristine Elise Nilsen mor og far men om disse stemmer veit eg ikke.

Der sto det far Nils Nilsen Mor brita... men ikke noe mer info enn det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.