Gå til innhold
Arkivverket

Hva er forbindelsen mellom de Seue-familien og Nielsen-familien i Kristiansand ?

Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

I en annen debatt sitter vi igjen med et problem, som jeg håper vi kan løse ved et mer konkret spørsmål: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/174686-hei-kristiania-eksperter-hvem-var-foreldrene-til-fridtjof/page__st__20__gopid__1490886

Problemet er at flere av barna til ekteparet Fredrik August Nielsen og Nancy Fredriksen i Kristiansand benyttet mellomnavnet de Seue, uten at det synes å være noen slektsmessig forbindelse mellom disse familiene. Kan noen hjelpe med informasjon som kan belyse en eventuell tilknytning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at de Seue navnet også ble brukt i den foregående generasjonen. 13/4-1857 ble Louise de Seue Nielsen døpt i Fredrikstad kirke, som det førstefødte barnet til Jess Theodor Nielsen og Johanne Petra Christiane Buschmann. Se nr. 23: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6216&idx_id=6216&uid=ny&idx_side=-6

Jeg finner ingen tilknytning til de Seue på Buschmann-siden, men kan det være noe på Nielsen-siden ? Theodor skal ha blitt født i Kristiania i 1829, men jeg er usikker på hans forfedre.

PS: Louise er søster til den tidigere nevnte Fredrik August Nielsen f. 1859 i Kristiansand, som videreførte de Seue navnet til sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Grete. Jeg har lett meg blind på denne karen, og hadde nesten gitt opp det hele. Jeg ser Lieutenant de Seue er blant fadderene, men dessverre uten fornavn. Kan du tyde yrket til Frederik Christian ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er vielsen registrert på Rikshospitalet, samme dag som datteren ble døpt. Marie var da enke etter Endre Hansen som hun giftet seg med i 1819. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=683&idx_id=683&uid=ny&idx_side=-153

Men ingen de Seue blant faddere den gangen. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=683&idx_id=683&uid=ny&idx_side=-51

Her er første vielsen: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.2/MYSP-H78/p1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Grete. Jeg har lett meg blind på denne karen, og hadde nesten gitt opp det hele. Jeg ser Lieutenant de Seue er blant fadderene, men dessverre uten fornavn. Kan du tyde yrket til Frederik Christian ?

Jeg er neimen ikke sikker på hva det står foran Frederik Christians navn.

Maria Elisbeth Bay ble døpt 9. sept. 1800 i Oslo Domkirke. Foreldre: Ole Peter Bay og Jacobi Elisabeth Broemand. Her er de i FT 1801.

Og her er vielsen i 1799 mellom Ole Peter Bay og Jomfrue Jacobi Elisabeth Bromann:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Forlovererklæringer nr. 10 (1789-1807), Ekteviede 1799, side 422-423.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Grete. Ellers så er kanskje dette et alternativ, med løytnant Hansen, 10. August: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8256&idx_id=8256&uid=ny&idx_side=-37

PS: Må trå varsomt og se nøye her. Der må være en forbindelse til de Seue et eller annet sted, og da er kanskje ikke høker Bay rett mann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Grete. Ellers så er kanskje dette et alternativ, med løytnant Hansen, 10. August: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8256&idx_id=8256&uid=ny&idx_side=-37

PS: Må trå varsomt og se nøye her. Der må være en forbindelse til de Seue et eller annet sted, og da er kanskje ikke høker Bay rett mann..

Nei, det tror jeg er et blindspor. Det står jo at Marie Elisabeth er født Bay. At hun kalles Hansen ved ekteskapsinngåelsen med Frederik Christian Nielsen - er nok fordi hun var enke etter Endre Hansen.

Jeg tror nok hun er datter av Ole Peter Bay og Jacobi Elisabeth Bromann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge disse sidene her, hadde også Ole Peter Bay og Jacobi Elisabeth Bromann datteren Maren Dorothea Bay (1802-1888), som var gift med Jørgen Christian Schanke (1795 - 1869). De døpte 8 barn i Christiania.

En fullmektig Schanke var fadder når Emilie Lovise Frederike ble døpt i 1826, kanskje dette er Jørgen Christian Schanke?

Jacobi Elisabeth ble døpt i Oslo Domkirke 27. mars 1781. Foreldre: Jens Arnesen Broman og Maren Ancher Calsen.

Ole Peter ble døpt i Oslo Domkirke 26. mars 1773. Foreldre: Ole Olsen Bay og Dorte Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge disse sidene her, hadde også Ole Peter Bay og Jacobi Elisabeth Bromann datteren Maren Dorothea Bay (1802-1888), som var gift med Jørgen Christian Schanke (1795 - 1869). De døpte 8 barn i Christiania.

En fullmektig Schanke var fadder når Emilie Lovise Frederike ble døpt i 1826, kanskje dette er Jørgen Christian Schanke?

Maren Dorothea Bay og fullmektig Jørgen Christian Schanke døper sønnen, Albert Andreas i 1823, og her er Fru Hansen født Bay fadder - så da har vi de rette folka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett, Grete - men når og hvor skal de Seue dukke opp i dette bildet ? Man kan da ikke bruke dette navnet i familien Nielsen i flere generasjoner etter uten at det finnes en slektstilknytning et sted.

PS: Takk for skuespillertipset, Eline :-)

PPS: Erik Berntsen har jo også de Seue med i sin base, men uten at det har hjulpet i denne saken. Ellers har Leif Salicath gjort en bra gjennomgang av de Seue-slekten i en tidligere debatt som jeg har lagt en lenke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide å klarifisere problemstillingen i denne saken. Den 21/9-1826 føder høkerdatteren Maria Elisbeth Bay en pike på kvinneklinikken på Rikshospitalet i Kristiania. Piken døpes til Emilie Lovise Frederikke Nielsen 6/10-1826 på Rikshospitalet, og samme dag registreres vielsen til Maria Elisabeth med skuespiller Frederik Christian Nielsen på Rikshospitalet. Den 10/3-1830 er Maria igjen på kvinneklinikken, og føder en sønn som blir døpt 22/3-1830 til Jess Theodor Nielsen. Blant Jess faddere er løytnant de Seue, uten at det er kjent at hverken Frederik eller Maria har noen familietilknytning til de Seue familien. I 1855 gifter Jess seg med Johanne Petra Christiane Buschmann, som heller ikke har noen familietilknytning til de Seue familien, men deres førstefødte barn, datteren Louise, døpes til Louise de Seue Nielsen i Fredrikstad 13/4-1857. Louise får senere en bror Frederik August Nielsen, som blir bosatt i Kristiansand og får 7 barn, hvorav flere benytter etternavnet de Seue Nielsen i mange sammenhenger. Hva er lenken til familien Nielsens bruk av dette gamle franske adelsnavnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet noe interessant.

Blant borgere i Christiania 1815 finner vi Frederik Christian Nielsen, konstdreier, som tok borgerskap 25. april 1815.

Samme mann er forlover for "Garnisonsauditeur paa Kongsvinger, Capitain" Peter Nicolai de Seue og Jomfru Anne Dorothea Borchsenius da de giftet seg i Akershus Slottsmenighet 30. juli 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok riktig, og da er Karen Louises far - Nicolai Christian de Seue (1740-1788), sønn av Peter de Seue (1694-1772) og Hellehus Werenskiold (1705-1771), og bror til Werner Nicolay de Seue.

Nicolai Christian de Seue var gift med Maren Christine Bukier.

Legger ved det som står i Ovenstad militærbiografier:

post-232-0-73104700-1321214172_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk hjelp, damer ! Tusen takk. Nå skal jeg få lagt dette inn, så får vi se hvordan det ser ut. Kommer tilbake med kommentar. Jeg har tidligere lagt merke til en dreier med rett navn i 1801-tellingen, men trodde kanskje han var for gammel. Frederik var altså trolig enkemann da han giftet seg med høkerdatteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge, jeg tror det er Frederik Christian Nielsen d.y. som er far til Jess Theodor. Det var derfor jeg ville finne konfirmasjonen, for å vise at han levde opp. Han ville være 21 år da han ble far, noe som jo er fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider