Gå til innhold
Arkivverket

Hva er forbindelsen mellom de Seue-familien og Nielsen-familien i Kristiansand ?

Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Det tror jeg vi kan være enige om, Grete - og da var han kanskje skuespiller i alle fall, om noen kan se på denne dåpen med et skarpere og bedre øye enn mitt.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=683&idx_id=683&uid=ny&idx_side=-104

Dere har bidratt til en flott historie for min oppdragsgiver. Tusen takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :rolleyes:

Jeg kan legge til at Karen Lovise de Seues mor; Maren Kristine Bukier var gift 1.g.m. Peter Nicolai Green (1733-1770).

I dette ekteskapet hadde hun datteren Petronelle Nicoline Green f. 21.januar 1771 Fredrikshald. Petronelle var gift med Zahlkasserer i Christiania Andreas Jørgensen Schaft, som opptrer som kausjonist når Karen Lovise de Seue gifter seg og fadder når de døper sønnen Fredrik 1805.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med på denne tråden mest pga de Seue-navnet, men liker også vanskelige problemer.

Skuespiller Fredrik Christian Nielsen/Nilsen døpt 19.jul.1805 gift 6.okt.1826 med Maria Elisabeth Olsdatter Bay døpt 9.sep.1800. Hennes foreldre var høker Ole Peter Bay 1773-1839 og Jacobi Elisabeth Bromann 1781-. De gift 9.aug.1799. Hun datter av Jens Arnt/Arnesen Bromann ca 1757- og Maren Ancher Carlsen. Han sønn av Ole Olsen Bay 1733-1801 og Dorothea Olsdatter Huus. Her ble min interesse vakt.

Jeg har ikke klart å identifisere hvem Dorothea er datter av, men har en mistanke om at hun er søster av høker Amund Olsen Huus 1748-1817.

Maren Ancher Carlsen er også ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input, Leif. Dorothea og Maren ligger imidlertid utenfor mitt arbeidsfelt i denne omgangen (med mindre der er en Huus-de Seue forbindelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input, Leif. Dorothea og Maren ligger imidlertid utenfor mitt arbeidsfelt i denne omgangen (med mindre der er en Huus-de Seue forbindelse).

Leter en lenge nok så er det virkelig en forbindelse:

Karen Louise de Seue 1779- er datter av prem.major Nicolai Christian de Seue 1740-1788 og Maren Christine Bukier 1749-1803.

Marens foreldre er krigsbokholder, justisråd Thomas Bukier 1702-1765 og Karen Sophie Paulsdatter Riis før1726-1765.

Karen Sophies foreldre er sogneprest i Ringsaker Povel Jacobsen Riis 1671-1726 og Maren Christoffersdatter Stockfleth 1676-1748.

Maren Christoffersdatter er datter av sogneprest Christoffer Stockfleth 1639-1679.

sognepresten er sønn av rådmann i Christiania Jacob Stockfleth 1607-1652

Jacob var også far til rådmann i Christiania Eggert Stockfleth -1698

Eggert var gift med Anniken Huus 1660-1714. Hun ble gift etter hans død med brigarder Niclas Sibbern og er stammor til Sibbernslekten.

Imidlertid har jeg ikke bevis for at Ole Huus og Anniken Huus er i familie.

Se også Store norske Leksikon lenke (samt Delgobes samlinger på Digitalarkivet når det gjelder Huus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.