Gå til innhold
Arkivverket

Hva er forbindelsen mellom de Seue-familien og Nielsen-familien i Kristiansand ?


Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Det tror jeg vi kan være enige om, Grete - og da var han kanskje skuespiller i alle fall, om noen kan se på denne dåpen med et skarpere og bedre øye enn mitt.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=683&idx_id=683&uid=ny&idx_side=-104

Dere har bidratt til en flott historie for min oppdragsgiver. Tusen takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :rolleyes:

 

Jeg kan legge til at Karen Lovise de Seues mor; Maren Kristine Bukier var gift 1.g.m. Peter Nicolai Green (1733-1770).

 

I dette ekteskapet hadde hun datteren Petronelle Nicoline Green f. 21.januar 1771 Fredrikshald. Petronelle var gift med Zahlkasserer i Christiania Andreas Jørgensen Schaft, som opptrer som kausjonist når Karen Lovise de Seue gifter seg og fadder når de døper sønnen Fredrik 1805.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med på denne tråden mest pga de Seue-navnet, men liker også vanskelige problemer.

 

Skuespiller Fredrik Christian Nielsen/Nilsen døpt 19.jul.1805 gift 6.okt.1826 med Maria Elisabeth Olsdatter Bay døpt 9.sep.1800. Hennes foreldre var høker Ole Peter Bay 1773-1839 og Jacobi Elisabeth Bromann 1781-. De gift 9.aug.1799. Hun datter av Jens Arnt/Arnesen Bromann ca 1757- og Maren Ancher Carlsen. Han sønn av Ole Olsen Bay 1733-1801 og Dorothea Olsdatter Huus. Her ble min interesse vakt.

 

Jeg har ikke klart å identifisere hvem Dorothea er datter av, men har en mistanke om at hun er søster av høker Amund Olsen Huus 1748-1817.

 

Maren Ancher Carlsen er også ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input, Leif. Dorothea og Maren ligger imidlertid utenfor mitt arbeidsfelt i denne omgangen (med mindre der er en Huus-de Seue forbindelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input, Leif. Dorothea og Maren ligger imidlertid utenfor mitt arbeidsfelt i denne omgangen (med mindre der er en Huus-de Seue forbindelse).

Leter en lenge nok så er det virkelig en forbindelse:

 

Karen Louise de Seue 1779- er datter av prem.major Nicolai Christian de Seue 1740-1788 og Maren Christine Bukier 1749-1803.

Marens foreldre er krigsbokholder, justisråd Thomas Bukier 1702-1765 og Karen Sophie Paulsdatter Riis før1726-1765.

Karen Sophies foreldre er sogneprest i Ringsaker Povel Jacobsen Riis 1671-1726 og Maren Christoffersdatter Stockfleth 1676-1748.

Maren Christoffersdatter er datter av sogneprest Christoffer Stockfleth 1639-1679.

sognepresten er sønn av rådmann i Christiania Jacob Stockfleth 1607-1652

Jacob var også far til rådmann i Christiania Eggert Stockfleth -1698

Eggert var gift med Anniken Huus 1660-1714. Hun ble gift etter hans død med brigarder Niclas Sibbern og er stammor til Sibbernslekten.

 

Imidlertid har jeg ikke bevis for at Ole Huus og Anniken Huus er i familie.

 

Se også Store norske Leksikon lenke (samt Delgobes samlinger på Digitalarkivet når det gjelder Huus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.