Gå til innhold
Arkivverket

reise til Amerika


Helge Warberg
 Del

Recommended Posts

Jeg finner ikke frem i emigrant og skipsprotokoller.

 

En mann med navn: Andreas Olsen 31 år fra Berg i Østfold, yrke sømand. Reiser fra Kristiania den 29, mars 1889 med destinasjon Victoria. Cal. ??

Rederiet(skipet) heter Rollo)

Hvor ankommer han ? Dette er vel neppe USA det må vel være Canada ?

Men jeg ønsker også å vite når han kommer tilbake. Jeg vil tro 1891 ?

Kan noen hjelpe meg ?

 

Hilsen

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten går kanskje til New York, for to andre passasjerer med samme båt skal dit:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=79017&merk=79017#ovre

 

Andreas Olsen reiser sammen med tre andre jevnaldrende fra Berg i Østfold med samme bestemmelsessted: Victoria, Cal.

Kanskje de skal videre på en annen måte til California? Der skal det visstnok være en innsjø med navnet Victoria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

From Ancestry.com

 

Name: Andreas Olsen

Gender: Male

Age: 31

Estimated Birth Year: abt 1858

Date of Arrival: 14 Apr 1889

Vessel: Sarnia

Search Ship Database: View the 'Sarnia' in the 'Passenger Ships and Images' database

Port of Arrival: Halifax, Nova Scotia and Portland, Maine

Port of Departure: Liverpool, England

 

Other passengers are Ch. Backeger 37 and G. Bigen 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Other passengers are Ch. Backeger 37 and G. Bigen 29.

Disse to andre passasjerene er opplagt Kristian Berkager fra "Sæm" (Sem i Vestfold?) og Gunnar Bigum fra Berg (samme hjemsted som Andreas Olsen).

Begge disse navnene er hentet fra lenken i innlegg 2. Kanskje Berkager er det samme som Barkåker i dag, og at "Bigum" egentlig skal være Vigum? Vigum er en gård i Berg.

 

Her har jeg for øvrig en Andreas Olsen fra FT 1910: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036342000475/

 

Kan dette være "din" mann, Helge? Det stemmer i alle fall både med alder og fødested.

Her er han i tilfelle som enkemann i 1910 med fire hjemmeboende sønner. Men dette gir jo foreløpig ikke noe svar på når han kom tilbake fra Amerika ...

Her er imidlertid sønn nummer to født ti måneder etter utreisen til Amerika, og det passer dårlig hvis Andreas reiste ut uten å ta kona med.

Andreas står oppført som gift ved utreisen, men kona står ikke på passasjerlista. Hun kan imidlertid ha kommet etter litt senere, og da kan det "passe" likevel.

Men da må hjemreisen antakelig ha skjedd samme år som utreisen, siden sønn nummer to ble født hjemme i Norge i januar 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to andre passasjerene er opplagt Kristian Berkager fra "Sæm" (Sem i Vestfold?) og Gunnar Bigum fra Berg (samme hjemsted som Andreas Olsen).

Begge disse navnene er hentet fra lenken i innlegg 2. Kanskje Berkager er det samme som Barkåker i dag, og at "Bigum" egentlig skal være Vigum? Vigum er en gård i Berg.

 

Her har jeg for øvrig en Andreas Olsen fra FT 1910: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036342000475/

 

Kan dette være "din" mann, Helge? Det stemmer i alle fall både med alder og fødested.

Her er han i tilfelle som enkemann i 1910 med fire hjemmeboende sønner. Men dette gir jo foreløpig ikke noe svar på når han kom tilbake fra Amerika ...

Her er imidlertid sønn nummer to født ti måneder etter utreisen til Amerika, og det passer dårlig hvis Andreas reiste ut uten å ta kona med.

Andreas står oppført som gift ved utreisen, men kona står ikke på passasjerlista. Hun kan imidlertid ha kommet etter litt senere, og da kan det "passe" likevel.

Men da må hjemreisen antakelig ha skjedd samme år som utreisen, siden sønn nummer to ble født hjemme i Norge i januar 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle

 

Takk for svar angående min olderfar Andreas. Familiehistorien sier at han reiste til Amerika for å fiske laks. Nå vet jeg at han kom til Nova Scotia i april 1889. Da lurer jeg på når og hvordan han kom tilbake. Han må være tilbake til 1891, da kjøper han nemlig den gamle kommandantboligen på Sponviken fort fra 1690, river denne og bygger av tømmeret det huset jeg bor i dag. Dette står på en tomt på 4,5 mål som oldefar kjøpte i 1879 for sine matros penger( 52 kr måneden). Denne tomten arvet jeg i tillegg til huset. Uheldigvis druknet Andreas en stormfull høst dag i 1899 da han kullseilte på Singlefjorden. De fant han aldri igjen.

 

Takk til alle sammen

 

Hilsen

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe særlig med kilder for de som reiste tilbake. Noen ble registrert ved ankomst i UK, men det er vanskelig å finne. FT1910 inneholder info om hjemvente, men det hjelper jo ikke med denne karen.

 

 

Og 1890 census er for det allermeste ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.