Gå til innhold
Arkivverket

Karen Jørgine Christiansdr. Lærum


Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Det gjelder min tippolderfars datter Karen Jørgine Christiansdtr. Lærum. Tror det er henne jeg fant som tjenestejente hos Peder Wiel.

Da hadde hun kuttet ut Lærumnavnet, og kalte seg bare Christiansdtr.

 

Hun bodde i Drammen, på Strømsø under folketellingen i 1865.

 

Hun døde av Lungetæring, dødsfallet ble anmeldt av hennes arbeidsgiver Lods Peder Wiel, Banegangen, Drammen. Han hadde tydeligvis oppgitt at hun var født i 1851 i Sande, mens hun var født den 12.05 1845.

 

Men nå har jeg glemt hvor jeg fant dette :-( Men at jeg har funnet det beviser at overstående har jeg lagt inn i Lærum slektsmappa mi.

 

Jeg husker jeg søkte overalt etter henne den gangen, men fant bare henne her som kunne passe, da det jo sto at hun var født i Sande.

 

Noen her som kan hjelpe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det være denne, nr. 27 ?

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sande, Ministerialbok nr. 4 (1847-1864), Fødte og døpte kvinner 1851, side 81.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1265&idx_id=1265&uid=ny&idx_side=-82

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051018030833.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mulig, men "min" Karen Jørgine ble f. den 12 mai 1845, så nå begynner jeg å lure om d virkelig var henne jeg vant som tjenestejente hos Peder Wiel i Banegangen den gangen, for hun var også f. i 1851 som henne du har lagt inn link til her.

Har alle f. data om Karen Jørgine for lengst, når og hvor hun ble f. og døpt. Men jeg vet jo fra tidligere at d er ikke altid fødseldato stemmer da :-)

Men har søkt flere steder om hun kunne være død etter at hun ble konfirmer også, med lite hell :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Karen Jørgine som Karin har lenket til dåpen ble gift 22-2-1872 i Strømm i Vestfold med Peder Wiil

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5938&idx_id=5938&uid=ny&idx_side=-7

 

 

Neppe, for "min" Karen var f. i 1845, og denne var bare 20 år da de giftet seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel "din" Karen Jørgine som ble gift 7-2-1869 i Skoger

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1136&idx_id=1136&uid=ny&idx_side=-185

 

 

Tror nok heller d ja, for denne Karen Jørgine var f. i 1846, eller 23 år som d sto, og henne jeg leter etter var f. i 1845, veldig nære vil jeg si! Så takk skal du ha, da får jeg prøve å følge dette ekteskapet videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk skal du ha! Skal se om jeg finner ut at de har fått flere barn, for både hans og hennes navn stemmer godt her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Skal se om jeg finner ut at de har fått flere barn, for både hans og hennes navn stemmer godt her :-)

 

 

Og det fant jeg ikke! Har forsøkt i manntallet for 1900, for å lete etter ekteparet, i manntallet for 1875 fantes d ingenting for Drammen. Forsøkte i fødte i Drammens området, d også uten hell :-( Nå gjenstår d bare å lete etter hvor de døde ett eller annet sted da........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.