Gå til innhold
Arkivverket

Social Security Number - erfaringer med ssslookup123.com


Ove Haugrud
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har erfaring med å skaffe fram alle mulige opplysninger ("full record") når du har SSN-nummeret til en slektning som har bodd i USA ?

Jeg har sendt formell henvendelse til det offisielle SSN-kontoret for å få ut all tilgjengelig informasjon om min fars onkel Georg(e) Hjalmar Konrad Hansen, som døde i Seattle, King, Washington i januar 1972 - men jeg har hørt at slike henvendelser kan ta veldig lang tid.

På nettet har jeg derimot funnet flere sider som tilbyr utlevering av samme data (mot betaling, trolig høyere betaling enn via det offisielle kontoret)- et av disse webstedene er www.ssnlookup123.com, men jeg er noe skeptisk til å bestille (må oppgi kreditkortnummer) ettersom det er svært sparsommelig med opplysninger om hvem som står bak nettsiden etc. Er det noen "der ute" som har erfaring med denne siden, eller har benyttet andre metoder for å skaffe opplysninger for en person i USA når SSN-nummeret er kjent ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen har erfaring med å skaffe fram alle mulige opplysninger ("full record") når du har SSN-nummeret til en slektning som har bodd i USA ?

Jeg har sendt formell henvendelse til det offisielle SSN-kontoret for å få ut all tilgjengelig informasjon om min fars onkel Georg(e) Hjalmar Konrad Hansen, som døde i Seattle, King, Washington i januar 1972 - men jeg har hørt at slike henvendelser kan ta veldig lang tid.

På nettet har jeg derimot funnet flere sider som tilbyr utlevering av samme data (mot betaling, trolig høyere betaling enn via det offisielle kontoret)- et av disse webstedene er www.ssnlookup123.com, men jeg er noe skeptisk til å bestille (må oppgi kreditkortnummer) ettersom det er svært sparsommelig med opplysninger om hvem som står bak nettsiden etc. Er det noen "der ute" som har erfaring med denne siden, eller har benyttet andre metoder for å skaffe opplysninger for en person i USA når SSN-nummeret er kjent ?

 

 

Tror dessverre ikke det er mye å hente på slike sider. Skeptisk!

 

 

Men for de som døde i staten Washington, kan du spørre gratis etter obituary: http://www.sos.wa.go...y/ask_form.aspx (husk å les http://www.sos.wa.go...Obituaries.aspx først)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er usikker på kor mykje opplysningar du vil få på denne måten. Sjølv har eg funne utruleg mange slektningar og andre ettersøkte på www.findagrave.com/ og www.obitfinder.com - gratis, og der er mange fleire gratis-stader du kan søkje på og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange nettsteder som tilbyr slike tjenester og som i tillegg tilbyr "background checks" og jeg har lest mange artikler som karakteriserer mange slike websider som "notoriously inaccurate". Så jeg vil nok være forsiktig med og bruke slike tjenester - ikke bare fordi man ikke vet i hvilken grad firmaet bak websiden er seriøst - men også fordi man i mange tilfeller ikke kan stole på informasjonen man betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gratis sider er noe annet. Det beste er selvsagt og oppsøke insitusjonen som er ansvarlig for informasjonen (i dette tilfellet SSA); men det finnes, som Aase påpeker, mange gratis-steder som kan hjelpe langt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for god hjelp, og gode forslag til løsninger. Det ante meg nok at sjansen for å få noe fornuftig ut av f.eks. www.ssnlookup.com var ganske liten.

Nå har jeg også prøvd gratis-sidene findagrave og obitfinder, men også der havner jeg veldig fort ut på andre sider som krever betalt medlemskap eller betaling på annet vis, før jeg får lov til å se den informasjonen jeg trenger for å fastslå om jeg har funnet riktig person.

Jeg har også vært inne på "digitalarkivet" for Washington, der var det mye interessant, men jeg fant dessverre ikke noe om om "min" George Hansen.

Jeg har også sendt en forespørsel via "Ask a librarian", og fått bekreftelse på at forespørselen er mottatt, men at jeg må regne med å vente opp mot 6 uker på å få svar. Så da får jeg smøre meg med tålmodighet, og håpe at enten denne eller min tidligere forespørsel til det offisielle SSN-kontoret i USA gir resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Av den ovennevnte "Washington Death Index, 1940-1996", som blant annet er å finne hos www.ancestry.com, finner vi altså at George H. Hansen døde den 1 januar 1972 i Seattle og hadde dødssertifikatnummer 000451. Noen dødsannonse har jeg ikke klart å finne i "The Seattle Daily Times", men han er å finne i listene over alle dødsfall, som også gjengis i avisen. Her får vi bekreftet dødsdatoen, får vite alderen, samt hvilken adresse han hadde da han døde - noe som kanskje kan være av interesse?

 

Vennlig hilsen fra

Marius

19720107 The Seattle Daily Times Friday p D7.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.