Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av henne i USA?

Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Anne Kathrine (Catharina) Olsdatter (Slaabakken) var født i Tolga i 1841 av foreldrene Ole Pedersen (Eide) og Berit Hansdatter Korssjøen fra Røros. Hun var oppkalt etter sin mormor på Røros.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga i Tolga, Klokkerbok nr. 1 (1814-1877), Fødte og døpte 1841, side 94-95.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9221&idx_id=9221&uid=ny&idx_side=-49

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603420685.jpg

Hun var født på gården Slaabakken i Tolga hvor hennes foreldre bodde som inderster.

Hennes konfirmasjon

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 6 (1852-1876), Konfirmerte 1857, side 143.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8907&idx_id=8907&uid=ny&idx_side=-147

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070129640148.jpg

I 1858 emigrer hun, hennes foreldre og hennes to brødre Hans 1829 og Ole 1844 til USA. Familien heter da Støen til etternavn. I USA bruker faren Peterson som etternavn og hennes bror Helge bruker Olson, likeså hennes bror Ole som døde i borgerkrigen.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 6 (1852-1876), Inn- og utflyttede 1858, side 338.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8907&idx_id=8907&uid=ny&idx_side=-327

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070129640329.jpg

Jeg har på nettet funnet en beretning av hennes bror, Helge 1835, hvor han forteller om da han kom til stedet hvor han bosatte seg - Spirit Lake, Iowa - sammen med sine foreldre og broren Ole i 1860. De kommer da fra Wisconsin. Han forteller ingenting om sin søster Anne Katrine.

Jeg trenger hjelp til å finne familiens imigrasjon til Amerika (for å finne ut hvilken navn hun tok i bruk der), og hvor det ble av henne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ett familjeträd i Ancestry finns hon, men inga fler uppgifter. Fadern ska ha dött i Jackson County

barnen:

Anders Olson Eide Slaabakken

Anna Catharine Olesdtr. Slaabakken

Hans Olson Eide Slaabakken

Ole Olson Eide Slaabakken

Peder Olson Eide Slaabakken

Olava Oledatter Eide Slaabakken

1824 –

Helge Olson Slaabakken

1837 –

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt satt ut, for ....

Dette er min familie. Anne Katrines foreldre døde i Spirit Lake i Iowa og ble gravlagt på Union State Line kirkegård sammen med sønnen Helge og hans familie. Spirit Lake ligger like nedenfor Jackson i Minnesota. Disse stedene ligger på hver sin side av statsgrensa. Tror ikke det er så mange kilometer mellom disse stedene. I Jackson bodde Slaabakkfamilien(e). Anne Katrine var tremenning med Slaabakkguttene. Hennes far og Slaabakkguttenes mor, Kirsti, var søskenbarn.

Finnes det noen link til det slektstreet du har funnet? Olava 1824 er min oldemor, og var den eneste som førte slekten videre i Norge. Dessverre har det etablert seg noen misforståelser om hennes opprinnelige opphav. Derfor ble den amerikanske delen glemt. Derfor er det av stor betydning for meg hvem som har laget dette slektstreet, da det er noen der borte som sitter på kunnskaper om denne slekten som jeg veldig gjerne skulle hatt kjennskaper til.

Anne Katrines bror, Helge 1835 (1837), døde i Jackson.

Takknemlig for det du har funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har ofta ganska felaktiga uppfattningar. detta släktträd är mycket ofullkomligt. Man måste vara abonnent på Ancestry för att se det tyvärr, men det står inte så mycket mer. Ägaren har kodnamnet DelorisAnderson75, jag kan skicka ett meddelande med din mailadress om du vill.

Jackson ligger mycket nära Spirit Lake, de delar samma tidning i början av 1900-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er Deloris Andersons sitt slektstre. Jeg "kjenner" henne og vi har gitt hverandre mange opplysninger om Slaabakkfamilien og "min" familie. Kanskje dette er mine opplysninger. Ellers tusen takk for tilbudet om å opprette kontakt mellom oss. Det står 75 bak navnet hennes. Dette er kanskje et slektstre hun har startet på før jeg "traff" henne. Men jeg har aldri brukt Eide når jeg har skrevet om mine slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva er Berit Hansdatters opphav på Korssjøen? Jeg er selv etterkommer av Christen Hansen Korssjøen, f. 1810, og vil gjerne komme i kontakt dersom vi er av samme slekt.

mvh

Thomas Nilssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva er Berit Hansdatters opphav på Korssjøen? Jeg er selv etterkommer av Christen Hansen Korssjøen, f. 1810, og vil gjerne komme i kontakt dersom vi er av samme slekt.

mvh

Thomas Nilssen

o

Berits foreldre er Hans Pedersen Korssjøen f. 1743 og Anne Cathrine datter av Peder Larssen Haas og hustru Gisken Olsdatter Haas.

Berit hadde søsknene Pedere Hansen Korssjøen, Marit Hansdatter, Gunhild Hansdatter, Hans Hansen, Anders Hansen, Kirsti Hansen, Petronille Hansdatter.

Kan Christen være sønn av Hans Hansen?

Berit Hansdatter og Ole Pedersen Eide fikk sitt første barn, min oldemor, på Røros i 1824.

Hilsen Oddbjørg Brænd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Det er en stund siden jeg etterlyste hjelp til å "finne igjen" Anne Katrine Olsdatter Slaabakken. Vi greide den gang ikke å komme frem til noe resultat. Nå kan jeg sende ut en gledelig melding om at hun "er funnet". Dette takket være det arbeidet Lars E. Øyane har gjort med å digitalisere fødsels-/dåpsregistre i Fillmore County. Da jeg lette etter hennes bror barn, dukket hun plutselig opp på en side. Hun og broren Anders bodde da i Rushford, Fillmore, Minnesota. Dessverre "døde" hun noen få etterpå. Uten det arbeidet som Lars har gjort, hadde ikke denne historien fått en "lykkelig slutt".

Så tusen takk til dere alle som registrerer og digitalisere gammelt materiale. Det gjør søkejobben enklere for oss andre. Med det samme, sender jeg også en takk til dere alle som er meget behjelpelig med å finne løsninger på våre slektsspørsmål.

Oddbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider