Gå til innhold
Arkivverket

Namn på hjelpemiddel til slaktning - ?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

No skal snart julegrisen til pers rundt i landet. I den samanhengen har vi bruk for ein remedie å hengje han opp i - ein ca halvmeterlang stokk/fjøl-ende med to skar i som vi stikk gjennom hasane, med eit tau festa midt på. Og dette heiter - ja, det var det då - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No skal snart julegrisen til pers rundt i landet. I den samanhengen har vi bruk for ein remedie å hengje han opp i - ein ca halvmeterlang stokk/fjøl-ende med to skar i som vi stikk gjennom hasane, med eit tau festa midt på. Og dette heiter - ja, det var det då - ?

Hei !

En Talje er grei å ha til det så dyret da kan heises opp, av dem finnes det noen typer og størrelser og da etter hvilken størrelse og vekt det er på dyret som skal heises opp.

Du finner om det om du søker etter det på nettet.

Går da grisen og gruer seg til jul, eller hva ?

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikkje talja eg er ute etter, men tregjenstanden som griseskrotten heng i når han blir heist opp i talja. Gjenstanden ligg klar på låven, men kva heiter han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I metall så er det vel rett og slett et "slakteoppheng", men trestokken, har jo brukt slike i ny og ne i hele høst i forbindelse med en aktivitet, men har ikke noe spesielt navn på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakteskrev - sikkert eitt alternativ, men truleg ikkje det vi er ute etter. Min gamle slektning som leitar etter ordet protesterer i alle fall vilt, nei, det var IKKJE det vi sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakteskrev - sikkert eitt alternativ, men truleg ikkje det vi er ute etter. Min gamle slektning som leitar etter ordet protesterer i alle fall vilt, nei, det var IKKJE det vi sa.

Kanskje kort og godt ein kjøthengar? Kan vel assosierast med kleshengar.

Såg nokre pinner på nettet brukt til å henge kjøt i som og blei kalla kjøthengar, men dei var 50-60 cm lange. Alternativ navn var "Kjøttælar". Men dei var kanskje ikkje beregna på heile slakt.

Dagens alternativ i metall (kalla slaktekrok) såg eg på nettet til kr 990,- Veit ikkje om det var med moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal vere eit heilt anna ord, "kjøt" er ikkje med i det, seier ho. Og eg presiserer igjen, vi har alt vi treng, bortsett frå NAMNET på gjenstanden. Sjølvsagt heilt uvesentleg når det berre fungerer, men har du fyrst begynt å lure på kva det heitte går det ut over nattesøvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kort og godt ein kjøthengar? Kan vel assosierast med kleshengar.

Såg nokre pinner på nettet brukt til å henge kjøt i som og blei kalla kjøthengar, men dei var 50-60 cm lange. Alternativ navn var "Kjøttælar". Men dei var kanskje ikkje beregna på heile slakt.

Dagens alternativ i metall (kalla slaktekrok) såg eg på nettet til kr 990,- Veit ikkje om det var med moms.

990 kroner var dyrt!

Går fint å lage seg en slik med enkle midler!

Nei, det skal vere eit heilt anna ord, "kjøt" er ikkje med i det, seier ho. Og eg presiserer igjen, vi har alt vi treng, bortsett frå NAMNET på gjenstanden. Sjølvsagt heilt uvesentleg når det berre fungerer, men har du fyrst begynt å lure på kva det heitte går det ut over nattesøvnen.

Tror nok du har rett i at det er et eget navn på stokken, men det står like stille oppi hue hos flere :)

Ser det også kan kalles "slakteåk", men vet ikke om det heller er det vi bruker, men kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far nevnte Vål eller vol, men var ikke sikker. Selv vet jeg ikke, men jeg har noen eksemplarer av redskapen liggende også her, husker det i bruk.

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har alltid blitt fortalt at rumpedrag (i alle fall her hos oss) var ein imaginær ting som ungane vart sende av garde å hente i samband med slaktinga, slik at dei ikkje skulle vere til stades under avlivinga. Men det kan vere annleis andre stader i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Eg skal spørje vedkomande som leitar etter ordet, så får vi sjå kva resultat det gir!

Nå, har trådstarter funnet ut noe mer om dette slakte-hjelpemiddelet, altså hva den lokale betegnelsen består i? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre - alle gode forslag som har kome her er blitt presentert etter tur, men slektningen ristar energisk på hovudet; nei, det var IKKJE det, man kva VAR det....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud, For distriktet her er du ikke på vidvanke med skanktre. Skank er nedre delen av føttene til mange dyr.

Treet ble stukket mellom beina i leggene på grisen, som ble hengt opp med hodet ned, for at blodet skulle renne av.

Som flere her på lista, har jeg sett det ibruk. Dessverre har tusenvis av dialektord forsvunnet.

Redskap eksisterer ikke lengre. (Men jeg har også observert liggende skrotter, men det var før oppheng.

skolding). Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider