Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning: Martha Kirstine Johannesdatter Født 1861

PedersenMorten
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe med med å finne fram til mer om denne damen.

I kirkebok (Rogaland fylke, Torvastad i Torvastad, klokkerbok nr B 3 (1850-1900), fødte og døpte 1891, side 89) står hun oppført som mor til Amalie Kirstine født 1891. Far til Amalie er Karl Peder(Petter) Karlsen, senere kalt Karel P. Karelsen, fra Sverige.

Jeg finner begge (foreldrene) igjen i folketellingene men da er navn og født år noe endret. At det under regsitrering av folketellinger blir oppført feil år for når født er jo gjennomgående :( men hun står også oppført med mannens etternavn: Karelsen.

Nå har jeg trålet kirkebøkene fra Torvastad, 1861 men finner ikke noen Martha med rette navn på far, som burde være Johan....

Jeg finner kun ei som ble født av Zakarias Halvorsen.

Jeg har også sjekket ekteskap inngått i Torvastad for å se om jeg fant fram til om hun eventeult hadde vært gift tidligere med en Johannesen men er like langt. Jeg finner heller ikke ekteskapsregisrering for Karl og Martha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svar på dette spørsmålet, men har du sett etter uekte barn med en mor som heter Johanne eller Johanna? Jeg hadde nemlig selv et slikt tilfele for noen år siden der jeg søkte og søkte i lang tid etter en mann, men det viste seg å være moren, som het Johanne/Johanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Avaldsnes bygdebok I, side 126 står det om denne familien. Karl Petter f.1854 er fra Øksnevalla i Elfsborg len gift 1886 med Marta Kristine Johannesdtr. f.29.6.1859 datter av Johannes Johanneson Storstein og Anne Margrethe Gautsdtr. Røvær på Torvastad garden. De hadde sønnen Alfred Johan f.1886.

Legger ved en oversikt over forfedre av Marta!

Mvh. Johan Arthur Hansen

post-208-0-30304900-1321285133_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her er familien i 1910:

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036615049509/

Martha Kirstines dåp, nr. 15:

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Torvastad i Torvastad, Ministerialbok nr. A 10 (1857-1878), Fødte og døpte 1859, side 8.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6357&idx_id=6357&uid=ny&idx_side=-10

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svar på dette spørsmålet, men har du sett etter uekte barn med en mor som heter Johanne eller Johanna? Jeg hadde nemlig selv et slikt tilfele for noen år siden der jeg søkte og søkte i lang tid etter en mann, men det viste seg å være moren, som het Johanne/Johanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Jeg føler da at jeg er på rett spor :)

Men er det ikke rart at hun i kirkebok, og Klokkerbok (registrering av fødsel, for datteren Amalie Kirstine)står nedtegnet som født 1861?

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050921030714.jpg

At det kan bli feil i tellingene skjønner jeg, men synes det er rart med feil i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at det står feil fødselsår på foreldre ved barns dåp.

Mvh. Johan Arthur Hansen

OK. Da håper jeg at jeg er på rett spor. Skal forsikkerhetsskyld se om jeg finner mer dokumentasjon i forhold til datteren, Amalie, for å etterprøve hennes mors fødselsår.

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dødsannonsene til Karl Petter og Kristine i Stavanger.

Her står det også at Marta er født Storstein som samsvarer med opplysningene som jeg la inn.

Mvh. Johan Arthur Hansen

post-208-0-41475500-1321378246_thumb.jpg

post-208-0-18319600-1321378269_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Peter er født 11/7-1854 døpt 16/7 i Öxnevalla, Älvsborg, av foreldrene arbeider Carl Cristophersen i Deragården og hustru Lena Pehrsdotter.

Finner fam i husforhør 1856-1862 og 1862-1872 på Deragården:

drängen Carl Christophersen f 1/11-27

hustru Lena Pehrsdotter 29/3-29

Barn:

Johannes 29/11-51

Carl Peter 11/7-54

Anna Charlotta 25/4-58

Anna Carolina 7/2-61

Berndt August 23/2-64

Per Emil 6/9-66

hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Peter i 1890 tellingen:

Post 2650534

Karlsson, Karl Peter

f.d. Dräng

f. 1854 i Öxnevalla (Älvsborgs län, Västergötland)

Ogift man, ensam i familjen

Qvarstående obefintlige sedan åren 1881-1890:

Lundby (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)

Födelseort i källan: Öxnevalla, Elfs. l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du med deg de siste innleggene her?

Mvh. Johan Arthur Hansen

Jess. Jeg har sammenlignet dataene med det jeg har og kan med STOR glede konstantere at indisiene er så pass sammenfallende med direkte beviser at jeg ser meg ferdig bevist dette problemet :)

Streken over Ièn ble faddere som stemte med den generelle slekt.

Igjen: Takk for alle bidrag. Har igjen sovet godt...... :)

Må bare legge til at det er vanskelig for en petimeter å arkivere en person når man ikke er 100% sikkker, men som sagt: Nå Er Personen(e) i Boks.

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Avaldsnes bygdebok I, side 126 står det om denne familien. Karl Petter f.1854 er fra Øksnevalla i Elfsborg len gift 1886 med Marta Kristine Johannesdtr. f.29.6.1859 datter av Johannes Johanneson Storstein og Anne Margrethe Gautsdtr. Røvær på Torvastad garden. De hadde sønnen Alfred Johan f.1886.

Legger ved en oversikt over forfedre av Marta!

Mvh. Johan Arthur Hansen

Hei igjen.

Trodde jeg var ferdig med denne men desverre ikke:

1. I ditt bidrag (TAKK) så legger du inn forfedre til Marte K. Johanesdtr. Når jeg søker på hennes far i kirkeboka finner jeg 2 stk samme år som har samme fars navn og er gitt samme navn som far. Riktignok står den ene oppført med Storsteen. Alikevel vet jeg ikke hvordan det kan hevdes hvem av dem som er rette person? Det er greit om din info er fra bygdeboka (hvor får jeg kjøpt denne?), men finner ikke at det beviser noe.

2. Hva er "Røvær på Torvastad garden" ? Betyr dette at Røvær er et "uthus" på selve gårdens eiendom? Beklager om dette virker som et dumt spørsmåk men skjønner liksom ikke greia. Dette er noe som også går igjen i tellingene: Eks antal familier registrert på samme gård. Hva betyr det egentelig? Er en gård på den tiden definert som en bygd? Hvordan kan ellers så mange familier være registrert på samme gard?

Mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røvær er ikke et uthus på Torvastad gården. Røver er et øyrike nordvest for Karmøy og hører i dag til Haugesund. Dengang hørte det til under Torvastad til 1817 og etter det til Skåre under Torvastad prestegjeld. Når Marta Kristine dør er hun oppført som "født Storstein" så det er ganske sikkert at dette stemmer. Se dødsannonsene i innlegget.

En gård kunne ha mange bruk og husmannsplasser.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den rette Marta i kirkeboka nr. 15 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6357&idx_id=6357&uid=ny&idx_side=-10 Denne familien er nevnt i Torvastad bygdebok side 227, nr.6

og her er den det ikke er: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6357&idx_id=6357&uid=ny&idx_side=-9 Den sistnevnte ble gift med John Bendik Wegner jakobson og reiste til Amerika. Kilde Torvastad bygdebok side 292, nr. 20

Torvastad bygdebok finnes også på nettet: Se - http://www.slektsforumkarmoy.no/

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røvær er ikke et uthus på Torvastad gården. Røver er et øyrike nordvest for Karmøy og hører i dag til Haugesund. Dengang hørte det til under Torvastad til 1817 og etter det til Skåre under Torvastad prestegjeld. Når Marta Kristine dør er hun oppført som "født Storstein" så det er ganske sikkert at dette stemmer. Se dødsannonsene i innlegget.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Kjapt levert :)

Takk.

morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider