Gå til innhold
Arkivverket

Karen Jørgine Christiansdtr.´s (Lærum) barn, igjen.

Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Da jeg går ut ifra at Carsten Schanche har funnet den rette Karen Jørgine, da hun i tillegg giftet seg med en Skibstømmermand, noe så virker det sannsynelig at Karen Jørgine gjorde, da hennes eldre bror Ole, min oldefar, også var det i yngre år, ved siden av å drive som bonde.

Schanche fant ut for meg at paret fikk en datter Maren Marie den 11.05 1870. Sikkert oppkalt etter hennes mor, som også het Maren ( Olsdtr. Syverud). Karen Jørgine sto oppført som "pige" den gang hun var fadder til min oldefar Ole`s datter Maren, som var født i 1867. Samt at d sto at hun het Christiansdtr. Lærum. (Lærum etternavnet kuttet hun nok ut siden).

Men noe mer har jeg desverre ikke klart å finne ut om familien. Har gått igjennom fødte og døde også på Strømsø der Maren Marie ble født, men m dårlig resultat :-) Noen som er flinkere til meg å lete her, så tar jeg takknemlig mot all hjelp jeg kan få! :-

Så nå har jeg vel bare å gå igjennom folketellingene for 1900 på Strømsø, Drammen, Skoger og Sande........puh.....:-) Siden hun var f. i 1845 så kunne hun jo godt være i live i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg :-) Takk for at du prøver å hjelpe meg, men jeg har nok funnet ut alt dette for lenge siden :-) Dette er jo en søster av min oldefar, så jeg vet nok det meste om slekten hans, det er kun Karen Jørgine og en felles søster, Marthe Marie jeg ikke vet så mye om. Vet når begge ble konfirmert, og nå først vet jeg at Karen Jørgine giftet seg og fikk en datter.

Det er bare om Karen Jørgine og Edvard Christophersen Dalen fikk flere barn enn Maren Marie jeg håper på å finne nå :-)

Men hittil har jeg ikke klart å finnne ut mer :-) Men jeg lever i håpet :-)

Jeg fikk tidligere en masse hjelp til å finne farssleken min i Sande av nå avdøde Arne Tollefsen. Så jeg har enormt mye å takke den mannen for :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fornavnene stemmer jo, og denne Karen var f. i samme år og på samme sted som "min" Karen. Men da datteren var født så var ikke etternavnet hans Werner men Dalen. Og han du fant var f. i Bergen. Litt merkelig at de skulle ha giftet seg i Skoger da men.....Og der også rart at en som hadde som yrke, Skipstømmermand, plutselig skulle begynne som "blikkenslager og Handel m alt til glassmagasin", som d sto i linken du la ved.

Og desuten var de like gamle da de giftet seg, 23 år, og nå i denne linken var han hele 5 år eldre enn henne.

Så jeg tror nok du har funnet d paret som drev Werners Glassmagsin i Drammen, lenge siden jeg flyttet fra distriktet så d glassmagasinet kan fortsatt eksistere for alt jeg vet :-)

Så jeg får nok vente på flere svar visst jeg får, men ellers takk skal du ha :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebok mini for Skoger 1862-1872 s. 485 : Familien utflyttet til Amerika 1871,se høyre side nr. 58,59 og 60 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1136&idx_id=1136&uid=ny&idx_side=-199

Da blir det vel antagelig i Amerika du må lete etter ev. flere barn tenker jeg.

Tusen takk skal du ha! :-) Jeg hadde et litet håp om at de kanskje hadde reist til Amerika skjønner, men det er ingen i live i familien til faren min jeg kunne spørre lenger, så da får jeg vel bare lage et nytt emne her, og så håpe noen vil hjelpe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider