Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norske Skiløpere?

Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Tilbyr på nytt oppslag i disse bøkene som jeg tidligere hadde på "gamleforumet". 5 bind utgitt fra 1956-1960:

1. Østlandet Sør

2. Østlandet Nord

3. Telemark-Sørlandet-Vestlandet

4. Møre/Romsdal-Trøndelag

5. Namdal og Nord-Norge

Her er et eksempel fra Aust-Agder Skikrets - Songe Skiklubb:

HARALD LINDLAND,gårdbr., f. 12-11-1911 i Søndeled. Hopp og langr. 1.pr. hopp jun. LR Songe 1931, 1.pr. hopp KR Holt og 27.pr. hopp LR Arendal 1932, 2.pr. 17 km KR Gjerstad 1934. Dessuten 3.pr. hopp DR Arendal.

Skimerket i sølv. Tidl. styremedl. i flere år.

Yngre personer kan vi ta som pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker opplysninger om 3 skiløpere i Molde; Ole Mevold, Fritjof Høstmark (hopp)og Alfred Sødergren(hopp). På forhånd takk for hjelpen. mvh Frank Gerald Lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe om Arthur Løvlie (1914 - 1988), Knut Glømmi (1922 - 2004) og Aage Løkke (1915 - 1977), alle fra Nittedal?

Sistnevnte kan også stå under Oslo. Jeg skulle tro at de to første er nevnt i boka, men er litt mer i tvil om den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag

Aker Skikrets - Nittedal IL:

Knut Glømmi, kjøpmann, f. 16-21922 i Nittedal. Hopp.

3.pr. LR gutter Hytlibakken 1933, 1.pr. LR Kolsås og LR Myrabakken 1938, 1.pr. jun. int. renn Thorsby, Sverige og Damenes pr. Nannestad 1940, 1.pr. LR Rankollen og 6.pr. Nydalsbakken 1946, 11.pr. int. renn Gråkallen 1947, 1.pr. DR Midstubakken og 3.pr. kl. A Borås, Sverige 1948.

Har to 1.pr. fra LR gutter Bekkelaget. Deltatt 6 ganger i NM og 3 ganger i Holmenkollen. Deltatt i fotball. Styremedlem i fotballgr. fra 1948, og i skigr. fra 1950.

Arthur Løvlie, elektr. installatør, f. 27-7-1914 i Nittedal. Hopp.

5.pr. NM Mo i Rana 1938, 8.pr. Holmenkollen 1939, 37.pr. Holmenkollen og 33.pr. NM Drafnkollen 1946, 40.pr. Holmenkollen 1948, 32.pr. Skuibakken 1950. Ialt ca. 150 skipremier.

IM i bronse. Deltatt i fri-idrett, fotball og bryting. Var skitrener i Sverige 1939. Tidl. medlem av BUL, hvor han var skioppmann 1946-47.

Aage løkke er ikke omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk, Carsten!

Dette var det moro å få! Knut var min fetter (25 år eldre enn meg), Arthur var min onkel og Aage var min far.

Sistnevnte var også en ivrig idrettsmann (blant annet hopper), men tydeligvis ikke på nivå med min fetter og onkel.

Og så må jeg få spørre deg om følgende, Carsten: Du har en del jobb med å finne fram for oss alle i disse bøkene dine, og det er jo en kjempeflott service som du gjør helt gratis. Men du må vel også skrive av alt det som du legger inn i svarene dine her? Da er jo denne tjenesten enda mer imponerende! Spesielt husker jeg alt det som du fant om apotekere (for min del da jeg spurte om Grundtvig i Lillehammer, slektningen til den berømte salmedikteren i Danmark).

Hvis det noen gang blir opprettet en eller annen form for medalje i dette forum, så må du være en av de første som får den! :rolleyes: Igjen tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag

Takker for rosende ord :)

Joda det blir endel skriving, men det liker jeg faktisk så det gjør meg ingenting og i tillegg lærer jeg jo mye.

Hedersbevis for min hjelpsomhet fikk jeg fra Digitalarkivet ifjor og det var hyggelig, selv om sikkert mange andre hadde fortjent den like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjempehyggelig å høre at du har fått et hedersbevis! Jeg fant dette forumet først i januar i år, så det visste jeg derfor ikke.

Og at du trives med dette, det forstår jeg veldig godt. Å bruke tid på å hjelpe andre (og samtidig lære mye selv), det er jo noe av det beste man kan gjøre.

Så takk for at du er en slik person, Carsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider