Gå til innhold
Arkivverket

Viet på prestekontor i Oslo 1940

Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har et lite problem. Hvordan finner jeg et par som ble viet på et prestkontor i nærheten at St.Hanshaugen. Vil det også stå på vanlig måte i kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil stå i kirkebøkene på vanlig måte, for det er like mye en kirkelig vigsel selv om den foregår på prestekontoret.

Hvilken kirke du skal lete i, avhenger kanskje av adressen til brud eller brudgom. Jeg tipper Gamle Aker kirke eller Markus.

Fagerborg er også en mulighet, men denne kirken ligger litt lenger fra Sankthanshaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket Markus, gml.Aker, V.Aker, Paulus, Petrus, Fagerborg, lilleborg, Grønland, Jacob og for sikkerhetsskyld sorenskriveren i Akershus uten å finne noe. Sagene er ikke skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Dag Aage, Dag T. og Karin. Jeg har sjekket sorenskriveren i Aker, og iflg. Dag Aage så skjønner jeg at de ikke ble borgelig gift. Jeg har ikke sjekket lysningsbladet eller Aftenposten.

Mitt inntrykk av denne vielsen var at den skjedde veldig raskt, ikke p.g.a. graviditet, men på grunn av motstand fra brudens mor. Bruden var ikke myngdig. Var det mulig å gifte seg uten lysning ? Om det gikk så kan det kanskje forklare hvorfor jeg ikke finner vielsen. De fleste krk.bøkene fra 1940 er lysningsprotokoller. Det var bruden selv som fortalte meg at de ble viet på et prestekontor i nærheten av St.Hanshaugen, men hun husket ikke hvilket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Dag Aage, Dag T. og Karin. Jeg har sjekket sorenskriveren i Aker, og iflg. Dag Aage så skjønner jeg at de ikke ble borgelig gift. Jeg har ikke sjekket lysningsbladet eller Aftenposten.

Mitt inntrykk av denne vielsen var at den skjedde veldig raskt, ikke p.g.a. graviditet, men på grunn av motstand fra brudens mor. Bruden var ikke myngdig. Var det mulig å gifte seg uten lysning ? Om det gikk så kan det kanskje forklare hvorfor jeg ikke finner vielsen. De fleste krk.bøkene fra 1940 er lysningsprotokoller. Det var bruden selv som fortalte meg at de ble viet på et prestekontor i nærheten av St.Hanshaugen, men hun husket ikke hvilket.

Vedrørende lysningspåbudet, fantes det vel bare to mulige unntak, jf. ekteskapsloven 1918 § 18. (Jeg ser at det er noen feil i lysningskapitlet etter skanningen, skal se om jeg får rettet det i kveld.)

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dem var døende eller lign. Tror nok ikke de hadde noen spesiell grunn til å slippe lysning. Så vidt jeg husker så hadde bruden morens tillatelse fordi hun var under 21 år.

Jeg får gå mere systematisk til verks med letinga. Skulle så gjerne funnet lysningen/vielsen fordi jeg heller ikke har funnet dåpen til bruden (90 år siden) da den krk.boka fremdeles ikke er innlevert. Noen menigheter burde bruke veldig tynne kirkebøker til innføring så det ikke tar så lang tid å fylle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dem var døende eller lign. Tror nok ikke de hadde noen spesiell grunn til å slippe lysning. Så vidt jeg husker så hadde bruden morens tillatelse fordi hun var under 21 år.

Jeg får gå mere systematisk til verks med letinga. Skulle så gjerne funnet lysningen/vielsen fordi jeg heller ikke har funnet dåpen til bruden (90 år siden) da den krk.boka fremdeles ikke er innlevert. Noen menigheter burde bruke veldig tynne kirkebøker til innføring så det ikke tar så lang tid å fylle dem.

Hvis du sender meg navnene pr. e-post (dagtho at yahoo.com så kan jeg gjerne søke for deg (antar du ikke vil opplyse navnene her siden du ikke har nevnt dem hittil i tråden).

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket Markus 3 ganger uten å finne dem, så det er ikke stedet.

Men Lovisenberg krk. kan kanskje være en mulighet. De bodde like ved den. Men jeg finner ikke kirkebøker fra den kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lovisenberg krk. kan kanskje være en mulighet. De bodde like ved den. Men jeg finner ikke kirkebøker fra den kirken.

I mitt innlegg 2 nevnte jeg først også Lovisenberg kirke (i tillegg til Gamle Aker og Markus), men jeg slettet den igjen siden jeg heller ikke fant noen kirkebøker derfra. Lovisenberg kirke er en institusjonskirke (Diakonissehuset) og utgjør derfor kanskje ingen egen menighet. Jeg tror den ligger i Markus kirkes område, men der har du jo lett flere ganger. Kanskje du får et svar hvis du ringer dit, eller til domprostens kontor.

Her er forresten en lenke til Markus kirke i 1940, men du har jo trålet denne tre ganger uten å finne dem: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060328060917.jpg

Men her kan vi i alle fall se i høyre kolonne at flere av vielsene foregikk i sakristiet (det står "vies ... i sakr."). Det er vel dette prestesakristiet som har blitt oppfattet som et "kontor".

Jeg har selv deltatt i en vielse i et prestesakristi i Oslo (på 1960-tallet) fordi følget bare besto av forlovere og noen veldig få venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet vielsesannonsen i Aftenposten for deg, jf. e-post. Dessverre sier den intet om hvilket kirkekontor vielsen fant sted, men det kan forhåpentligvis Norsk Kundgjørelsestidende hjelpe deg med (det er jo sognepresten som sendte inn lysningene).

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider