Gå til innhold
Arkivverket

Josef Flage/ Samson Flage Alta/Kjelvik

Knut Nilsen
 Del

Recommended Posts

I folketelling 1900 og 1910 er begge disse registrert hhv i Alta og Kjelvik. Josef Flage som holder til i Alta er født i 1863 på Voss. Samson Flage som holder til i Kjelvik er født i 1869 på Voss. Begge er ført inn som at de driver med handel.

Mitt sp.mål er om hvilket slektsskap det var mellom disse 2 - eventuelt om det var slektsskap.

Noen som kan hjelpe å finne ut av det sp.målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis søsken. Her er barn av Peder Iverson Flage og Gjertrud Samsonsdtr.

5. JOSEPH PEDERSEN - International Genealogical Index

6. JOSEPH PEDERSEN - International Genealogical Index

Gender: Male Christening: 12 JUL 1863 Voss, Hordaland, Norway

7. IVER PEDERSEN - International Genealogical Index

Gender: Male Christening: 09 JAN 1853 Voss, Hordaland, Norway

8. SAMSON PEDERSEN - International Genealogical Index

Gender: Male Christening: 14 FEB 1858 Voss, Hordaland, Norway

9. KNUD PEDERSEN - International Genealogical Index

Gender: Male Christening: 11 NOV 1860 Voss, Hordaland, Norway

10. GUDVE PEDERSEN - International Genealogical Index

11. GUDVE PEDERSEN - International Genealogical Index

Gender: Female Christening: 20 APR 1856 Voss, Hordaland, Norway

12. PEDER PEDERSEN - International Genealogical Index

13. PEDER PEDERSEN - International Genealogical Index

Gender: Male Christening: 25 DEC 1865 Voss, Hordaland, Norway

14. OLAF PEDERSEN - International Genealogical Index

15. OLAF PEDERSEN - International Genealogical Index

Gender: Male Christening: 14 AUG 1870 Voss, Hordaland, Norway

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om det var en litt forhastet konklusjon. Denne Samson var f. i 1858. Den Samson som er f. 1869 er sønn av Sjur Bårdson Berge og Brita Bergesdtr.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=106&uid=8246&urnread_imagesize=big&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R27%25B04%25001%2581B%25C5J%25D6%2599V%2586%2506f%25D6%25B5%2500%25C9%2540%2509%25E9

Hvis dette kommer med, så finnes en Samson, som er født 15. oktober og døpt 25.desember i Voss, og foreldrene er Sjur Baardsøn Berge og hustru Brite Birgersdatter. Ser at der er en Gjertrud Flage som er fadder.

Foreldrene til Josef Pedersen Flage (1863) er Peder Ivarsøn Flage og Gjertrud Samsonsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein Samson i "mi" Flage-slekt; fødd 15.10.1869 av foreldra Brita Bergedtr Flage og Sjur Bårdson Synnestveit (til Berge). Han skal ha vore gift med ei frå Tana og busett Nordkapp i 1900 - er det han du spør om kan eg kanskje hjelpe deg med meir. Josef har eg ikkje i denne slekta.

Det var forresten fleire Flage-karar som var omreisande skreppe-handlarar. Ikkje alle var i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein Samson i "mi" Flage-slekt; fødd 15.10.1869 av foreldra Brita Bergedtr Flage og Sjur Bårdson Synnestveit (til Berge). Han skal ha vore gift med ei frå Tana og busett Nordkapp i 1900 - er det han du spør om kan eg kanskje hjelpe deg med meir. Josef har eg ikkje i denne slekta.

Det var forresten fleire Flage-karar som var omreisande skreppe-handlarar. Ikkje alle var i slekt.

Hei.

Ja det er denne Samson jeg lurer på om er i slekt med Josef Flage som kom til Alta. Samson var - iflg folketelling 1900 gift med ei fra Tana mens han i folketellinga for 1910 er gift med ei annen dame..

Men det var sp.mål om hvilket slektsskap det var til disse to - og om det evnt var et slektsskap. Regner med at det kan ikke være mange Flage familier på et så lite sted som Voss..

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Ingen familierelasjoner mellom disse.....

Var to garder Flage på Bulken, Øvre og Nedre. Disse var ikke i slekt.

Endret av Knut E Flage
Lenke til kommentar
Del på andre sider